نوع رابطه قرآن و موسیقی / آیه مطلع انقلاب اسلامی ایران چه بود

نوع رابطه قرآن و موسیقی / آیه مطلع انقلاب اسلامی ایران چه بود

در آخرین قسمت از ویژه‌برنامه «سوره» گفت‌وگوی مسعود دیانی با حسام‌الدین سراج و سیدحسین شهرستانی درباره «قرآن و هنر» پخش شد.
ارتقای اعمال عبادی؛ مهم‌ترین تکلیف پس از ماه رمضان

ارتقای اعمال عبادی؛ مهم‌ترین تکلیف پس از ماه رمضان

حجت‌الاسلام‌ سیدعلی‌اکبر حسینی بیان کرد: انسان باید پس از این ماه بر کیفیت اعمال و عبادت بیفزاید و همچنان که نماز باید با طهارت همراه باشد، حضور قلب هم لازم دارد و لازمه این حضور هم اذعان دائمی به اصول است و نمی‌توان بدون معرفت و شناخت اصول از حضور صحبت کرد.

سَد حسرت‌های خود شویم

قیامت روز حسرت است چرا که در آن مشخص خواهد شد چه فرصت‌های نابی را در طول سالیانی که داشتیم در ماه‌های مختلف که می‌شد به بهترین شکل ممکن درک کرد، درک نکردیم؛ در روایتی امیرالمؤمنین(ع) در مقام بیان ریشه بسیاری از این حسرت‌ها و راهکار رهایی از آن‌ها چنین می‌فرماید: نتیجه کوتاهی در امور، پشیمانی و میوه احتیاط، سلامت است‏.
آیت‌الله مکارم شیرازی امروز را عید فطر اعلام کرد

آیت‌الله مکارم شیرازی امروز را عید فطر اعلام کرد

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی امروز، یکشنبه 4 خردادماه، را عید فطر اعلام کرد.
فیلم | خود را با چه کسانی مقایسه کنیم

فیلم | خود را با چه کسانی مقایسه کنیم

انسان‌ها همواره دست به مقایسه خود با دیگران می‌زنند که این کار الزاماً بد نیست، اما باید بدانیم که چگونه خود را مقایسه می‌کنیم و اگر از علی(ع) این قیاس کردن را آموختیم، سود خواهیم برد.
عید فطر؛ جشن حیات مجدد روحی بعد از دوره خودسازی

عید فطر؛ جشن حیات مجدد روحی بعد از دوره خودسازی

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن بیان کرد: هر روز که در آن معصیت خدای تعالی نشود، «عید» است. پایان هر دوره از عبادات مخصوص، عید گرفته می‌شود که به معنای کامیابی در مسیر نزدیکی به حضرت محبوب است. نظیر «عید قربان» و «عید فطر» یا آغاز سال نو در فرهنگ ایرانی که به معنای حیات مجدد طبیعت است، لذا شاید یکی از مفاهیم «عید»؛ جشن حیات مجدد روحی انسان پس از یک دوره خودسازی در ماه رمضان و یا پس از مناسک حج باشد.
دلخوش بودن به ریاست سند بلاهت و بی‌عقلی است

دلخوش بودن به ریاست سند بلاهت و بی‌عقلی است

حضرت علی(ع) فرمود شما اگر بر هواهای نفستان احاطه پیدا کنید، دیگر عصبانی نمی‌شوید. امام(ع) همچنین فرمود اگر این هوای نفس شکست، اولا تندی تو کم می‌شود و ثانیا آنچه از نیروی عقلت از دست رفته، به تو برمی‌گردد. این یعنی دلخوش بودن به ریاست و بر مرکب ریاست سوار شدن، سند بلاهت و بی‌عقلی است.
حقیقت وجودی انسان با بندگی ارادی کشف می‌شود

حقیقت وجودی انسان با بندگی ارادی کشف می‌شود

حقیقت اصلی انسان بندگی او است و شریعت به او می‌گوید از طریق بندگی ارادی می‌توانی به حقیقت بندگی برسی. ما تکویناً عین ربط هستیم، اما باید آهسته‌آهسته به این حقیقت برسیم که راهش بندگی ارادی است. یعنی باید بیاییم و نسبت به حق مطیع شویم و آهسته‌آهسته به ساحت دل برسیم، تا جایی که ببینیم ما عبد بودیم و با این بندگی‌ها به عبد بودن خود رسیده‌ایم.
تعالی یافتن به قدر فعلیت یافتن عقل است

تعالی یافتن به قدر فعلیت یافتن عقل است

هر اندازه که عقل انسان فعال باشد و کشف بیشتری داشته باشد و مطلب تازه را کشف کند، تعالی پیدا می‌کند و این بالا رفتن است که حد یقف ندارد و انسان همچنان می‌رود و به پایانش نمی‌رسد. این تعالی انسان است و او تنها موجودی است که می‌تواند خود را انتخاب کند و خود را می‌پیماید و اگر خود را انتخاب نکند، انتخاب می‌شود. انسان چون خود را انتخاب می‌کند، مسئول هم هست و مسئولیت دارد.
رسیدن به قله‌های موفقیت با جهاد حاصل می‌شود

رسیدن به قله‌های موفقیت با جهاد حاصل می‌شود

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به دو کارکرد جهاد اظهار کرد: جهاد هم بافت ایمانی درونی را محکم می‌کند، چون ابتلاست و در این ابتلا، جامعه تمحیض می‌شود و ایمان جلا می‌گیرد، اما از جهت بیرونی نیز ساختار جامعه اسلامی و ساختار جامعه ایمانی را باصلابت و عزیز قرار می‌دهد که دشمنان نتوانند به آن ضربه بزنند.
1