مدیران مؤسسات از برکات حضور در نمایشگاه قرآن می‌گویند
کد خبر: 4140160
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد

مدیران مؤسسات از برکات حضور در نمایشگاه قرآن می‌گویند

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با ۳۴ غرفه در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد در حال برگزاری است و رصدی از حضور مؤسسات و مراکز قرآن استان حاکی از برپایی غرفه تنها توسط سه مؤسسه قرآنی است که مدیران آنها برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها را در جذب مخاطب با اهمیت عنوان می‌کنند.

نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری از روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌‌ماه با ۳۴ غرفه کار خود را در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز کرد و رصدی از حضور مؤسسات و مراکز قرآن استان حاکی از برپایی غرفه تنها توسط سه مؤسسه قرآنی از مجموع بالغ بر ۱۸۰ مؤسسه و خانه قرآن فعال استان است؛ البته از صفر تا صد اجرای این رویداد قرآنی به مؤسسه قرآنی مصباح‌الهدی شهر بن با مدیریت محمود سلیمی، فعال قرآنی پیشکسوت استان واگذار شد.

با تدبیر این استاد باسابقه قرآن استان، در دومین روز نمایشگاه، «نشست صمیمی مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن استان» با موضوع راهکارهای تقویت نمایشگاه قرآن و با حضور رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نایب‌رئیس مجمع خیران قرآنی و جمع قلیلی از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن برگزار شد که جمع حاضر از مدیران مراکز قرآنی شهرکرد و شهرهای اطراف در کنار بیان گلایه‌هایی که سر باز کرد بر آمادگی جهت مشارکت در نمایشگاه تأکید کردند.

لذا برنامه‌هایی همچون حضور قرآن‌آموزان در قالب اردوهای خانوادگی و نیز برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزش قرآن با حضور فعالان و اساتید این مجموعه‌ها در دستور کار قرار گرفت که این مهم نیز در روزهای بعدی با شدت کم و زیاد اجرایی شده است و ادامه دارد.

ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با چند مدیر مؤسسه و خانه قرآن غایب و پرسش در خصوص چرایی عدم مشارکت در نمایشگاه قرآن و برپایی غرفه به چند علت رسید که از جمله می‌توان به عدم اطلاع به‌موقع از برپایی نمایشگاه، دوری مسیر و به‌صرفه نبودن حضور در شهرکرد، مشکلات مالی، نداشتن ایده و به‌ویژه گلایه‌مندی از نهادهای قرآنی مبنی نبود حمایت حداقلی مادی و معنوی از مؤسسات اشاره کرد.

علاوه بر مؤسسه قرآنی «مصباح‌الهدی» بن به‌عنوان مجری، سه مؤسسه فرهنگی قرآنی دیگر شامل «ثامن‌الأئمه(ع)»، «جامعة‌القرآن» واحد خردسالان و بانوان شهرکرد و «بنت‌الحسین(ع)» در برپایی این رویداد فرهنگی قرآنی شرکت داشته و دارای غرفه هستند که به گفت‌وگو با مدیران این مؤسسات پرداخته و به‌ویژه از انگیزه آنان برای حضور جویا شدیم.

اهمیت وحدت برای مؤسسات قرآنی

رؤيا قائدی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت(ع) شهرکرد با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به سابقه ۲۲ ساله این مؤسسه قرآنی و فرهنگی در خیابان شریعتی شهرکرد، اظهار کرد: آغاز فعالیت مؤسسه با کار قرآنی بود و در بدو امر در هر ترم تا سه هزار همشهری قرآن‌آموز را ثبت‌نام و سازماندهی می‌کردیم و آموزش می‌دادیم که از سن چهار سال به بالا تحت پوشش آموزش‌های قرآنی قرار می‌گیرند.

وی با ذکر اینکه طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از تجوید و روخوانی تا حفظ، قرائت، تفسیر و ... در مؤسسه آموزش داده می‌شد، ادامه داد: چه بسیار بانوان سالمند محروم از سواد که حتی به سختی قادر به راه رفتن بودند اما به عشق قرآن پله‌های مؤسسه را طی می‌کردند و برای فراگیری می‌آمدند و توانایی تلاوت قرآن را پیدا می‌کردند که این دستاورد باعث افتخار ماست.

قائدی با اشاره به اینکه چشم‌انداز مؤسسه ثامن‌الأئمه(ع) از بدو فعالیت ناظر بر گسترش دامنه مخاطبان دائمی و در دسترس در طول سال بود، گفت: بر این اساس، راه‌اندازی مدارس قرآنی مؤسسه با شعار «تربیت متعادل دینی» در دستور کار قرار گرفت و اقشار مختلفی از جمله طلاب و روحانیون، سپاه و ... که برایشان مهم بود فرزندانشان با زیست قرآنی و آموزه‌های نورانی قرآن کریم آشنا شوند، مخاطبان ما قرار گرفتند.

این بانوی فعال قرآنی استان تأکید کرد: خوشبختانه توفیقات خوبی در این مسیر کسب شد و چه بسیار حافظان و قاریان قرآن که دانش‌آموزان این مدارس بودند و هستند. خوشبختانه فضای آموزشی مجموعه مدارس ثامن‌الأئمه به‌ گونه‌ای‌ای مدیریت شده است که حجاب و پوشش در دستور کار باشد و دانش‌آموز پیش‌دبستانی ما با میل خودش چادر بر سر می‌کند و به این پوشش عشق می‌ورزد که دیدن این فرزندان لذت‌بخش است.

قائدی با تأکید بر اهمیت حضور مؤسسات و مراکز قرآنی در نمایشگاه قرآن، بیان کرد: مؤسسة ثامن‌الأئمه سال گذشته به‌علت عدم اطلاع‌رسانی حضور نداشت که خوشبختانه امسال شرایط حضور فراهم شد و انتظار داشتیم مؤسسات و مراکز قرآنی بیشتری را در اینجا ببینیم.

مدیر مؤسسه قرآنی ثامن‌الأئمه شهرکرد تصریح کرد: خوب است که مجموعه‌های قرآنی وحدت و انسجام داشته باشند و اگر این همکاری و انسجام وجود داشته باشد توفیقات بیشتری کسب می‌شود.

قائدی تأکید کرد: بنده آمادگی دارم و پیشنهاد می‌شود که مؤسسات و مراکز قرآنی همفکری و تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. خوشبختانه نمايشگاه قرآن امسال با مسئولیت چهره پیشکسوت قرآن استان با انسجام و دوستی بیشتری در مقایسه با گذشته برگزار شد.

مدیر مؤسسه قرآنی ثامن‌الأئمه گفت: قرآن آنچنان باید در جامعه ساری و جاری شود که هر فرد یک پایگاه قرآنی شود و زیست قرآنی در جامعه نهادینه و معنویت فراگیر شود.

جذب کودکان به قرآن با نقاشی در نمایشگاه

در ادامه، اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن خردسالان و بانوان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مؤسسه جامعة‌القرآن ‌‌القرآن هرساله یک غرفه در نمایشگاه قرآن شهرکرد دارد که امسال نیز خوشبختانه همراه با مربیان حضوری پررنگ و با انرژی داشته و تلاش کردیم فعالیتی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته در نمایشگاه داشته باشیم.

وی با تأکيد بر اهمیت قرآن و این موضوع که آیات نورانی قرآن کريم باید در زندگی انسان‌ها ساری و جاری باشد، افزود: زمانی که کودکان در جامعةالقرآن یا سایر مؤسسات قرآنی حضور پیدا می‌کنند علاوه‌بر اینکه لفظ قرآن را می‌آموزند، مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را نیز فرا می‌گیرند تا در زندگی خود از آن‌ها بهره ببرند و انس بگیرند.

صابری ادامه داد: آموز‌ش‌هایی که توسط جامعة‌القرآن ‌القرآن ارائه می‌شود به گونه‌ای است که مادر همزمان با کودک آموزش می‌بیند و این درواقع توفیقی برای ما محسوب می‌شود که در خدمت اولیای کودکان نیز هستیم، درحال حاضر نیز مربیان جامعة‌القرآن بسیاری از کلاس‌های خود را در نمایشگاه برگزار می‌کنند که شور و حال موجود در فضای نمایشگاه تأثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته و موجب می‌شود کودکان با استفاده از فعالیت‌هایی مانند نقاشی و دیدن محیط کلاس به شرکت در کلاس‌های قرآنی تمایل پیدا کنند.

این بانوی فعال قرآنی درخصوص علت عدم حضور برخی مؤسسات قرآنی در نمایشگاه، ییان کرد: سال گذشته اطلاع‌رسانی درخصوص برگزاری نمایشگاه قرآنی با تأخیر انجام شد همچنین کشور با موضوع شیوع بیماری کرونا درگیر بود و لذا تصور می‌کردم این علت‌ها سبب عدم حضور مؤسسات قرآنی در نمایشگاه شد اما امسال که از طرق مختلف اطلاع‌رسانی بسیار خوبی درخصوص برپایی این رویداد انجام شد، متوجه شدم اساساً باید به دنبال علت‌های دیگری برای چرایی عدم مشارکت مؤسسات قرآنی باشیم.

صابری افزود: در هفته‌های منتهی به برپایی نمایشگاه چندین جلسه نیز با مدیران مؤسسات قرآنی برگزار و از آنان دعوت شد به همین جهت این گلایه وجود دارد که چرا با این وجود همچنان مؤسسات قرآنی در نمایشگاه حضور ندارند؛ امیدوارم سال‌های آینده شاهد حضوری پررنگ‌تر از این مجموعه‌ها و قرآن‌آموزان آن‌ها در نمایشگاه قرآن باشیم.

وی با بیان اينکه مؤسسات و مراکز فعال در چهارمحال و بختیاری نقش اساسی در انجام فعالیت‌های قرآنی دارند، اضافه کرد: اداره فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی استان نیز به عنوان یک پشتیبان و دلگرمی برای این مؤسسات هستند اما اقدامات اساسی و اصلی توسط خود مؤسسات قرآنی انجام می‌شود.

صابری تأکید کرد: برخی مؤسساتی که در نمایشگاه‌های قرآن حضور ندارند و یا حتی از جمله مؤسسات مطرح نیستند اما اقدامات بسیار مثبت و مؤثری داشته‌اند و لازم است این اقدامات بیان و ارائه شوند تا مردم نیز با آن‌ها آشنا شوند.

این بانوی فعال قرآنی با تأکيد بر لزوم حرکت مؤسسات قرآنی در یک مسیر واحد و داشتن هماهنگی با یکدیگر، تصریح کرد: خوشبختانه امسال شاهد حضور بیشتر مدارس در نمایشگاه بودیم و نقاط قوت بسیاری در این نمایشگاه دیده می‌شود که امیدواریم هرساله برنامه‌های بهتر و قوی‌تری در نمایشگاه قرآن استان شاهد باشیم؛ درحقیقت باید از هم‌اکنون که در روزهای پایانی قرار داریم برنامه‌ریزی لازم درخصوص برپایی نمایشگاه قرآن سال آینده انجام شود.

صابری در پاسخ به این پرسش که رهاورد جامعة‌القرآن از حضور در نمایشگاه سال گذشته چه بود؟ یادآور شد: سال گذشته که فعالیت‌های این مؤسسه در نمایشگاه قرآن معرفی شد شاهد افزایش گرایش و اقبال خانواده‌ها به مؤسسه بودیم و درواقع حدود یک سوم از قرآن‌آموزان از طریق نمایشگاه جذب شدند، امسال نیز با توجه به اینکه معرفی مؤسسه جامعه‌القرآن در اینجا انجام می‌شود، استقبال افراد جهت استفاده از کلاس‌های این مؤسسه افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: روخوانی قرآن کریم، روان‌خوانی، آموزش حدیث‌ها، آموزش اشاره، قرائت و ... از جمله کلاس‌های آموزشی است که در جامعة‌القرآن برای رده سنی کودکان برگزار می‌شود. خوشبختانه در سال جاری مقرر شد کلاس‌های مداحی و نوگلان حسینی در این مؤسسه تشکیل شود و امیدواریم شاهد حضور پررنگ خانواده‌های هم‌استانی در این کلاس‌ها و همچنین در سایر مؤسسات قرآنی باشیم چرا که هدف اساسی و نهایی، گرایش افراد به سمت قرآن است.

صحنه را خالی نکنیم

همچنین طاهره امیرخانی، مدیر مؤسسه بنت‌الحسین(س) شهرکرد گفت: سال گذشته به علت عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع نتوانستیم در نمایشگاه قرآن باشیم که خوشبختانه امسال این توفیق حاصل شد تا بتوانیم هم یک معرفی از طرح‌های قرآنی در حال اجرا برای بازدیدکنندگان داشته باشیم و هم با معرفی فعالیت‌ها قرآن‌آموز جدید جذب کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو طرح قرآنی ملی یعنی «شباب‌الرضا» و «آیات رویش» در این مؤسسه در حال اجرا هستند که البته جذب قرآن‌آموز از مدارس نیز صورت گرفته است.

امیرخانی با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی نباید صحنه را خالی کنند و لذا لازم دیدم در نمایشگاه حضور داشته باشم، افزود: در اینجا فعالیت‌های مدرسه قرآنی «مشکات» که بر پایه فهم قرآن فعالیت دارد نیز معرفی می‌شود و مربیان حضور مستمر دارند و برای خردسالان مراجعه کننده ایستگاه نقاشی و قرآن دایر است. همچنین کلاس‌های قرآن تابستانی در رشته‌های مختلف برگزار خواهد شد که ثبت‌نام داریم.

مؤسسات و خانه‌های قرآن مردم‌نهاد از بدنه مردم و برخاسته از مردم بوده و در متن و بطن فعالیت‌های قرآنی استان قرار دارند و باید گفت که فعالان قرآنی این عرصه درواقع صاحبان اصلی رویدادهای قرآنی از جمله نمایشگاه قرآن هستند. اما متأسفانه تجربه نمایشگاه قرآن نشان داد که مؤسسات همچنان مایلند به‌صورت چراغ‌خاموش و در محدوده پیرامونی خود به فعالیت ادامه دهند و چه بسیار مجموعه‌هایی که ظرفیت و حرف برای گفتن دارند اما ترجیح می‌دهند از حضور در فعالیت‌های قرآنی جمعی و مشارکت و نقش‌آفرینی در حرکت‌ها و رویدادها در فضای قرآنی استان امتناع ورزند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha