نمایشگاه چهارمحال‌وبختیاری با حضور مؤسسات و خانه‌های قرآن تقویت می‌شود
کد خبر: 4139321
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۶

نمایشگاه چهارمحال‌وبختیاری با حضور مؤسسات و خانه‌های قرآن تقویت می‌شود

نشست صمیمی مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن استان با موضوع راهکارهای تقویت نمایشگاه قرآن و با حضور مدیران نهادهای قرآنی استان در محل نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار شد.

فعالان قرآنی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «نشست صمیمی مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن استان» با موضوع راهکارهای تقویت نمایشگاه قرآن و با حضور مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن استان، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نایب‌رئیس مجمع خیران قرآنی و جمعی از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن عصر روز گذشته، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در محل نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار شد.

نمایشگاه؛ فرصت همدلی قرآنیان

محمود سلیمی، مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن استان در این نشست با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها بخش عمده مخاطبان نمایشگاه قرآن هستند، اظهار کرد: بر این اساس، در نوبت صبح روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانش‌آموز از پیش‌دبستانی تا متوسطه اول و دوم به نمایشگاه مراجعه می‌کنند و علاوه بر بازدید از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: با این نگاه این ظرفیت وجود دارد که قرآن‌آموزان مراکز قرآنی استان اعم از کودک و نوجوان و بزرگسال نیز در قالب اردوهای خانوادگی به این نمایشگاه بیایند.

سلیمی نمایشگاه قرآن را فرصت و بهانه خوبی برای برپایی دورهمی‌های قرآنی با حضور فعالان و مؤسسات و تشکل‌های قرآنی دانست و توضیح داد: دو سال کرونا مشکلات فراوانی برای قرآنیان ایجاد کرد و معضلات اقتصادی و عدم حمایت مسئولان نیز مزید بر علت شد اما باید از فرصت‌هایی نظیر این نمایشگاه برای بهبود رخوت حاکم استفاده کرد.

مدیر مؤسسه مصباح‌الهدی با تأکید بر اینکه این دست نشست‌ها و دورهمی‌های قرآنی باید تقویت شود، افزود: با نظر مساعد این جمع، اردوی یک‌روزه جامعه قرآنی استان برای آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود تا همدلی و هم‌اندیشی فعالان مؤسسات و مراکز قرآنی استان بیش از پیش تقویت شود.

حمایت از طرح‌های قرآنی مطالبه مدیران باشد

مسعود داوری، استاد پیشکسوت و مدیر مؤسسه قرآنی نسیم وحی شهرکرد با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن فرصتی برای همدلی و همکاری جامعه قرآنی استان است، اظهار کرد: متأسفانه اغلب در مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی و نیز در مباحث قرآنی کارها به‌صورت عجله‌ای و باشتاب تصمیم‌گیری‌ و اجرا می‌شود و در موضوع نمایشگاه نیز تا یک‌ماه پیش از برگزاری، اختصاص یا عدم اختصاص بودجه هنوز مشخص نشده بود و پس از آن، مسئولان برگزاری نمایشگاه فرصت بسیار اندکی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی داشتند.

وی ادامه داد: تقسیم کار و تأمین هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای نمایشگاه قرآن حداقل یکسال زمان نیاز دارد و لذا امسال و بعد از اتمام این نمایشگاه باید برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و به‌ویژه نقش فعالان مؤسسات و مراکز قرآنی تعریف و دیده شود.

داوری بیان کرد: مسئولان استان باید طرح‌های قرآنی را به تهران دیکته کنند و مطالبه‌شان این باشد که طرح پیشنهادی حتما پذیرفته و حمابت شود. می‌طلبد از هم‌اکنون با هم‌اندیشی یک طرح ناب و بدون نقص برای نمایشگاه قرآن تهیه و جهت حمایت از آن از استاندار و نماینده ولی‌فقیه و متعاقب آن از تهران مطالبه‌گری و پیگیری شود.

وی افزود: عزم و اعتقاد به ظرفیت استانی آنچنان باید قوی باشد که حتی این طرح اگر حمایت هم نشد با منابع داخلی استان باید اجرایی کنیم.

این چهره پیشکسوت قرآن با تأکید بر اینکه استان ما ثروت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در خود نهفته دارد، گفت: نمونه این ظرفیت، تدوین سند راهبردی توسعه قرآنی استان بود که برای نخستین بار تدوین شد و به‌عنوان الگو در کشور مورد استفاده و استناد قرار گرفت.

داوری بیان کرد: بنده آمادگی دارم که کلاس‌های تدبر و قرائت مؤسسه را با حضور قرآن‌آموزان در طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در محل نمایشگاه برگزار کنم.

آمادگی مؤسسات برای تقویت نمایشگاه قرآن

حیدرقلی صدقی، فعال و خیر قرآنی و مدیر اجرایی مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد با اشاره به اینکه نبود اعتبارات قرآنی ادارات دولتی و فرهنگی را می‌پذیریم، اظهار کرد: با اینحال به نظر می‌رسد در حمایت‌های معنوی از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان نیز کاستی وجود دارد و حضور و سرکشی مسئولان نهادهای قرآنی از این مراکز را در طول سال نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: فعالان قرآنی با اراده خودشان مؤسسه و خانه قرآن تأسیس کرده‌اند و به صورت دلی کار می‌کنند و منتی هم بر سر کسی نیست اما این انتظار هم وجود دارد که وقتی گزارش کار و آمار و اطلاعات از مراکز قرآنی می‌گیرند لااقل حداقل حمایت معنوی را هم داشته باشند.

صدقی بیان کرد: در هر حال، ما فعالان قرآنی چه با حمایت و چه بدون آن، مسیر خودمان را پیش می‌رویم و منتظر نمی‌مانیم.

این چهره ممتاز قرآنی استان در پایان گفت: فعالان قرآنی حاضر در این نشست قطعاً برای کمک به رونق نمایشگاه آمده‌اند و لذا هر کمکی که مسئول نمایشگاه تشخیص بدهد با کمال میل انجام می‌دهیم.

قرآنیان صاحبان اصلی نمایشگاه قرآن هستند

مهدی پرتویی، چهره ممتاز قرآنی و نایب‌رئیس مجمع خیران قرآنی استان با اشاره به اینکه بضاعت دستگاه‌های دولتی محدود است، اظهار کرد: می‌طلبد مراکز قرآنی با جان و دل و طیب خاطر و با انگیزه بهتر کار کنند، نمایشگاه قرآن ناخودآگاه منتسب به جامعه قرآنی است و لذا باید خودمان را صاحب این نمایشگاه بدانیم و در چهار روز باقیمانده این رویداد در کنار تیم اجرایی نمایشگاه قرار بگیریم و در حد توان به رونق آن کمک کنیم.

پرتویی تأکید کرد: خوب است‌ که در حال حاضر اگر رنجش و گلایه‌هایی هم هست کنار بگذاریم و اول به این پرسش پاسخ دهیم که فعالان و مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی در چند روز باقیمانده نمایشگاه چه کاری می‌توانند انجام دهند تا به تقویت آن کمک کنیم.

همدلی قرآنیان بعد از نمایشگاه تداوم یابد

وی تصریح کرد: نه‌تنها در این نمایشگاه بلکه در ادامه نیز باید با همین همدلی و هم‌اندیشی جان مجددی به فعالیت‌های قرآنی استان ببخشیم زیرا این مهم در دوران کرونایی تضعیف شد و هرچقدر کارهای فرهنگی و قرآنی تضعیف شوند، جامعه بیشتر آسیب می‌بیند.

پرتویی مؤسسات و مراکز قرآنی را گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور دانست و توضیح داد: این در حالیست که این مجموعه‌ها در اختصاص بودجه دیده نمی‌شوند یعنی قطره‌چکانی حمایت شده و اعتبارات کلان در جاهای دیگر صرف می‌شود.

این فعال قرآنی استان محتوای نمایشگاه را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: مخاطبان ما باید قشر خاکستری جامعه باشد که معمولاً هم برایشان برنامه نداریم، یعنی کسانی که عرق مذهبی قوی ندارند متأسفانه برایشان برنامه‌ریزی نداریم و لذا این نمایشگاه فرصتی است که در این حوزه کاری کنیم و حال که یکی از قرآنیان استان کار را به دست گرفته خوب است که او را کمک کنیم.

نایب‌رئیس مجمع خیران قرآنی استان با اشاره به احیای فعالیت مجمع خیران، گفت: برخی اقدامات در دست انجام است که خوشبین هستیم این مجموعه قوت بگیرد اگرچه خیران کمتر نگاه به فعالیت‌های قرآنی دارند اما باید بتوانیم با این شرایط کار کنیم.

حضور قرآن‌آموزان در نمایشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین مراد یوسفی، روحانی فعال قرآنی و عضو ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بیان کرد: خوب است حال که شرایط حضور کودکان و نوجوانان به‌ویژه با حضور روحانی شاخص این حوزه در نمایشگاه فراهم است، علاوه بر دانش‌آموزان شرایط حضور قرآن‌آموزان نیز در نمایشگاه فراهم شود.

وی ادامه داد: فعالان کانون‌های مساجد نیز حضور فعال در نمایشگاه دارند و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند که از جمله برپایی سرود «بچه‌های مسجد» انجام شده و ادامه دارد.

یوسفی تصریح کرد: مؤسسات و خانه‌های قرآن اگر نسبت به حمايت مسئولان گلایه‌مند هستند منتظر حضور مسئول نباشند بلکه آنان را دعوت و برنامه‌های حداقلی را برگزار کنند.

تقویت ارتباط با ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نشست فعالان قرآنی با مدیران بسیار مبارک است، اظهار کرد: همه ما هیچ شأنی جز خادمی قرآن برای خودمان قائل نیستیم و این جلسات فرصتی است تا گلایه‌ها و مشکلات بیان و پاسخ داده شود و هم‌اندیشی اتفاق بیفتد.

وی با ذکر اینکه نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت‌های قرآنی در سطح کلان بسیار متفاوت از قبل است، ادامه داد: در گذشته مباحث حمایتی از قرائت‌ها، کرسی‌ها، محافل، حضور قاریان بین‌المللی و ... به‌صورت جدی پیگیری می‌شد که امروز جزو شاید اولویت آخر این نهاد است.

کارگر بیان کرد: اینکه منتظر تصمیم تهران نباید باشیم کلام دقیقی است اما نکته اینجاست که اداره قرآنی ذیل دستگاه متبوع خود مجاز به فعالیت است و لذا نمی‌توان خارج از برنامه کار کرد، ضمن اینکه می‌توان بسترهایی محدود را هم برای کار ایجاد کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: تقویت ارتباط مراکز قرآنی با ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها باید تقویت شود تا مراکز قرآنی بهتر دیده شوند، ضمن اینکه سیر اداری کار هم طی شود.

کارگر گفت: ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در گرو آن است که ما قرآنیان به سراغ قشر خاکستری جامعه برویم و آنان را مخاطب قرار دهیم و لازمه این مهم نیز آن است که در وهله اول منِ قرآنی زیست قرآنی داشته باشم. تا زمانی که خود قرآنیان دور هم جمع نشوند و با تعامل و همکاری و با محوریت خودشان کار را پیش نبرند، اتفاق مبارکی را در راستای جذب جامعه به معارف قرآن شاهد نخواهیم بود.

حضور مؤسسات؛ اولویت نمایشگاه

سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: تلاش ما این بود که حضور حداکثری مؤسسات قرآنی را در نمایشگاه داشته باشیم و اولیت اول ما همین بود و لذا جلساتی با اتحادیه قرآنی و مؤسسات برگزار و بر این نکته تأکید شد تا در تمام ایام نمایشگاه فعالیت‌های قرآنی مؤسسات به مردم ارائه و معرفی شود.

وی با اشاره به تلاش ارزشمند مراکز قرآنی در جامعه، ادامه داد: امروز خانواده‌ها و آحاد جامعه نیازمند و تشنه معارف قرآن هستند و آحاد مردم نیاز دارند که با قرآن مأنوس باشند که مؤسسات و مراکز قرآنی در این امر نقش مهمی دارند.

نژادحسینی با اشاره به سیاست معاونت قرآن و عترت(ع) ناظر بر حمایت از طرح‌های قرآنی در قالب جدول ۱۷، گفت: می‌طلبد که مؤسسات از این فرصت بهره بگیرند و طرح‌های قرآنی خود را ارائه دهند تا حمایت خوبی شوند؛ متأسفانه باوجود اطلاع‌رسانی در اسفندماه، مؤسسات از این فرصت استفاده نکردند. اگر مدیران مؤسسات برای نمایشگاه هم طرحی دارند ارائه دهند تا حمایت شود.

برگزاری کلاس‌های قرآن در نمایشگاه

اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن خردسالان و بانوان شهرکرد با ابراز خرسندی از نمایشگاه قرآن متفاوت امسال، بیان کرد: این مؤسسه کلاس‌های خود را در محل نمایشگاه برگزار می‌کند و مربیان قرآن با حضور کودکان در غرفه علاوه بر برپایی ایستگاه نقاشی، با شور و هیجان وافر به آموزش قرآن در حضور والدین و عموم بازدیدکنندگان می‌پردازند.

وی ادامه داد: این کار علاوه بر تبلیغ کار قرآنی و کمک به ایجاد فضای پرشور و بانشاط قرآنی، سبب تشویق خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های قرآن می‌شود که پیشنهاد می‌کنم تمهیدات این کار برای سایر مؤسسات و خانه‌های قرآن نیز ولو در حد یک کلاس برای هر مرکز پیش‌بینی شود.

صابری تأکید کرد: احیای مجمع خیران قرآنی استان نوید خوبی است و فعالان قرآنی را برای ادامه کار دلگرم می‌کند چرا که بدون کمک‌ها و حمایت مردم واقعاً نمی‌توان فعالیت‌های قرآنی را به پیش برد، همچنان که در دوران کرونا اگر این حمایت مردمی و اولیای قرآن‌آموزان نبود، ناچار به تعطیلی مرکز بودیم.

رؤيا قائدی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی ثامن‌الأئمه(ع) بیان کرد: خوشبختانه نمايشگاه قرآن امسال با مسئولیت چهره پیشکسوت قرآن استان با انسجام و دوستی بیشتری در مقایسه با گذشته در حال برگزاری است و هر کسی گوشه‌ای از کار را گرفته است.

وی ادامه داد: همین در کنار هم بودن و مشورت گرفتن از یکدیگر و انسجام و وحدت لازمه کار است و نباید مقابل هم بایستیم.

کیوانی، مدیر مؤسسه فاطمیه(س) هفشجان با اشاره به اینکه فعالان قرآنی با وجود گلایه‌ها از حرکت باز نمی‌ایستند، گفت: آنان با هدف رضای خدا کار قرآنی می‌کنند و خوشبختانه استقبال مردم رو به بهبود است. این مؤسسه آمادگی دارد که کلاس‌های خود را در نمايشگاه برگزار کند.

رئیسی، مدیر خانه قرآن حضرت رقیه نافچ، بخشی، مدیر خانه قرآن نورالهدی شهرکرد، قربانیان، مدیر مؤسسه قرآنی ثامن‌الحجج(ع) فرخشهر و سلطانی از خانه قرآن امام رضا(ع) از دیگر مدیرانی بودند که پیشنهاد بازدید از نمایشگاه در قالب اردویی، استفاده از تجارب مربیان مراکز قرآنی برای برپایی کلاس‌های آموزشی در نمایشگاه، برپایی کلاس‌های مهد و پیش‌دبستانی قرآنی در نمایشگاه، تأمین ایاب و ذهاب و تقویت اطلاع‌رسانی رویدادهای نمايشگاه را مطرح کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha