منتظر ظهور، شخصیتی انقلابی دارد
کد خبر: 3877082
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷

منتظر ظهور، شخصیتی انقلابی دارد

گروه معارف - مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: منتظر شخصیتی انقلابی دارد و تلاش می‌کند با از میان برداشتن موانع، زمینه ظهور را آماده کند. معروفترین مصادیق منتظر انقلابی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین علمای مجاهد و شهدا و مردم انقلابی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح صفات عالی منتظر حقیقی، اظهار کرد: از مجموع روایات مربوط به شخصیت‌شناسی منتظر بر می‌آید که منتظر شخصیتی جهادی دارد یعنی کسی است که تلاش حداکثری برای اهداف الهی دارد.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در حدیثی انتظار فرج را‌ با فضیلت‌ترینِ اعمال و در حدیث دیگری انتظار را با فضیلت‌ترین جهاد معرفی می‌کنند و اگر این دو حدیث را در کنار هم قرار بدهیم، گونه شخصیتی منتظر استخراج می‌شود. منتظر به مثابه یک مجاهد و مبارز است که در مسیر آرمان مقدس زمینه‌سازی و آمادگی برای ظهور، گام بر می‌دارد.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه منتظر مجاهد تنها به یک شوق و اشتیاق قلبی بسنده نمی‌کند، افزود: این منتظر فقط دست به دعا بر نمی‌دارد، اگرچه همین کار هم لازم است، بلکه تمام زمینه‌سازی‌های لازم را اعم از عده و عُده فراهم می‌کند تا ظهور حضرت اتفاق بیفتد و اذن خداوند بر ظهور تعلق گیرد.

تشکیل جامعه منتظر؛ لازمه زمینه‌سازی ظهور

این کارشناس مهدویت تأکید کرد: اگر با چنین مبنایی پیش برویم و نگاهی عمیق‌تر به احادیث و سیره ائمه معصوم(ع) مانند نگاهی که مقام معظم رهبری در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» دارند، داشته باشیم در خواهیم یافت که برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) باید به دنبال تشکیل جامعه منتظر ظهور آن حضرت باشیم که بر مبنای اوامر ‌و قواعد انتظار حرکت کند.

حجت‌الاسلام‌ ملایی ادامه داد: بر این اساس، تشکیل حکومت دینی که هدف آن آمادگی اجتماعی برای ظهور باشد، اجتناب‌ناپذیر است، در واقع منتظر امام با بصیرت و نگاه عالمانه تلاش برای برپایی یک حکومت دینی و زمینه‌ساز ظهور را در دستور کار قرار می‌دهد.

تشریح صفت انقلابی منتظر

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: انتظار همچنین سبب ایجاد روحیه انقلابی‌گری در فرد می‌شود، به بیان دیگر منتظر شخصیتی انقلابی دارد و تلاش می‌کند با از میان برداشتن موانع ظهور در حد توان، زمینه ظهور را آماده کند، با این توصیف، اهم مصادیق منتظر انقلابی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین علمای مجاهد و شهدا و مردم انقلابی هستند.

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به اینکه در بیانات امامین، انقلاب اسلامی ایران با هدف ظهور شکل گرفته است، ادامه داد: اوایل انقلاب این شعار را فراوان می‌شنیدیم که «تا انقلاب مهدی نهضت ادامه داد»، این شعار یک شعار حماسی و برگرفته از فرهنگ انتظار بود.

وی شخصیت منتظر را شخصیتی مصلح برشمرد و گفت: اگر بنیان‌ها و کارها طاغوتی باشند و خلاف رضایت امام زمان(عج) و ظهور ایشان حرکت کند، روحیه اصلاح‌گری منتظر به روحیه انقلابی‌گری ارتقا می‌یابد، مانند امام خمینی(ره) که در ابتدا به اصلاحات روی آوردند اما چون بنیان جامعه بر مبنای طاغوت بود، انقلابی‌گری را لازم و ضروری دیدند و علما و مردم نیز به تبع ایشان حرکت کردند.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: در واقع اگر منتظر را یک انقلابی مجاهد و مصلح بدانیم می‌توان نتیجه گرفت که یک انقلابی حقیقی یک منتظر واقعی و یک منتظر حقیقی یک انقلابی است.

برخی صفات منتظر انقلابی

وی با بیان اینکه شخصیت انقلابی منتظر صفات دیگری را نیز در او نهادینه می‌کند، تصریح کرد: یک منتظر انقلابی شخصیتی آرمان‌گراست و با ولایت، چه ولایت فقیه چه ولی‌عصر(عج) و چه ولایت الله پیوندی ناگسستنی دارد.

حجت‌الاسلام ملایی ادامه داد: منتظر انقلابی مرز میان حق و باطل را گم نمی‌کند، دوست و دشمن را تشخیص می‌دهد، هیچگاه بر سر حق معامله نمی‌کند، شخص بی‌درد و بی‌تفاوت نسبت به مسائل جامعه نیست بلکه انسانی غیرتمند است.

وی تأکید کرد: منتظر انقلابی انسان منظمی است که برای دستیابی به فرایند ظهور با برنامه و نظم عمل می‌کند، شخص زیرکی است اما اهل حیله و فریب نیست، در کارهای خیر از دیگران سبقت می‌گیرد، نقدکننده و نقدپذیر است، ظلم نمی‌کند و ظلم نمی‌پذیرد، اهل تفاخر و تجمل نیست.

این کارشناس مهدویت در پایان گفت: منتظر انقلابی اهل خودسازی، صبوری، استقامت، گذشت و ایثار است، منتظر انقلابی همچنین عاشق شهادت است، همچنان که در دعای عهد از خداوند می‌خواهیم که ما را شهادت‌طلب در برابر دیدگان ولی‌عصر(عج) قرار دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha