بازدیدکنندگان درباره نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری چه می‌گویند؟
کد خبر: 4140360
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد

بازدیدکنندگان درباره نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری چه می‌گویند؟

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در طی یک هفته فعالیت، فرصتی فراهم کرد تا شمار زیادی از اقشار مختلف مردم و خانواده‌ها از نقاط دور و نزدیک خود را به فرهنگسرای شهرکرد برسانند و بازدیدی از این رویداد قرآنی داشته باشند که نظرات برخی از آنان را جویا شدیم.

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در طی یک هفته فعالیت، فرصتی فراهم کرد تا شمار زیادی از اقشار مختلف مردم و خانواده‌ها از نقاط دور و نزدیک خود را به فرهنگسرای شهرکرد برسانند و بازدیدی از این رویداد قرآنی داشته باشند. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در این ایام گفت‌وگوهایی را با برخی بازديدکنندگان و خانواده‌ها داشت که نظرات برخی از آنها موضوع این گزارش شده است.

تنوع کتاب‌ها کم است

حیدری، فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه فضای مجازی بخش عمده‌ای از اوقات جوانان را می‌گیرد به اهمیت کتاب اشاره کرد و به خبرنگار ایکنا گفت: کتاب کالایی است که حتی با وجود فراگیر شدن ابزار و وسایل دیجیتال و هوشمند جایگاه مهمی را نزد بسیاری از افراد دارد و می‌طلبد در رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه قرآن به‌ویژه در استان ما که از بازار قوی کتاب برخوردار نیست، با دعوت ناشران کشوری تمهیدات ارائه عناوین متنوع‌تری از کتاب‌ها خاصه در حوزه‌های دینی و کودک و نوجوان اندیشیده شود.

وی ادامه داد: اگر عناوین کتاب‌ها در حوزه‌های کاربردی قرآن کریم به‌ویژه تربیت دینی فرزندان وجود داشته باشد، کمک بزرگی برای خانواده‌ها خواهد بود که بتوانند این کتاب‌ها را با تخفیف تهیه و استفاده کنند.

حیدری گفت: بخشی که برای راهنمایی علاقه‌مندان به حفظ قرآن پیش‌بینی شده کمک خوبی بود زیرا فرزندم علاقه و استعداد خوبی در حفظ دارد و راهنمایی و راهکارهای لازم برای پیشرفت در این رشته را از این استاد دریافت کردیم.

نسبت‌یابی قرآن، خانواده و آرامش

خانم بهرامی، مربی قرآن کریم در استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر شعار نمایشگاه یعنی «قرآن، آرامش، خانواده»، توضیح داد: برای یافتن نسبت این سه کلیدواژه بسیار مهم باید بگویم که خانواده در قرآن کریم محبوب‌ترین بنیاد اجتماعی معرفی شده و برای آنکه ارزش و قداست این بنیان محبوب محفوظ بماند، خداوند متعال در قرآن و آموزه‌های دینی وظایفی را متوجه پدر و مادر و فرزندان می‌داند، لذا خانواده‌ها در سایه شناخت قرآن و ارتباط با مبانی و ارزش‌های قرآنی و عمل به دستورات این کتاب آسمانی می‌توانند آرامش را که مهم‌ترین نیاز بشر است، کسب کنند و از این مسیر به تعالی و کمال و سعادت ابدی برسند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز شاهد رخنه شدید فرهنگ غرب به جامعه اسلامی هستیم و لازم است که با بازگشت به قرآن، سبک زندگی اسلامی را در اجتماع ساری و جاری کنیم؛ قرآن دستور اکیدی به تشکیل خانواده دارد و در فرهنگ قرآن، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است و بنابراین باید تأکید کنم که آرامش خانواده جز در سایه عمل به قرآن حاصل نمی‌شود.

این بانوی قرآنی گفت: به بیان صریح قرآن، مهم‌ترین حكمت تشكیل خانواده، رسیدن به آرامش روانى است و در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرماید: «وَ مِنْ ءَایَـتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَ جًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَیَـتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»، پیداست که کانون خانواده عامل آرامش است و اهل تفکر با کمک قرآن به این کارکرد مهم توجه دارند.

نیاز کودکان به بازی با پیوست قرآنی

مژگان کاوسی، مسئول غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در نمایشگاه قرآن کریم بیان کرد: خوشبختانه استقبال از بخش‌های مختلف غرفه که کاملاً قرآن‌محور است و به آموزش قرآن کریم می‌پردازد، بسیار خوب بود و کودکان و نوجوانان از پنج تا ۱۷ سال که از طریق مدارس یا به همراه خانواده‌ها به این غرفه آمدند دقایقی آموزنده را سپری کردند و یا مسابقاتی برای آنان برگزار و جوایزی اهدا شد.

وی ادامه داد: در خلال بازی‌ها و سرگرمی‌هایی همچون رنگ‌ها در قرآن، پیامبران در قرآن، قصه‌های قرآنی با بهره‌گیری از ماکت‌ها، نمایش فیلم و ...، تعلیم و تربیت قرآنی نیز به‌صورت غیرمستقیم اما تأثيرگذار اتفاق می‌افتد.

کاوسی تصریح کرد: استقبال بسیار خوب و بازخوردها مثبت بود و شلوغی نمایشگاه و ازدحام جمعیت به‌ویژه در ساعات صبح که جامعه هدف ما از مدارس در غرفه حضور می‌یافتند، روزهای پربار و به یادماندنی را برای بنده و همکارانم رقم زد که این از برکات قرآن کریم است.

این کارشناس کودک در پایان توصیه‌ای هم به والدین داشت و گفت: پدر و مادرها باید اصول تربیت صحیح دینی را بشناسند و بدانند اگر سختگیری باشد باعث دلزدگی فرزندان می‌شود و بهترین راه انتقال مفاهیم، تقید عملی خود والدین به مبانی و ارزش‌های دینی است.

فرهنگ قرآن مهجور است

همچنین، آقای امیری، کارمند دولت که به همراه همسر و فرزندانش به نمایشگاه قرآن آمده بود در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه فرهنگ ناب قرآنی در جامعه به‌ویژه در نسل جوان مهجور است، اظهار کرد: جا دارد که جبران این کاستی را از مدارس آغاز کنیم و آموزش و پرورش ساز و کاری را بیندیشد که کودکان و نوجوانان به تدبر و تفکر علاقه‌مند شوند.

وی ادامه داد: همچنین شایسته است فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب هم در نهاد خانواده و هم در مدارس نهادینه شود زیرا فرد اگر در کودکی به کتابخوانی علاقه‌مند شد، در جوانی و بزرگسالی نیز با آن مأنوس خواهد ماند. مطالعه و کتابخوانی بهترین ابزار برای ارتقای فرهنگ جامعه در تمامی ساحت‌هاست و برخی رفتارهای جوانان امروز نظیر بی‌حوصلگی ناشی از نداشتن انس با تفکر و تعقل و مطالعه می‌باشد.

جای خالی نرم‌افزارهای قرآنی

آقای عالی‌پور نیز که به همراه دو فرزندش از نمایشگاه قرآن استان بازدید کرده است به خبرنگار ایکنا می‌گوید: در خصوص تربیت دینی و قرآنی فرزندان کتاب‌های مناسبی را دیدم و خریداری کردم تا بتوانم با مطالعه این آثار فرزندان خوبی را تربیت کنم و تحویل جامعه بدهم. البته تنوع کتاب‌ها کم بود اما آنچه جستجو می‌کردم در نمایشگاه وجود داشت.

وی ادامه داد: در کنار کتاب‌ها، جا داشت اقلام متنوع قرآنی و نیز محصولات ديجيتال و نرم‌افزارهای قرآنی نیز به مخاطبان عرضه شود اما حقیقتاً جای این مهم در نمایشگاه خالی بود.

تبلیغات شهری و محیطی

یکی از غرفه‌داران نمایشگاه قرآن استان نیز به خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه تبلیغات شهری و محیطی نمایشگاه رضایت‌بخش نبود و جا داشت که بنرهای جذاب و دعوت‌کننده برای سوق دادن شهروندان به فرهنگسرا نصب شود، همچنین درب نمایشگاه هیچ پیام دعوت‌کننده و فراخواننده نداشت و بلکه، در هنگام شب محوطه فرهنگسرا کاملاً تاریک بود و نورپردازی نداشت و لذا هیچ نشانی از برگزاری نمایشگاه قرآن در این مکان مشاهده نمی‌شد.

وی ادامه داد: وقتی رویداد مهم قرآنی که چند روز در شهر در جریان است، جا داشت عزم عمومی برای قرآنی شدن فضای شهر شکل بگیرد و هر نهاد یا فردی بخشی از کار را بر عهده بگیرد و برای رونق هر چه بیشتر آن تلاش کند.

این مسئول غرفه در نمایشگاه قرآن استان تصریح کرد: نکته قابل ذکر دیگر، ساعات برپایی نمایشگاه بود و از آنجا که در ساعت هشت صبح بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند حضور بیابند و لذا از ۸ تا ۹ عملاً به‌جز جمع دانش‌آموزان، بازدیدکننده عمومی نداشتیم.

وی افزود: همچنین با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی در این فصل سال، ساعت ۸ برای پایان کار نمایشگاه مناسب نبود و جا داشت تا ۲۲ فعال باشد.

این مسئول غرفه حضور دانشجویان را بسیار کمرنگ خواند و بیان کرد: جا داشت دانشگاه‌های استان با اختصاص بُن‌های خرید اقلام فرهنگی و نيز امکان ایاب و ذهاب دانشجویان و کارمندان به نمایشگاه را فراهم کنند تا این قشر مهم جامعه فرصت حضور در این رویداد قرآنی را داشته باشد.

فضای اندک غرفه‌های حجاب و عفاف

یکی از بانوان مسئول غرفه حجاب و عفاف با اشاره به اینکه اکثر بانوان به علت نبود امکان پرو لباس که ناشی از کوچکی غرفه بود، از خرید امتناع می‌کردند، گفت: لذا در نمایشگاه فقط این فرصت را پیدا کردیم که بروشورهای تبلیغی از تولیداتمان را بین مردم پخش کنیم.

نگاه قرآن‌محور جاری باشد

بازدیدکننده‌ای از جامعه قرآنی استان به خبرنگار ایکنا گفت: به لحاظ محتوایی در بسیاری از غرفه‌ها نگاه قرآن‌محور را کمتر شاهد بودیم و جا داشت هر یک از غرفه‌ها با خوش‌سلیقگی، آیات و سوره‌های مرتبط با کار خود را نیز در فضای غرفه تعبیه کنند، مثلاً حوزه کار کمیته امداد و حامی‌یابی با یک کار هنری فراز قرآنی «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ» از سوره مبارکه ضحی را در غرفه خود نصب کنند و برای سایر غرفه‌ها نیز قطعاً مصادیقی اینچنینی از قرآن کریم که کتاب زندگی است، می‌توان یافت.

وی افزود: بااینحال در برنامه‌های حاشیه نمایشگاه این نگاه قرآن‌محور به‌خوبی دیده شده بود و در مقایسه با سال گذشته شاهد برنامه‌های مفصل‌تر و قرآنی‌تر بودیم که از جمله برنامه‌هایی نظیر نمایش قرآنی دختران شعیب، کارگاه‌های تخصصی حفظ، قرائت و تدبر، کتابت قرآن کریم توسط هنرمندان استان، نشست‌های تخصصی و پیش‌بینی برنامه‌های شاد برای کودکان از اتفاقات مبارک نمایشگاه بود.

دغدغه تربیت قرآنی فرزندان

خانم پیکار که به همراه فرزندش به نمایشگاه آمده بود به خبرنگار ایکنا گفت: انگیزه اصلی بنده برای حضور در این فضای قرآنی، تربیت قرآنی فرزندم است زیرا دوست دارم او را قرآنی بار بیاورم و باتوجه به اینکه پایه‌گذاری تربیت انسان در هفت سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد تلاشم این است که یک فرزند قرآنی و متخلق به صفات انسانی تربیت کنم، لذا به این نمایشگاه آمدم تا بازدیدی داشته باشم.

وی افزود: خوشبختانه چند غرفه نظیر کانون پرورش فکری، نهاد کتابخانه‌ها، جامعة‌القرآن و مؤسسه بنت‌الحسین برنامه‌های آموزشی و تربیتی بانشاطی را برای کودکان پیش‌بینی کرده بودند و از اینکه فرزندم در این غرفه‌ها دقايق آموزنده و شاد را در یک فضای قرآنی سپری کرد و دوست داشت دوباره به اینجا بیاید، جای تقدیر دارد.

پیکار بیان کرد: امیدواریم شاهد تعداد بیشتری از برنامه‌ها و رویدادها در یک فضای خوب فرهنگی و قرآنی باشیم تا کودکانمان را به این فضاها ببیریم و تربیتی که به دنبالش هستیم با کمک این فضاها محقق شود.

ضرورت جذب قشر خاکستری جامعه

این مادر اهل بروجن تأکید کرد: باتوجه به عنوان نمایشگاه که کتاب و نرم‌افزار و محصولات قرآنی را شامل می‌شود، از حیث غرفه نهج‌البلاغه کار خوبی را شاهد بودیم و تنوع وجود داشت اما در زمینه قرآن کریم و برخی کتاب‌های دینی تنوع زیادی را شاهد نبودیم و جا داشت عناوین بیشتری در نمایشگاه عرضه شود. همچنین هیچ عرضه‌ای از نرم‌افزارها و نیز اقلام و محصولات قرآنی در اینجا مشاهده نکردیم.

پیکار تأکید کرد: جا داشت تبلیغ برای این رویداد قرآنی به انحاء مختلف انجام شود تا همه اقشار مردم مطلع شوند و بیایند؛ مخاطبان این نمایشگاه باید قشر خاکستری جامعه باشند و برنامه‌های ویژه‌ای برای جذب این قشر اندیشیده شود.

وی گفت: افراد مذهبی در هر حال چون به‌دنبال این قبیل برنامه‌ها هستند مسیر را پیدا می‌کنند و می‌آیند اما قشر خاکستری که کمتر در فضای مذهبی و قرآنی حضور دارد مطلع نمی‌شود و اگر هم بشود انگیزه‌ای برای حضور نمی‌یابد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha