حضور تمام‌قد دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4139878
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹

حضور تمام‌قد دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

«دانش‌آموزان» کلیدواژه‌ای است که در متن نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری امسال در رأس قرار گرفته است تا جایی که نوبت صبح این رویداد قرآنی از ساعت ۸ تا ۱۲ با حضور مدارس تمام مقاطع تحصیلی پررنگ است.

حضور دانش آموزان در نمایشگاه قرآن

«دانش‌آموزان» کلیدواژه‌ای است که در متن نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری امسال در رأس کار قرار گرفته تا جایی که نوبت صبح این رویداد قرآنی از ساعت ۸ تا ۱۲ به حضور مدارس تمامی مقاطع تحصیلی اختصاص دارد و با حضور مستمر دانش‌آموزان سراسر استان و اجرای برنامه‌های تربیتی و آموزشی در قالب‌های هنری، بسیار پرتردد و پرمخاطب شده است.

گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا چهارمحال‌وبختیاری با تعدادی از دانش‌آموزان که با شور و هیجان به نمایشگاه آمده بودند و نظرخواهی از آنان درباره آنچه در این برنامه ۹۰ دقیقه‌ای دیدند و آموختند، حاکی از آن است که این رویداد فرهنگی و قرآنی با رویکرد تربیتی توانسته است تا حدودی رضایت‌بخش باشد و الگویی برای ادامه مسیر قرار بگیرد، به‌ویژه بخش نمایشی بر مبنای قصص قرآنی برایشان جذابیت داشت، اگرچه برخی ناهماهنگی‌ها باعث گلایه‌مندی آنان شده بود.

دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن این نکته را دریافت کرده‌اند که در حوزه فرهنگی رویکرد را باید به سمت تربیتی پیش ببریم و اکتفا کردن صرف به برپایی این یا آن رویداد و زدن بنر یا فضاسازی و کارهایی از این دست به‌تنهایی دردی از فرهنگ و تربیت ما دوا نمی‌کند. تربیت باید سرلوحه تمامی رویدادها و حرکت‌ها به‌ویژه در بستر آموزش و پرورش و دانشگاه قرار بگیرد و امید است با برپایی این نمایشگاه و مشاهده بازخوردها این نگاه مهم در متولیان امر تعلیم و تربیت تقویت شود.

تقویت زمینه تربیت قرآنی دانش‌آموزان

کریمی، معلم پرورشی مدرسه پسرانه متوسطه اول آیت‌الله کاشانی شهرکرد در جریان نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: خوشبختانه غرفه‌های متعدد و متنوعی اعم از اقلام فرهنگی و سرگرمی و تربیتی مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: این دست رویدادهای قرآن‌محور چه در مدارس و چه در سطح شهر فرایند و بستری را ایجاد می‌کند که آشنایی و انس دانش‌آموزان با درس‌ها و آموزه‌های مصحف شریف اتفاق بیفتد.

کریمی تأکید کرد: امروزه با توجه به نیرنگ‌ها و نقشه‌های دشمن علیه کشور می‌طلبد که زمینه تربیت قرآنی نسل جدید فراهم شود و ایجاد این فضای مفرح و با نشاط با پیوست آموزشی و تربیتی و با محوریت قرآن از ضرورت‌هایی است که برکات و آثار آن‌را در این اردوی یک و نیم ساعته دانش‌آموزان مشاهده می‌کنیم و امیدواریم مستمر باشد.

همچنین محمدحسن سلیمی، عضو ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که حضور مستمر دانش‌آموزان در نمایشگاه قرآن با چه هدفی برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: از بدو به دست گرفتن کار نمایشگاه قرآن امسال، دغدغه اصلی ما این بود که اهداف آموزشی و تربیتی در کنار عرضه محصولات، کالاها و خدمات به‌جد دیده شود و با همین رویکرد، تدارک ویژه و گسترده‌ای برای حضور مدارس در نظر گرفته شد.

وی با ذکر اینکه خوشبختانه آموزش و پرورش در این رویکرد به خوبی همراه ما شد، ادامه داد: با همکاری این نهاد، نوبت صبح نمایشگاه قرآن استان را به بخش دانش‌آموزی اختصاص دادیم که البته این بدان معنا نیست که خانواده‌ها نمی‌توانند در نوبت صبح از نمایشگاه بازدید کنند.

سلیمی در خصوص اهم برنامه‌های تعریف شده برای دانش‌آموزان، توضیح داد: در این راستا، قصه‌های تربیتی قرآن با زبان نمایش توسط هنرمندان گروه نمایشی هیئت محبان حضرت فاطمه زهرا(س) شهر بن در سالن اندیشه فرهنگسرای ارشاد اجرا می‌شود و نوجوانان دانش‌آموز با زبان هنر و به مدت ۳۰ دقیقه این قصص پندآموز را یاد می‌گیرند.

این فعال قرآنی استان تصریح کرد: همچنین بخش نقالی با محوریت عشق به میهن و شهدای هشت سال دفاع مقدس با رویکرد حماسی برای نوجوانان تعریف شده و هر روز اجرا می‌شود؛ بخش کارشناسی نیز توسط حجت‌الاسلام محمد آقابابایی، روحانی هنرمند و مجری تلویزیون اجرا می‌شود که نکات تربیتی را در فضایی شاد و کودکانه به دانش‌آموزان منتقل می‌کند و در خلال این برنامه مسابقه نیز برگزار می‌شود.

نقش هنر در انتقال مفاهیم قرآنی

سلیمی با مهم ارزیابی کردن ضرورت انتقال‌ مفاهیم قرآنی به نسل جدید با زبان هنر، توضیح داد: حضور کارشناسان زبده تربیتی کار با کودک در غرفه‌ها و نیز در مکان‌های تعبیه شده در سالن نمایشگاه در طول ایام نمایشگاه برای نوجوانان و نونهالان پیش‌بینی شده است تا ضمن تجربه فضای شاد، درسی هم بیاموزند.

این فعال فرهنگی استان با اشاره به اینکه تلاش شده تا در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته تغییرات محسوسی را ایجاد کنیم، گفت: بر این اساس، در محتوا نیز تلاش کردیم از جمله با برگزاری برنامه‌های آموزشی و پرورشی این هدف را دنبال کنیم که امیدواریم تأثیر مطلوب را داشته باشد.

تربیت، پیوست تمام رویدادها باشد

سلیمی بیان کرد: در اینجا جا دارد از همکاری مجموعه‌های آموزش و پرورش و ارشاد استان قدردانی داشته باشیم که فضا و بستر کار تربیتی قرآن‌محور را فراهم ساختند اما برخی ناهماهنگی‌ها نیز جای گلایه دارد؛ قاطبه دانش‌آموزان و فرهنگیانی که در برنامه‌های تربیتی شرکت داشتند ابراز رضایت کردند و لذا به‌نظرم هم در جذب مخاطب و هم انتقال محتوا توفیق حاصل شد.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم قافیه تربیت را در این جنگ سنگین اطلاعاتی نبازیم، ابزار هنر را باید به استخدام دربیاوریم و در همه جای دنیا هنر در خدمت ایدئولوژی حاکم سیاسی قرار دارد یعنی همان اندیشه‌ای که می‌خواهد ملتی را اداره کند و گفتمان‌سازی داشته باشد.

عضو ستاد اجرایی نمایشگاه قرآن استان گفت: در ایران اسلامی ایدئولوژی انقلاب و اسلام حاکمیت دارد و یقین بدانید بدون ابزار هنر نمی‌توانیم این گفتمان را برای نسل جدید جاری کنیم و رخنه‌های فرهنگی که امروز اتفاق می‌افتد درواقع ناشی از ضعف فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، تقويت کارهای فرهنگی و هنری از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز هست که هرگز نیاید از دستور کار خارج شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha