تبیین راهبرد رهبر انقلاب درباره انتخابات + متن کامل گزارش
کد خبر: 4194331
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

تبیین راهبرد رهبر انقلاب درباره انتخابات + متن کامل گزارش

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخاب اسفندماه امسال را تبیین کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی در گزارشی با عنوان «انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲: تبیین راهبرد رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات» آورده است که مشارکت فعالانه مردم در امور سیاسی یکی از جنبه‌های مهم پیشرفت در هر کشوری است. مهم‌ترین جلوه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، حضور در انتخابات است. در انتخابات مردم تعیین می‌کنند که چه افرادی از میان ملت و برای چه مسئولیتی گزینش و انتخاب شوند.

این گزارش مطرح می‌کند که در دین مبین اسلام اگرچه مشروعیت حکومت از ولایت الهی نشئت می‌گیرد اما مقبولیت و پذیرش آن همواره نیازمند مشارکت مردم است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم کلیدی‌ترین نقش را در نحوه اداره امور کشور و تعیین مقامات و نمایندگان خویش دارا شدند. تعیین نقش ویژه برای مردم و استواری نظام سیاسی بر پایه مشارکت و حضور مردم در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول سوم، ششم، هشتم، پنجاه و ششم و... مورد تأکید قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که برگزاری انتخاباتی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باید از ویژگی‌های خاص جهت تحقق مردم‌سالاری دینی برخوردار باشد. در الگوی مردم‌سالاری دینی هر یک از افراد مؤثر در امر انتخابات وظایفی را برعهده دارند که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌روشنی وظایف هر یک از نامزدها، اقشار و نهادهای مرتبط با انتخابات مشخص‌شده است.

در این گزارش مطرح می‌شود که انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که مردم در آن نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند، از جمله مهم‌ترین تحولات سیاسی در جامعه محسوب‌می‌شود. در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، نهادی متشکل از فقهای واجد شرایط است که مهم‌ترین وظیفه آن انتخاب رهبری می‌باشد. به‌عبارتی «مجلس خبرگان مهم‌ترین هنرش این است که نگذارد در کشور خلأ رهبری به وجود آید».

این گزارش توضیح می‌دهد که یکی دیگر از وظایف مجلس خبرگان رهبری، نظارت بر بقا و استمرار شرایط و صلاحیت‌های رهبری است. بنابراین مجلس خبرگان رهبری «بایستی مراقبت کند که شرایط در کسی که علم و عمل و تدبیر و وجود شرایط در او را تشخیص داده است، حفظ شود». مجلس شورای اسلامی نیز از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور است که همه سررشته‌های امور کشور به آن برمی‌گردد. مجلس مظهر حضور اراده مردم در صحنه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی است.

این گزارش بیان می‌کند که مهم‌ترین کلیدواژه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر انتخاباتی بر آن تأکید دارند، افزایش مشارکت مردم در انتخابات است. مشارکت گسترده مردم در انتخابات از چنان جایگاه و اهمیتی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی برخوردار است که حتی افرادی را که ممکن است به‌دلیل برخی مسائل از نظام سیاسی فاصله گرفته باشند به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند.

در این گزارش آمده است که براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری واجدین شرایط آثار و پیامدهای مهمی در دو عرصه سیاست داخلی (حیات و خودآگاهی ملی، استحکام بیشتر نظام اسلامی، ارتقای سطح حکمرانی و افزایش قانونمندی در جامعه) و خارجی (مصونیت‌بخشی و افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، تأمین بهتر منافع ملی و تقویت جریانات اسلامی در کشورهای مختلف) به‌همراه دارد.

در این گزارش آمده است که به ‌دلیل اهمیت انتخابات است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات با به راه انداختن جنگ تبلیغاتی، عملیات روانی و کارزارهای رسانه‌ای تلاش دارند تا برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری را تحت‌الشعاع قرار دهند. از جمله این طراحی‌ها می‌توان به تلاش برای اعتبارزدایی از نهاد انتخابات، ایجاد ناامنی در موسم انتخابات، کمرنگ کردن یا بی‌رونق شدن و آشوب‌آمیز شدن انتخابات، طرح اتهام تقلب و تحریم انتخابات اشاره داشت.

این گزارش توضیح می‌دهد که مقام معظم رهبری در بیاناتی که به موضوع انتخابات اختصاص داده همواره سعی داشته تا ویژگی‌های نامزد اصلح انتخابات را مطرح و تبیین کنند. لذا انتخاب خوب و گزینش فرد صالح بین نامزدهای انتخابات بر پایه اولویت قرار دادن ویژگی‌هایی مانند اعتقاد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، تدین و کارآمدی، دست‌پاکی و ضدفساد، شجاع و پرانگیزه، اولویت دادن به مشکلات مردم و طبقات محروم و توجه به منافع ملی است.

در این گزارش آمده است که اصول مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی که باید توسط نهادهای مسئول به کار گرفته شوند عبارتند از: التزام نهادهای مسئول به رعایت قانون، همکاری و هماهنگی بین نهادی، دقت در گزینش ناظرین انتخابات، تأمین سلامت و امنیت انتخابات، پیش‌بینی جهت عدم کمبود برگه‌های تعرفه رأی، برخورد با تخلفات و... است. بایسته‌های مورد توجه نامزدهای انتخابات نیز باید بر پایه عدم بیان وعده‌های غیرعملی، عدم استفاده از بیت‌المال و توجه به امنیت کشور باشد.

متن کامل گزارش را  اینجا بخوانید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha