حمایت اوقاف از مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4140372
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
مدیرکل اوقاف استان مطرح کرد:

حمایت اوقاف از مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در خصوص حمایت از مؤسسات قرآنی استان، گفت: مؤسسات متقاضی در استان می‌توانند از مکان، فضا و تجهیزات امامزادگان در داخل این اماکن مقدس مورد استفاده قرار دهند.

حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در جریان بازدید از نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با ابراز خرسندی از برپایی این رویداد خوب قرآنی و مشارکت اوقاف استان، اظهار کرد: این نهاد نیز در راستای تقویت جذابیت‌های جانبی نمایشگاه قرآن پای کار آمد که این مهم با برپایی کرسی تلاوت قرآن کریم و نیز حضور مبلغ کارشناس در حوزه کودک حجت‌الاسلام آقابابایی محقق شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه رصدی که داشتم حاکی از آن بود که جذابیت مطلوبی در فضای نمايشگاه ایجاد شده است و کودکان و نوجوانان پرشماری از برنامه‌های تربیتی این روحانی توانمند در طی ایام برگزاری استفاده کردند و بخش‌هایی که به همت قرآنیان در این مکان پیش‌بینی شده بود، مدت ماندگاری بازدیدکنندگان و حتی بازگشت دوباره آنان و دعوت از دیگران را در پی داشته است.

امیری بیان کرد: عدم استقبال مردم از نمایشگاه این پیامد سوء را دارد که غرفه‌داران انگیزه خود را برای حضور از دست بدهند و نیازی برای عرضه بهتر و بیشتر محصولات نبینند و لذا نمایشگاه از رونق لازم برخوردار نخواهد بود.

پیشنهاد برپایی نمایشگاه قرآن در شهرستان‌ها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه بایسته است نظیر این نمایشگاه قرآنی در شهرستان‌ها نیز برگزار شود، گفت: البته این کار در مقام عمل بسیار دشوار است اما ناممکن نیست، اگر بتوان فضایی را فراهم کرد که این اتفاق قرآنی و معنوی در شهرستان‌ها نیز رقم بخورد، قطعاً تأثيرگذار خواهد بود.

امیری افزود: به‌کارگیری هنر و خلاقیت در برنامه‌های قرآنی برکات فراوان و جذب را در پی دارد که تجربه موفق برنامه تلویزیونی «محفل» یک مصداق شاهد و گویا برای این موضوع است و دیدیم که اثرات فراگیر و گسترده‌ای در سطح جامعه داشت؛ لذا در مورد نمایشگاه نیز هر چقدر هنر و خلاقیت به‌ویژه در مقوله برنامه‌های جانبی به کار برود، باز هم جا دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: به‌نظرم می‌رسد اگر بتوانیم نمایشگاه قرآن را در تاریخی بعد از نمایشگاه کتاب در استان برگزار کنیم و دکوراسیون و فضای آماده آن به نمایشگاه قرآن و مؤسسات مردمی واگذار شود، تسهیل‌کننده خواهد بود که این تجربه را در زمان مسئولیتم در اصفهان داشتم و برکات آن مشهود بود.

تشکیل ستادهای شهرستانی مسابقات قرآن

امیری با اشاره به در پیش بودن چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، تصریح کرد: بعد از چند سال کرونایی که محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد می‌کرد، مسابقات امسال به‌صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد؛ امسال ستاد برگزاری مسابقات در شهرستان‌های ۱۱ گانه استان تشکیل می‌شود و فرمانداران و دستگاه‌های فرهنگی به کمک ما در برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی می‌آیند.

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که با کمک مسئولان اجرایی و دستگاه‌های متناظر بتوان این مسابقات را از حیث کمی و کیفی رشد بدهیم؛ هر چه فضای قرآنی و معنوی در استان بیشتر تقویت شود، یقیناً از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی پیشگیری خواهد شد.

مدیرکل اوقاف استان بیان کرد: اعتراف می‌کنم که شرايط فعالیت‌های قرآنی در استان مطلوب نیست و اعتبارات در این حوزه وجود ندارد، اوقاف برای تأمین هزینه مسابقات قرآن دچار مشکل بوده و موقوفات قرآنی منفعتی در استان وجود ندارد تا بتوان از درآمد آن برای مسابقات قرآن استفاده کرد.

امیری ادامه داد: از مسئولان و خیران می‌خواهیم که توجه بیشتری به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند زیرا توجه مردم به قرآن زمانی بیشتر می‌شود که مسئولان و خیران به این مقوله توجه داشته باشند؛ اگر فکر مسئولان از دهیار و بخشدار گرفته تا مدیران ارشد استان و کشور قرآنی نباشد، نمی‌توان جامعه را نیز همسو کرد و به سمت قرآن سوق داد.

وی برکات انس جوانان با مفاهیم ناب قرآنی را یادآور شد و توضیح داد: اگر جوانان با قرآن باشند، بسیاری از آسیب‌ها مانند بدحجابی، بزهکاری‌ها، طلاق و ... به وجود نمی‌آید؛ خانواده‌ها باید نشاط و طراوت واقعی را در جمع‌ها و محافل قرآنی جستجو کنند و به‌مدد آموزه‌های نورانی قرآن در آرامش و ثبات زیست کنند و زندگی آنان بیمه شود.

مؤسسات قرآنی مطالبه‌گر باشند

امیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی حمایت اوقاف از مؤسسات قرآنی استان، بیان کرد: از همین تریبون اعلام می‌کنم مؤسسات متقاضی می‌توانند از مکان، فضا و تجهیزات امامزادگان در داخل این اماکن مقدس مورد استفاده قرار دهند و این امکان به‌طور کامل در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دارد.

وی بیان کرد: در این چند سال هنوز مؤسسه‌ای به بنده مراجعه نکرده که مشکل مکان فعالیت داشته باشد و حمایت نشود و لذا اعلام می‌کنم که امامزادگان کاملاً در اختیار مؤسسات قرآنی استان قرار دارد و می‌توانیم تا ۱۰۰ مؤسسه را حمایت کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: ۲۰ درصد از درآمد فرهنگی امامزادگان به حوزه فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد لذا پیشنهاد می‌کنم مؤسسات از این فرصت استفاده و فعاليت‌های خود در امامزادگان واجب‌التعظیم را تقویت کنند و از حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

امکان بهره‌مندی مؤسسات از موقوفات قرآنی

امیری گفت: این گلایه از مؤسسات قرآنی وجود دارد که مطالبه‌گری ندارند و باید بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از حالت انفعالی خارج شوند؛ در سامان، فرخشهر و شهرکرد موقوفاتی‌ برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد که از فعالان قرآنی می‌خواهیم برای استفاده از این موقوفات مراجعه کنند.

وی بیان کرد: همچنین نگاه اقتصادی مؤسسات قرآنی در استان ضعیف است که فعالان قرآنی باید توانمند شوند تا موفق و با ثبات باشند. مؤسسات قرآنی باید رویکرد وابستگی به این یا آن نهاد را کنار بگذارند و به خود متکی باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha