مهدویت و عاشورا؛ پشتوانه‌های دفاع مقدس
کد خبر: 3925203
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷
روایت هشت سال حماسه/ ۵

مهدویت و عاشورا؛ پشتوانه‌های دفاع مقدس

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه آموزه مهدویت و عاشورا پشتوانه دفاع مقدس بود، گفت: مفاهیمی نظیر ایثار، جهاد و شهادت‌طلبی به‌عنوان کلیدواژه‌های اصلی و ارزشی دفاع مقدس دقیقاً در فرهنگ ناب مهدویت و انتظار امام زمان(عج) نیز مطرح می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: سزاوار است که در این ایام نسبت میان دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت و انتظار را مرور کنیم و از رابطه این دو مقوله درس‌هایی را بیاموزیم.

وی ادامه داد: با مراجعه به وصیت‌نامه شهدا می‌توان دریافت که فرازهای قابل توجهی از وصیت‌نامه‌ رزمندگان و شهدا به مباحثی چون امام زمان(عج)، معارف مهدویت، انتظار ظهور و تبعیت از امام خمینی(ره) به‌عنوان نایب امام عصر(عج) اختصاص دارد و کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده است.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: در آموزه مهدویت از همان ارزش‌هایی سخن گفته می‌شود که در دفاع مقدس بر آن‌ها تأکید می‌شد، در آموزه مهدویت مبحث مبارزه حق و باطل و مبارزه با ظلم و ستم مطرح است و در دفاع مقدس این مهم مشاهده می‌شود. چه ظلمی بالاتر از اینکه ناجوانمردانه به ملتی که به تازگی انقلاب را تجربه کرده‌ است، حمله شود؟

دفاع مقدس؛ جنگ میان حق و باطل

وی با بیان اینکه عقبه حمایتی صدام از درستی سخن امام خمینی(ره) حکایت داشت، بیان کرد: ایشان تأکید داشتند که ما بر سر زمین و جغرافیا سر جنگ نداریم بلکه جنگ ما جنگ حق و باطل است، جبهه حق مورد هجمه جبهه باطل قرار گرفته بود و بسیاری از مستکبران عالم در نهان و خفا از رژیم بعث عراق پشتیبانی می‌کردند.

این کارشناس مهدویت تأکید کرد: رزمندگان مسلمان و درس‌آموزان مکتب اهل‌بیت(ع) آموخته بودند باید در برابر دشمنان عدالت و مهدویت بایستند؛ چرا که انقلاب اسلامی که به فرموده امام(ره) برای زمینه‌سازی ظهور شکل گرفته بود، برابر هجمه دشمن قرار داشت.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه آموزه مهدویت و عاشورا پشتوانه دفاع مقدس بود، تصریح کرد: مفاهیمی نظیر ایثار، جهاد و شهادت‌طلبی به‌عنوان کلیدواژه‌های اصلی و ارزشی دفاع مقدس دقیقاً در فرهنگ ناب مهدویت و انتظار امام زمان(عج) نیز مطرح می‌شوند.

انتظار شهادت در راستای انتظار ظهور

وی با اشاره به سخن پیامبر اسلام(ص) که فرمودند «افضل جهاد امتی انتظار الفرج»، گفت: پیداست که آن حضرت انتظار را در رفتارهای جهادی تعریف می‌کنند، جهاد که ممکن است در برابر دشمنان داخلی و خارجی باشد در دفاع مقدس کاملاً بارز بود و در وصیت‌نامه شهدا نیز این تذکر بارها و بارها آمده است. از جمله سردار شهید زین‌الدین در فرازی آورده‌اند منتظران ظهور امام زمان(عج) کسانی هستند که در انتظار شهادت به سر می‌برند. اینها آموزه‌های ناب مهدویت هستند که در ذهن و قلب جوانان نهادینه شده بود و در هشت سال دفاع مقدس به ظهور و بروز رسید.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: مقام معظم رهبری تأکید چندباره داشته‌اند که مردم باید تا سال‌های سال از گنجینه و فرهنگ دفاع مقدس بهره گیرند، این گنجینه برای زنده ماندن باید از پشتوانه و ریشه اصلی خود یعنی فرهنگ عاشورا و مهدویت و انتظار بهره ببرد.

حجت‌الاسلام ملایی تأکید کرد: هرچقدر فرهنگ عاشورا و نیز فرهنگ مهدویت و انتظار، تبلیغ و ترویج شود فرهنگ دفاع مقدس نیز تقویت و به نسل‌های بعدی منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ترویج دفاع مقدس باید به ترویج فرهنگ مهدویت کمک کند، گفت: باید سیره رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان و خانواده‌های آنان که تا آخر بر سر پیمان ماندند به زبان‌های مختلف رسانه‌ای و هنری به گوش مردم ایران و بلکه مسلمانان و جهانیان برسد، ترویج فرهنگ دفاع مقدس که برگرفته از اعتقادات دینی و قرآنی و باورهای حسینی و مهدوی است به ترویج و تقویت فرهنگ انتظار و مهدویت کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت رابطه‌ای اصولی دارند و توجه و تقویت هر کدام سبب تقویت دیگری می‌شود که امید است در بهره‌گیری از برکات هر دو گنجینه کوشا باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha