تولیدکنندگان حجاب و عفاف از دغدغه‌های خود می‌گویند
کد خبر: 4139879
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد

تولیدکنندگان حجاب و عفاف از دغدغه‌های خود می‌گویند

یکی از راه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تقویت تولید پوشاک اسلامی و ایرانی است، با فیلم و کتاب نمی‌توان کسی را به خرید محصولات عفاف و حجاب ترغیب کرد بلکه اگر فرد با حضور در اجتماع، پوشش زیبای بانوان محجبه را ببیند و از این پوشش خوشش بیاید، قطعاً به خرید این محصولات گرایش پیدا می‌کند.

تولیدکنندگان حجاب و عفاف

حجاب و عفاف بخش‌های مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن ناظر بر پوشش و تهیه پوشاک ایرانی و اسلامی است که دغدغه بسیاری از بانوان محجبه در سراسر کشور تهیه پوشاک زیبا، مناسب و با سلیقه اما مطابق با دستورات دینی و قرآنی است.

تعدادی از تولیدکنندگان پوشاک برای رفع این دغدغه وارد عرصه تولید محصولات عفاف و حجاب شده‌اند، اما این تولیدات تاکنون نتوانسته نیاز جامعه را برطرف و در بین بانوان رضایت‌مندی ایجاد کند.

امروز قیمت سرسام‌آور چادر مشکی و دیگر محصولات مرتبط با حجاب و عفاف نیز یکی دیگر از دغدغه‌های بانوان محجبه در کشور و چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و در حال حاضر خرید یک قواره چادر با جنس نه چندان عالی به‌طور میانگین بین 500 تا یک میلیون تومان برای یک بانو هزینه در بر دارد که این مسئله گلایه‌مندی بانوان محجبه چادری را در پی داشته است.

برای بسیاری از بانوان پیش آمده که پس از ساعت‌ها بازارگردی نتوانسته‌اند پوشاک مناسب با سلیقه خود را در فروشگاه‌های عرضه پوشاک پیدا کنند، قیمت پارچه و دوخت پوشاک نیز بسیار بالاست و شاید خیلی از افراد از این کار صرف‌نظر کنند و در نهایت مجبور شوند لباسی را تهیه کنند که نه مطابق سلیقه آن‌هاست و نه با عرف دینی و اعتقادات مذهبی آنان همخوانی دارد.

همواره در جلسات کارگروه‌های مختلف مرتبط با عفاف و حجاب تأکیدات فراوانی از سوی متولیان برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک و محصولات مرتبط با عفاف و حجاب صورت می‌گیرد، اما در عمل شاهد حمایت عملیاتی از فعالان این عرصه نیستیم و برپایی نمایشگاه‌های مقطعی برای عرضه محصولات عفاف و حجاب نیز نمی‌تواند تأثیر چندانی بر سیراب کردن این بازار تشنه داشته باشد.

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال و بختیاری فرصتی فراهم کرد تا برخی از تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف نیز اقدام به برپایی غرفه کنند که پای صحبت برخی از آنان نشستیم تا دغدغه‌ها و گلایه‌ها و مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانیم.


بیشتر بخوانید:


راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات عفاف و حجاب

مینا زمانی، رئیس اتحادیه خیاطان و مزون‌داران در شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن در استان، اظهار کرد: غرفه‌هایی برای ارائه محصولات حجاب و عفاف در این نمایشگاه نیز اختصاص پیدا کرده است و ای کاش این نمایشگاه‌ها به‌صورت مستمر برگزار شود و تولیدکنندگان بتوانند کالاهای خود را به نفع مصرف‌کننده معرفی کنند.

وی افزود: مصرف‌کننده زمانی سود می‌برد که بتواند محصول مورد نیاز خود را با قیمت کمتر از بازار تهیه و مابقی پول خود را در جای دیگری هزینه کند، ضرورت دارد غرفه‌های دائمی برای ارائه محصولات تولیدی حجاب و عفاف برپا شود زیرا در مدت یک‌هفته نمی‌توان کار چندانی انجام داد، اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز ضعیف بود و صدا و سیما نیز به‌عنوان رسانه فراگیر کمتر به غرفه‌های عفاف و حجاب پرداخت.

زمانی با بیان اینکه در حاشیه بازدید استاندار از نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری از وی درخواست کردیم که بازدیدی از غرفه‌های حجاب و عفاف داشته و حرف‌های ما را بشنود و به مشکلات تولیدکنندگان در این حوزه رسیدگی کند، افزود: متأسفانه مسئولانی در استان وجود دارند که نمی‌دانند چادر در این استان تولید می‌شود و تولیدکنندگان استان به خوبی معرفی نشده‌اند.

وی بیان کرد: مسئولی هم داشتیم که قائل بود ارائه لباس‌های محلی در نمایشگاه قرآن موضوعیت ندارد، باید بگویم که از دیرباز بانوان چهارمحال‌وبختیاری به‌مدد همین لباس‌های محلی عفاف و حجاب خود را حفظ کرده‌اند و اگر حمایت از پوشاک اسلامی صورت می‌گرفت امروز کمتر شاهد این معضلات در حوزه حجاب و عفاف در جامعه بودیم.

تولیدکنندگان حجاب و عفاف

جلسات بدون خروجی حجاب و عفاف

تولیدکننده محصولات عفاف و حجاب بیان کرد: اگر از تولیدکنندگان پوشاک در استان از سوی نهادهایی همچون صدا و سیما، صنعت و معدن، ارشاد، فنی حرفه‌ای و ... حمایت صورت بگیرد، می‌توان در این حوزه اشتغالزایی نیز داشت اما تولیدکنندگان مشکلات بسیاری دارند.

وی با تأکید بر اینکه در طول سال جلسات متعددی با موضوع عفاف و حجاب در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود، بیان کرد: حال باید پرسید این جلسات خروجی مثبتی داشته‌اند؟ محصولات حجاب و عفاف تنها به چادر خلاصه نمی‌شود و در چهارمحال و بختیاری تولیدکننده مانتو و شلوار، لباس محلی، تونیک‌های مجلسی اسلامی و ... داریم که کارشان خارج از حیطه عفاف و حجاب نیست.

زمانی ادامه داد: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تقویت تولید پوشاک اسلامی و ایرانی است، با فیلم و کتاب نمی‌توان کسی را به خرید محصولات عفاف و حجاب ترغیب کرد بلکه اگر فرد با حضور در اجتماع، پوشش زیبای بانوان محجبه را ببیند و از این پوشش خوشش بیاید، قطعاً به خرید این محصولات گرایش پیدا می‌کند.

زمانی با تأکید بر اینکه باید حامی تولیدکنندگان پوشاک و محصولات عفاف و حجاب باشیم و به آنها خدمات ارائه دهیم، تصریح کرد: باید از تولیدکننده بخواهیم طرح مدنظر ما را طراحی و به بازار ارائه دهد که اگر تولیدکننده حمایت مسئولان را ببیند، تشویق می‌شود و دید او بازتر خواهد شد و چه بسا محصولات بهتری تولید می‌کند. بسیاری از تولیدکنندگان کار می‌کنند اما از نظر مالی ضعیف هستند و توانایی خرید برخی مواد اولیه را ندارند لذا باید از این تولیدی‌ها حمایت مالی صورت بگیرد.

وی گفت: بنده به‌عنوان رئیس اتحادیه و تولیدکننده پوشاک در استان این پرسش را از مسئولان دارم که در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری ناظر بر حمایت از تولید ملی کدام حمایت را از بنده و هم‌صنفانم داشته‌اند؟

مشکلات تهیه مواد اولیه تولید پوشاک

بیگی، اولین تولیدکننده پوشش‌های اسلامی و حجاب در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با انتقاد از عدم حمایت مسئولان در این حوزه، اظهار کرد: به هر جایی رسیدم با تلاش خود و همسرم بوده است.

وی با اشاره به مشکلات کارش در حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب، گفت: اجاره‌بهای یک واحد صنفی در شهرکرد بسیار بالاست و در سال‌جاری کرایه مغازه 120 درصد افزایش داشت یعنی اجاره‌بهای مغازه‌ام در سال گذشته ماهیانه چهار میلیون تومان بود و امسال به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

بیگی با بیان اینکه برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات عفاف و حجاب با مشکل مواجه هستیم، تأکید کرد: کارخانه حجاب شهرکرد با تولیدکننده‌های استان همکاری لازم را ندارد و برای خرید پارچه این کارخانه باید از طریق نمایندگی‌های اصفهان و تهران و با قیمت بالاتر اقدام کنم که حقیقتاً اجحاف در حق تولیدکننده و خریدار است.

اولین تولیدکننده پوشش‌های اسلامی و حجاب در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر خانواده، مدرسه و جامعه جوان و نوجوان را از مشکلات و تبعات سوء بی‌حجابی آگاه کند، فرد خواه ناخواه به حجاب ترغیب می‌شود اما متأسفانه فضای مجازی نیز به مسئله حجاب دامن می‌زند.

وی با تأکيد بر اینکه از مسئولان درخواست داریم تولیدکنندگان حجاب و عفاف را حمایت کنند، یادآور شد: برای تهیه مواداولیه، تبلیغات و حمایت مالی نیازمند حمایت مسئولان هستیم، یک دست صدا ندارد بلکه برای ترویج حجاب و عفاف نیاز به کار گروهی داریم.

بیگی گفت: امروز بازار پوشاک در دست افرادی است که اعتقادی به حجاب و عفاف در جامعه ندارند و بانوان محجبه برای خرید پوشاک مناسب اسلامی و ایرانی در بازار با مشکل مواجه هستند، ضمن اینکه هزینه‌های دوخت و خرید پارچه نیز برای تهیه لباس مناسب، برای این بانوان سرسام‌آور است.

انتهای پیام
captcha