مشارکت مردم در جمهوری اسلامی در راه تحقق آرمان‌های دینی است
کد خبر: 3478062
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶

مشارکت مردم در جمهوری اسلامی در راه تحقق آرمان‌های دینی است

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‎آباد گفت: مشارکت حداکثری مردم در جمهوری اسلامی در راه تحقق آرمان‌های دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود راعی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: تلاش برای تعیین سرنوشت از بنیادی‌ترین حقوق در نظام بین‌المللی حقوق بشر است و عدم استفاده از این حق، آثار منفی بر دیگر صاحبان حق دارد که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.
 وی با بیان اینکه حق تعیین سرنوشت را حقوق عمومی قرار داده‌اند و ادبیاتی که برای آن بکار می‌رود بیش از آن که رنگ و بوی حق داشته باشد رنگ و بوی تکلیف دارد، گفت: مشارکت مردمی در راستای حفاظت از ارزش‌ها و سرمایه‌ها و تلاش برای هموار کردن مسیر پیشرفت آیندگان برای بهره‌بری مطلوب از شرایط موجود می باشد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مشارکت سیاسی یک درک عقلی، فکری و درونی است و هیچ فردی در مرحله  قلمروهای زندگی  فردی و اجتماعی نمی‌تواند بی‌تفاوت عمل کند، زیرا بی‌تفاوتی از وضعیت گذشته، حال و آینده در سطح فردی و اجتماعی برابر است با وارد کردن آثار منفی به خود و دیگران و در نظام عقلایی عالم، هیچ توجیهی برای تحمل چنین ضرر و زیان‌هایی وجود ندارد، یعنی هیچ فردی مجاز نیست رفتاری داشته باشد که آسیبی به دیگران برساند.
راعی با اشاره به آیه 11 سوره رعد«إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ...»، ادامه داد: خداوند سرنوشت هیچ قوم، گروه و ملتی را تغییر نمی‌دهد، مگر این که این قوم خود برای تغییر سرنوشت خود تلاش کنند، تغییر سرنوشت با مشارکت کردن و حضور در صحنه‌های تصمیم‎گیری و تصمیم‎سازی است، یعنی  بدون استفاده از چنین موقعیتی و تنها به دعا کردن یا تضرع، امکان تغییر سرنوشت جمعی فراهم نخواهد شد.
وی افزود: قرآن کریم ضرورت قیام، تلاش، پیگیری و کوشش  در راستای تحقق یک تغییر مطلوب را مورد توجه قرار داده است و براساس آیات قرآن تعیین سرنوشت خوب یا بد به انسان‌ها واگذار شده است.
حجت الاسلام راعی تصریح کرد: براساس آیات قرآن، عدالت و رفع  فقر و دور شدن از تبعیض باید با تلاش جمعی باشد .
وی بیان کرد: مشارکت در جمهوری اسلامی در راه تحقق آرمان‌های دینی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، حضور در انتخابات بیعت با پیامبر اکرم(ص) محسوب می‌شود، مشارکت مردم بارزترین مصداق قیام برای خدا می‌باشد و این قیام در بستر حرکت‌های اجتماعی و مشارکت همه جانبه مردم ریشه در آموزه‌های دینی مسلمانان دارد.
این استاد حقوق بین‌المللی اسلامی با اشاره به اینکه مشارکت مردمی باید توام با هشیاری و آگاهی باشد که نتیجه آن یک انتخاب درست باشد، افزود: کسانی که اکنون به عنوان نامزد انتخاباتی با یکدیگر رقابت  می‌کنند، مورد تایید واقع شده‌اند، اما باید از بین این‌ها بهترین‌ها را انتخاب کرد.
وی ادامه داد: افزایش مشارکت حداکثری باید با رعایت اصول و ضوابط اخلاقی در صحنه رقابت و پرهیز از تخریب دیگران باشد، زیرا براساس قرآن، همه کارهای انسان باید برای خدا و در راه رضای او باشد.
وی خاطر نشان کرد: مهم ترین تاثیر داخلی شرکت مردم عرصه های داخلی همین  احساس مسئولیتی است که مردم از خودشان نشان می‌دهند و دیگر حفظ و پاسداشت زحمات نسل‌های گذشته که این فضای سیاسی را در اختیار ما قرار داده‌اند.
حجت الاسلام راعی تصریح کرد: همه آزادی‌خواهان و کسانی که به دنبال این هستند که بیداری اسلامی را الگوی خودشان قرار دهند باید در راستای تحقق عدالت که آرزوی همه انسان‌ها است  با امید بیشتر و افق روشن‌تر، مسیر پیش رو را دنبال کنند، و اگر قرار است انقلاب بیمه شود و تلاش‌های گذشته تضمین شود و راه آینده بهتر، روشن‌تر و شفاف‌تر به روی همه به خصوص جوانان متدین کشور بازباشد، تنها راه همین مشارکت مردم است.
captcha