جامعه نیازمند نهضت بازگشت به قرآن است
کد خبر: 4139813
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

جامعه نیازمند نهضت بازگشت به قرآن است

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه جامعه امروز برای نجات از پسرفت فرهنگی که دچار آن است باید نهضت بازگشت به قرآن را راه‌اندازی کند، گفت: امروز به‌شدت نیاز داریم که آموزه‌های قرآن را هوشمندانه وارد زندگی کنیم.

حمید نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در جریان نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به اینکه قرآن کریم در منظومه جهان اسلام نقش اصلی و محوری را دارد، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در سال ۵۷۰ میلادی متولد و در سال ۶۱۰ به پیامبری مبعوث شدند، در آن دوران شبه جزیره عربستان هیچ نشانی از تمدن در خود نداشت، مردم بیسواد بودند کتابخانه نداشتند، جامعه مملو از تفرقه و اختلاف بود و بانوان شأن انسانی نداشتند و مظاهر پیشرفتی در عصر جاهلیت وجود نداشت.

وی ادامه داد: در همان دوران، چند تمدن در اطراف شبه‌جزیره وجود داشت که حاصل سال‌های مدید تجربه و خطا را جمع‌آوری کرده و یک تمدن قوی شکل داده بودند که از جمله شامل تمدن‌های یمن، بابل، مصر و ایران و روم و ... می‌شد؛ این تمدن‌ها در آن زمان از شهرسازی، راه‌های ارتباطی، کتابخانه، خط و حکومت‌های مرکزی و بسیاری امکانات دیگر برخوردار بودند.

نادری بیان کرد: نگاهی به سال ۶۵۰ حکایت از آن دارد که این تمدن‌های دیرین به یکباره تحت سیطره گفتمان شبه‌جزیره قرار می‌گیرند و اثر تمدنی می‌پذیرند. پیش از حمله اعراب، تاریخ ایران حمله‌های دیگری را نیز مانند حمله اسکندر و مغول حکایت می‌کند اما ایران در جریان هیچیک از این حمله‌ها تأثیر تمدنی و فرهنگی نپذیرفت و فرهنگش را حفظ کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه با حمله اعراب به ایران، ایرانیان اسلام را پذیرفتند، گفت: آنان در جریان این رخداد تاریخی هوشمندانه اسلام را پذيرفتند اما فرهنگ عربی را نپذیرفتند.

نادری با طرح این پرسش که چرا اعراب با آن سبقه بی‌تمدنی در مدت کوتاهی توانستند تأثیرات عمیقی بر تمدن‌های بزرگ اعمال کنند؟ بیان کرد: باید گفت که ایرانیان گنجینه‌ای با نام قران کریم را از اسلام یافتند و مصحف شریف ایرانی‌ها را به گردش‌، علم‌آموزی و آبادی زمین و مفاهیم مثبتی نظیر اینها دعوت کرد.

وی با تأکید بر اینکه جامعه امروز برای نجات از پسرفت فرهنگی که دچار آن است باید نهضت بازگشت به قرآن را راه‌اندازی کند، بیان کرد: امروز به‌شدت نیاز داریم که آموزه‌های قرآن را هوشمندانه وارد زندگی کنیم که البته این مهم نیازمند ابزار جدید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: وقتی هزار سال قبل توانستیم قرآن را وارد زیست خود کنیم، یقین بدانید که امروز نیز قادر به این کار خواهیم بود و به‌ویژه از علم و هنر باید مدد بگیریم تا آموزه‌های نورانی قرآن به صورت کاربردی وارد اذهان و قلوب شود.

نادری بیان کرد: رویدادهای قرآنی از جمله نمایشگاه قرآن اگر اصولی و پر تکرار باشند، این قابلیت را دارند که قرآن را در ذهن نسل نوجوان و جوان نهادینه و به آنان ثابت کند که قرآن کتاب روز است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با بیان اینکه امروزه مصادیق زیست مرفهانه و رفاه در زندگی فراوان است، افزود: با اینحال باید گفت که انسان با وجود برخورداری از رفاه و آسایش، حلقه مفقوده‌ای با نام آرامش را در زندگی دارد و بشر همواره در جستجوی این گمشده است.

نادری گفت: کسی که با ادبیات و کلام قرآن کریم آشنا باشد به این آرامش گمشده می‌رسد و مصداق این ادعا شمار پرتعداد بزرگانی است که شاهکار قرآن را شناختند و درک کردند و انس با مصحف شریف یک آرامش واقعی را برای آنان به ارمغان آورد.

انتهای پیام
captcha