نمایشگاه، عرصه اجتماعی‌سازی مفاهیم ارزشی قرآن است
کد خبر: 4140161
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶

نمایشگاه، عرصه اجتماعی‌سازی مفاهیم ارزشی قرآن است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه مفاهیم ارزشی قرآن باید به اجتماع کشیده شود، گفت: نمایشگاه قرآن این عرصه را دارد و مصداق ایجاد فضا برای تحقق عمل صالح است.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در جریان بازدید از نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به اینکه قرآن کریم شرط تعالی و کمال را نه فقط اعتقاد بلکه ایمان می‌داند، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبائی قائل است که مرحله ایمان با تعقل انسان پیوند داشته و در جایگاهی بالاتر از اعتقاد قرار دارد که باعث می‌شود باور و اعتقاد در دل رسوخ کند.

وی ادامه داد: اعتقادی که مبنای فکری داشته باشد و تبدیل به یک رابطه عاطفی شود، یعنی فرد خداباور همزمان یک انسان خدادوست هم باشد، منجر به شکل‌گیری ایمان می‌شود و ناظر بر باور حقیقی و دلی به اعتقاد است.

طاهری با تصریح اینکه اگر مراحل اعتقاد و ایمان در شخص محقق شود به مرحله بالاتر یعنی عمل صالح صعود خواهد کرد، گفت: درواقع ایمان انسان را به سمت عمل صالح سوق می‌دهد که به تصریح آیه «وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» (فاطر/10)، چیزی که باعث رفعت انسان می‌شود صرف اعتقاد و ایمانش نیست بلکه باید آن‌را تبدیل به عمل كند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: یکی از خیراتی که مؤمنان باید در دستور کار داشته باشند این است که جامعه را به سمت تولید عمل صالح سوق دهند تا تعالی جامعه محقق شود و نمایشگاه قرآن مصداق ایجاد فضا برای تحقق عمل صالح است.

طاهری با طرح این پرسش که برای اجتماعی‌سازی مفاهیم قرآنی چه باید کرد، توضیح داد: درواقع باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نگاه به قرآن به‌عنوان کتاب مقدس تبدیل به نگاه به‌عنوان کتاب زندگی شود؟ برای تحقق این مهم، قرآن باید در مرئا و منظر قرار گیرد تا همگان مصحف شریف را ببینند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) از لسان قرآن به مردم می‌فرمودند «صلوا» یعنی نماز بخوان و این ناظر بر بخش باور است اما در جایی که ایشان یا اهل‌بیت(ع) از جمله حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرمودند که «اِنّی اُحِبُ الصَّلاة»، معصوم(ع) علاوه بر باور به دستور دینی نماز، این باور را دوست دارد و با آن پیوند عاطفی نيز برقرار می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: پیامبر(ص) همچنین می‌فرمودند که «صَلوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلی» یعنی همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید و لذا فعل خیر و مطلوب را به نمایش می‌گذاشتند که هم محبوب خدا و هم مردم بود.

طاهری با تأکید بر اینکه مفاهیم ارزشی قرآن باید به اجتماع کشیده شود و در معرض دید عموم قرار گيرد، ادامه داد: نمایشگاه قرآن این عرصه را دارد و لذا در اصل ضرورت برپایی این رویداد تردیدی وجود ندارد؛ بایسته است که سیمای غالب نمایشگاه نیز وجه قرآنی داشته باشد و بازدیدکننده وقتی وارد می‌شود باید این حس را پیدا کند که قرآن در این فضا راهبری و هدایتش می‌کند.

وی بیان کرد: جا دارد جایگاه قرآنی نمایشگاه مشخص باشد و هر یک از غرفه‌ها نسبت خود با قرآن را بیابند و در عین حال، نسبت آنان با اجتماع نیز تعریف و دیده شود تا قرآن به مفهوم واقعی کلمه به اجتماع کشیده شود.

طاهری با ابراز خرسندی از استقبال عمومی از نمایشگاه قرآن و به‌ویژه حضور دانش‌آموزان در این فضا، تصریح کرد: نمایشگاه باید بتواند در زمان ورود و نیز به‌هنگام خروج یک حس قرآنی و زمینه انس با خدا را برای بازدیدکننده ایجاد کند؛ در مجموع کار قرآنی خوبی در این مکان انجام شده است که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha