استقبال مطلوب مردم از نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4138945
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

استقبال مطلوب مردم از نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری گفت: برای مراسم افتتاحیه پیش‌بینی حضور ۲۰۰ نفر شده بود اما استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود و در ساعات اولیه بالغ بر ۸۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

حضور مسئولان نمایشگاه قرآن در غرفه ایکنا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمود سلیمی، مدیر اجرايی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری با حضور در غرفه ایکنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور موسسات‌ قرآنی استان در نمایشگاه قرآن، گفت: حضور مؤسسات را داریم اما انتظارات بیش از اینهاست و به نظر می‌رسد این مجموعه‌های قرآنی به علت مشکلات فراوانی که مواجهند، نتوانسته‌اند حضور پررنگی داشته باشند.

سلیمی ادامه داد: امید است برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که مؤسسات وضعیت بهتری داشته باشند؛ نشست‌های تخصصی و آسیب‌شناسی نمایشگاه با حضور مسئولان قرآنی از جمله‌ ناظر بر موضوع حضور و مشارکت مؤسسات قرآنی در دستور کار قرار دارد.

این چهره پیشکسوت قرآن تأکید کرد: امید است با هم‌اندیشی با مسئولان بتوان راهکارهایی جهت رفع کوتاه‌مدت و بلندمدت مشکلات مؤسسات قرآنی اندیشیده شود.

سلیمی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی باید قوی باشند و منتظر کمک این یا آن نهاد قرآنی و فرهنگی نمانند، افزود: اعتبارات دولتی لازم برای حمایت از این مجموعه‌ها وجود ندارد و این عدم حمایت‌ها به مرور زمان سبب از دست رفتن انگیزه اساتید و فعالان و ایجاد یأس‌ می‌شود.

وی تصریح‌ کرد: نقش خیران باید در جامعه قرآنی پررنگ شود که البته اخیراً اقداماتی در این راستا در استان انجام شده است و امید است مؤسسات به‌صورت مستقل با اتکا به ظرفیت خودشان بیش از پیش فعال شوند.

مدیر مؤسسه قرآنی مصباح‌الهدی شهر بن در خصوص اهميت نمایشگاه قرآن، بیان کرد: خوشبختانه مشارکت مردمی و حضور مسئولان و به‌ویژه استاتدار چهارمحال‌وبختیاری اتفاق مبارکی است.

سلیمی ادامه داد: برای مراسم افتتاحیه پیش‌بینی حضور ۲۰۰ نفر شده بود اما استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود و در ساعات اولیه بالغ بر ۸۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی داشت و مدارس متعددی از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.

وی در خصوص طرح‌هایی جهت ارتقای سطح سواد قرآنی بازدیدکنندگان نمایشگاه، توضیح داد: طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم که از سوی مؤسسه مصباح ‌الهدی شهر بن و به‌صورت استانی اجرا می‌شود از این نمایشگاه آغاز می‌شود که کودکان و نوجوانان پرشماری در این طرح پوشش داده می‌شوند و خروجی کار در قالب یک جشنواره قرآنی به سمع و نظر مردم می‌رسد.

سلیمی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن در دل نمایشگاه پیش‌بینی شده است و در این محافل امکان تعامل علاقه‌مندان قرائت با اساتید این رشته‌ فراهم می‌شود.

مسئولان الزامات کار فرهنگی را فراهم کنند

همچنین محمدحسن سلیمی، یکی از مسئولان اجرایی نمایشگاه قرآن استان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و دعوت از دستگاه‌های اجرایی برای حضور در نمایشگاه در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه انجام شد، اظهار کرد: بر این اساس، قاطبه اداراتی که ظرفیت برپایی غرفه را در نمايشگاه داشتند از دو هفته قبل از طریق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه و دعوت کردیم.

وی ادامه داد: مشکلات مالی، زیرساختی و اداری فراوانی پیش وی ما در برپایی نمایشگاه وجود داشت و ضمن اینکه فرایند آماده‌سازی و پیش‌بینی تمهيدات نیز دیر آغاز شد و لذا با یک همت جهادی تلاش شد تا این رویداد مهم قرآنی به بهترین شکل اجرایی شود.

این چهره فعال فرهنگی استان تأکید کرد: تجربه نمایشگاه قرآن نشان داد که برخی نهادها و دستگاه‌ها در زمینه تأکید و توصیه به کارهای فرهنگی و قرآنی حرف زیادی برای گفتن دارند اما در مقام عمل به الزامات، پا پس می‌کشند و همکاری نمی‌کنند.

سلیمی تصریح کرد: ما در آستانه بحران جدی فرهنگی قرار داریم و اگر همه پای کار نیایند دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی رویکرد را باید به سمت تربیتی پیش ببریم، گفت: برپایی این یا آن رویداد و زدن بنر و فضاسازی و کارهایی از این دست به‌تنهایی دردی از فرهنگ ما دوا نمی‌کند.

سلیمی تأکید کرد: در کار فرهنگی نیاز به پشتیبانی داریم و امیدواریم مسئولان در کنار حمایت از این قبیل فعالیت‌ها عزمی جدی برای تحول در فرهنگ نیز داشته باشند چرا که خواسته مقام معظم رهبری نیز همین است و در نمایشگاه قرآن نیز همین رویکرد به‌ویژه ناظر به قشر دانش‌آموز پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha