گلچینی از طرح‌های قرآنی آستان قدس رضوی در نمایشگاه چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4139595
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۲

گلچینی از طرح‌های قرآنی آستان قدس رضوی در نمایشگاه چهارمحال‌وبختیاری

مسئول غرفه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به تشریح بخشی از فعالیت‌های آموزشی و ترویجی این مرکز در جریان حضور در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری پرداخت.

غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن شهرکرد

علی اعیانی، مسئول غرفه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در جریان حضور در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه این مرکز به دعوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری و با همکاری دبیرخانه کانون خدمت رضوی استان در این نمایشگاه اقدام به برپایی غرفه کرده است، اظهار کرد: با توجه به تجربه حضورمان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران، این مرکز به استان‌ها معرفی شده بود و لذا دعوت از چهارمحال‌و‌بختیاری صورت گرفت و در این رویداد حضور یافتیم.

اعیانی ادامه داد: نسخه رونوشت از برخی نسخ خطی قرآن کریم از جمله دستخط امام علی(ع) و  دستخط امام رضا(ع) و امام موسی کاظم(ع) و برخی نسخ دیگر نظیر نسخه بایسنقر میرزا و ابراهیم سلطان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته که البته نسخه رونوشت آنها را به نمایشگاه آورده‌ایم و نسخ خطی اصلی در شرایط خوبی در مخزن کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود.

وی با تصریح در این غرفه فعالیت‌های مهد قرآنی امام رضا(ع) نیز به مردم معرفی و قرآن‌آموز جدید برای دوره‌های جديد جذب می‌شود، گفت: مهدالرضا(ع) در سطح بین‌المللی مشغول فعالیت است و علاوه بر تمام کشور در سه قاره نیز قرآن‌آموز داریم که همگی در سنین زیر هفت سال هستند.

ساز و کار طرح «من قرآن را دوست دارم»

اعیانی به اجرای آموزش روخوانی، تجوید و صلاة، صحیح‌خوانی نماز، تفسیر و تدبر آیات قرآن کریم در قالب طرح «من قرآن را دوست دارم» اشاره کرد و توضیح داد: در این طرح، آموزش‌ها به‌صورت مجازی ارائه می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای بهره‌مندی از این کلاس‌ها در تارنمای quranlove.ir اقدام به ثبت‌نام کنند که هزینه آن ۲۵ هزار تومان است و از سال ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار نفر گواهی‌نامه این طرح ملی را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص ساز و کار اجرای طرح من قرآن را دوست دارم که بسیاری از اعتاب مقدسه نیز در اجرای آن همکاری دارند، بیان کرد: تمامی مراحل از صفر تا صد به‌صورت مجازی است و افراد پس از ثبت‌نام در سامانه، در کلاس‌های ۲۵ نفره سازماندهی می‌شوند و یک استاد دارند که محتوا را در فضای مجازی در اختیار آنان قرار می‌دهد. بعد از ۱۴ جلسه آموزشی، آزمونی پیش‌بینی شده که در صورت موفقیت در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند و به ۱۵ نفر به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود؛ همچنین گواهی‌نامه با مهر وزارت ارشاد، اعتاب مقدسه و آستان قدس رضوی به این افراد اعطا می‌شود.

مسئول غرفه آستان قدس رضوی در استان توضیح داد: یک‌هزار جلد قرآن وقفی به چهارمحال‌وبختیاری آورده‌ایم که با همکاری دبیرخانه کانون خدمت رضوی استان به ۲۰ مسجد چهارمحال‌وبختیاری اهدا می‌شود و نیت واقفان نیز استفاده در مساجد کشور بوده است؛ همچنین ۵۰ جلد قرآن و رحل نیز برای برپایی محفل انس با قرآن در محل غرفه به همراه داریم که این جلدها نیز به گروه قرآن و عترت اداره ارشاد یا دبیرخانه کانون خدمت رضوی چهارمحال‌وبختیاری اهدا می‌شود.

وی گفت: هماهنگی‌ها برای حضور یک قاری بین‌المللی از مشهد مقدس در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری انجام شده و فردا چهارشنبه کرسی تلاوت قرآن کریم در این مکان برگزار می‌شود.

اعیانی بیان کرد: همچنین اقلام تبرکی آستان مقدس حرم مطهر حضرت ثامن‌الائمه علی بن موسی الرضا(ع) نیز برای تبرک و تیمم به بازدیدکنندگان غرفه اهدا می‌شود.

بازی‌ها و سرگرمی‌های قرآنی

اعیانی در خصوص بازی‌های قرآنی که توسط مرکز قرآن آستان قدس طراحی و اجرا شده، تصریح کرد: بازی‌های متعددی طراحی شده که با توجه به‌ فضای غرفه شش بازی به مخاطبان ارائه شده است. تمام این بازی‌ها بر مبنای آیات و سوره‌های مبارکه و با هدف تلاوت و انس کودکان با قرآن طراحی و ساخته شده که کودک در عین حال که دقایق با نشاطی را در این بازی‌ها سپری می‌کند، قرآن می‌خواند و می‌آموزد و کودکانی که بازی را ببرند، جوایزی دریافت می‌کنند.

نماینده مرکز قرآن آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: بازی با حروف به این صورت است که کودکان از بین حروف پراکنده نوشته شده روی کارت‌ها خانه‌ها را با چیدن حروف مناسب پر می‌کنند و مفاهیم یا نام سوره‌های قرآنی، اسامی ائمه(ع) و انبیای الهی و واژگانی از این قبیل را می‌سازند و افرادی که کلمات صحیحی بسازند برنده شده و جایزه می‌گیرند. البته در پشت کارت‌ها نیز توضیح و راهنمایی برای رسیدن به کلمه صحيح وجود دارد، مربی قرآن نیز در اینجا حضور دارد و از کودکان می‌خواهد قرآن تلاوت کنند.

اعیانی تصریح کرد: بازی دیگری که به اینجا آورده‌ایم بازی «ماز» نام دارد که در صفحه گردون این بازی برخی مفاهیم خوب و بد دینی نوشته شده که مفاهیم تربیتی خوب مانند تلاوت قرآن، رازداری، مهربانی، احترام به والدین و ... در مقابل مفاهیم بد نظیر اسراف، دروغ، بی‌احترامی، بی‌حجابی و ... قرار می‌گیرد و حداقل چهار نفر در این بازی همراه می‌شوند و این افراد باید تیله را از بخش مفاهیم خوب به انتهای مسیر برسانند.

وی بیان کرد: بازی‌های فوتبال و پرتاب، کاکتوس، پازل و چه حرفای قشنگی از دیگر بازی‌های کودکانه قرآنی است که در این غرفه به کودکان ارائه شده و قرائت سوره‌ای کوچک از قرآن و یا پاسخ به پرسش‌های ساده قرآنی شرط پیشروی در هر یک از مراحل بازی‌ها است.

اعیانی گفت: این سرگرمی‌ها سراسر مملو از مفاهیم تربیتی قرآن‌محور است که به‌صورت غیرمستقیم به کودکان انتقال می‌‌یابد؛ این بازی‌ها هنوز به مرحله فروش نرسیده‌اند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha