مطالبه برپایی نمایشگاه تخصصی حجاب و عفاف در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4139401
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

مطالبه برپایی نمایشگاه تخصصی حجاب و عفاف در چهارمحال‌وبختیاری

مدیر گروه تولیدی حجاب و عفاف هاشم‌زاده گفت: هر ساله شاهد برپایی نمایشگاه قرآن در شهرکرد هستیم که غرفه‌هایی به محصولات حجاب و عفاف اختصاص می‌یابد اما موضوع قابل توجه این است که معمولاً نمایشگاه‌های ویژه و تخصصی در حوزه عفاف و حجاب در استان برگزار نمی‌شود.

غرفه حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن

رضا هاشم‌زاده، مدیر گروه تولیدی حجاب و عفاف هاشم‌زاده استان چهارمحال و بختیاری در جریان این رویداد قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: گروه تولیدی حجاب و عفاف هاشم‌زاده حدود ۱۰ سال است که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارد و کالاهایی مانند چادر مشکی، ساق دست، روسری و مانتو تولید می‌کند که اکثر مواد اولیه مورد استفاده از شرکت‌های نساجی حجاب شهرکرد و نساجی بروجن تهیه می‌شوند، طی این دهه تلاش کردیم نوآوری‌های بسیاری در حوزه تولید روسری، ساق دست و مانتو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد، افزود: متأسفانه حمایت‌هایی که در سایر حوزه‌ها وجود دارد در حوزه عفاف و حجاب موجود نیست برای نمونه در حوزه‌های هنری بیمه‌های هنرمندان برنامه‌ریزی شده که افراد می‌توانند با پرداخت هزینه اندک برای خود بیمه تأمین کنند اما در حوزه تولید چادرمشکی یا عفاف و حجاب حمایتی از خیاطان صورت نمی‌گیرد و این افراد باید برای داشتن بیمه و مستمری بازنشستگی مبلغی بیش از یک میلیون تومان پرداخت کنند.

مدیر گروه تولیدی عفاف و حجاب هاشم‌زاده با اشاره به وجود برخی معافیت‌های مالیاتی، ادامه داد: تولیدکنندگان چادرمشکی یا فعالان حوزه‌ عفاف و حجاب از این معافیت‌های مالیاتی برخوردار نیستند و با توجه به اینکه قیمت یک چادر از بافت تا تولید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ است مشمول مالیات سنگینی می‌شود که همین موضوع در افزایش قیمت چادر مؤثر است بنابراین باید حمایت‌های این حوزه از مراحل تولید و بافت آغاز شود چراکه اگر یک برنامه چشم‌انداز کلی برای حوزه عفاف و حجاب دیده می‌شد، درحال حاضر شاهد بروز بحران در این زمینه نبودیم.

هاشم‌زاده بیان کرد: در حال حاضر در زمینه تولید عفاف و حجاب برخی ابزار مورد نیاز مانند چرخ‌خیاطی، نخ، سوزن و... از کشور چین وارد می‌شوند و تولیدکنندگان مجبور هستند نخ پلی‌استر موردنیاز خود را از اجناس چینی خریداری کنند چراکه این محصولات دارای تنوع بیشتری هستند درنتیجه تغییر و افزایش قیمت دلار می‌تواند نوساناتی در این بازار ایجاد کند و قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مشکلات این است که متأسفانه ابزاری مانند چرخ خیاطی، اتو و... که برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی عفاف و حجاب ضروری هستند افزایش قیمت بسیاری داشته‌اند بنابراین افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند برای شروع کار خود نیازمند سرمایه اولیه زیادی هستند.

حمایتی از تولیدکنندگان حجاب و عفاف وجود ندارد

مسئول غرفه حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن استان با بیان اينکه بسیاری از کارخانجات ایران مجبور هستند مواد اولیه کار خود را از کشورهای خارجی وارد کنند، اضافه کرد: برای نمونه کارخانه حجاب شهرکرد برای تأمین مهر طلاکوب موجود بر روز چادرهای مشکی به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری مراجعه کرده است اما متأسفانه این مراکز هیچگونه فعالیتی برای خودکفایی در حوزه عفاف و حجاب ندارند در صورتی که اگر نظارت مناسبی انجام شود، می‌توان امیدوار بود مواد اولیه کارخانجات عفاف و حجاب در داخل کشور تولید شوند و احتیاجی به واردات متریال‌های خارجی نباشد.

مدیر گروه تولیدی عفاف و حجاب هاشم‌زاده تصریح کرد: هر ساله شاهد برپایی نمایشگاه قرآنی در شهرکرد هستیم که غرفه‌هایی به محصولات حجاب وعفاف اختصاص می‌یابد، امسال خوشبختانه نمایشگاه بهتر و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته دیده می‌شود همچنین حضور مردم قوی‌تر و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است و این موضوع حکایت از برنامه‌ریزی دقیقی دارد که درخصوص برپایی نمایشگاه انجام شده است اما موضوع قابل توجه این است که معمولاً نمایشگاه‌های ویژه و تخصصی در حوزه عفاف و حجاب در استان برگزار نمی‌شود.

هاشم‌زاده بيان کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه عفاف و حجاب این است که هیچگونه برنامه طراحی مد و طراحی چادرهای ایرانی وجود ندارد. در حال حاضر نیز چادرهایی که از سالیان گذشته وجود داشتند تولید می‌شوند با این تفاوت که در برخی موارد با استفاده از سنگ‌دوزی چادر تزئین می‌شود متأسفانه اخیرا نیز چادرهای جواهرنشان وارد بازار شده که اینگونه تجملات‌گرایی‌ها با معیار عفاف و حجاب همخوانی ندارد.

وی گفت: امروزه شاهد تبلیغات گسترده برای مانتوهای عربی هستیم و افراد به استفاده از این مانتوها و کنار گذاشتن چادر تشویق می‌شوند که این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری برای حوزه عفاف و حجاب به همراه داشته باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha