ویژگی‌های انسان منتظر چیست
کد خبر: 3859230
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

ویژگی‌های انسان منتظر چیست

گروه اجتماعی ــ مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم با بیان اینکه ایمان و باور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک منتظر باید داشته باشد، گفت: در رابطه با مؤمن در روایات مشخصه‌های بسیاری مطرح شده است که مهم‌ترین آن‌ها ایمان و باور به خدای متعال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در رابطه با ویژگی‌های فردی شخص منتظر در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با طرح این پرسش که چرا باید ویژگی‌های فردی شخص منتظر را بدانیم، گفت: بسیاری از ما در مواقع مختلف زمانی که حس و حال خوبی داریم از خداوند می‌خواهیم ما را از یاران امام زمان(عج) قرار دهد.

وی ادامه داد: در روایات مختلف از جمله احادیث امام صادق(ع) در مورد ویژگی‌های یک منتظر واقعی صحبت شده است؛ لذا بدیهی است که یک منتظر واقعی باید دارای  ویژگی‌هایی باشد.

حجت‌الاسلام ملایی به حدیث امام صادق(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «کسانی که دوست دارند از یاوران واقعی امام زمان(عج) باشند باید در درجه اول منتظر واقعی و اهل ورع باشند و به محاسن اخلاقی روی آورند»، این حدیث نشان‌گر این است که صرف اینکه بگوییم ما یار امام زمان(عج) هستیم دلیل بر منتظر بودن نیست بلکه یک منتظر شخصیت و صفات فردی خاصی دارد که مورد گزینش و انتخاب حضرت قرار می‌گیرد؛ لذا اطلاع از صفات فردی منتظران امام زمان(عج) بسیار مهم است.

وی به دلیل دوم ضرورت آگاهی از صفات افراد منتظر اشاره کرد و گفت: زمانی که با این صفات آشنا شویم افق و هدفی که باید در زندگی داشته باشیم را شناسایی می‌کنیم و خصوصیات فردی که در وجودمان شکل می‌گیرد را کشف و ویژگی‌های لازم را تقویت می‌کنیم تا بتوانیم افتخار نصرت و یاری امام را نصیب خود کنیم.

ایمان و باور؛ مهم‌ترین ویژگی‌های منتظر واقعی

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه ایمان و باور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های است که یک منتظر باید داشته باشد، تصریح کرد: مؤمن بودن یک عنوان کلی است، برای روشن شدن این موضوع باید توضیح داد که مؤمن واقعی چه کسی است، در رابطه با مؤمن در روایات مشخصه‌های بسیاری مطرح شده است که مهم‌ترین آن‌ ایمان و باور به خدای متعال است.

وی ادامه داد: یک مؤمن واقعی از سطح معرفتی و ایمانی فوق‌العاده بالایی برخوردار است؛ لذا نمی‌توانیم منتظر امام زمان(عج) باشیم اما به خدای او ایمان نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام ملایی دومین متعلقه ایمان را ایمان به خود امام زمان(عج) دانست و گفت: یک منتظر واقعی علاوه بر ایمان به خدا، مؤمن به امام عصر(عج) نیز هست که در این مرحله وظیفه مؤمن سخت‌تر می‌شود زیرا باید ایمانش را تقویت کند و شناختش را نسبت به امام زمان(عج) از راه‌های مختلف تقویت کند؛ پس، ایمان بدون شناخت شکل نمی‌گیرد.

ایمان بر اهداف مهدویت؛ نشانه سوم شخص منتظر

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم ایمان بر اهداف مهدویت را نشانه سوم ایمان دانست و اظهار کرد: شخص منتظر باید به ظهور ایمان داشته باشد و مطمئن باشد که ظهور اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا اگر به ظهور ایمان نداشته باشد، ظهور محقق نمی‌شود؛ لذا ایمان به ظهور یکی از متعلقات مؤمن است.

وی با بیان اینکه ایمان به جهان واپسین چهارمین نشانه ایمان شخص منتظر است، افزود: عالم واپسین عالمی ماورا است که بعد از عالم دنیا اتفاق می‌افتد، منتظران واقعی در بسیاری از دعاها و زیارت‌های مختلف شهادت‌طلبی را از خداوند می‌خواهند حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر کسی فقط به دنیا ایمان باشد و آخرت را اولویت نداند آیا می‌تواند آرزوی شهادت در رکاب امام داشته باشد؟، لذا باید باورهایی که سبب افزایش ایمان می‌شود را در خود تقویت کنیم.

شخص خودباخته، امام را نیز نمی‌شناسد

این کارشناس مهدویت در پایان، ایمان به خود را آخرین نشانه ایمان منتظر واقعی دانست و گفت: یک مؤمن منتظر باید به این باور برسد که اگر سایر ایمان‌ها را در خود شکل دهد اما استعدادها را بر باد دهد و ناامید باشد نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند، شخص خودباخته که به‌دنبال تکمیل شخصیت خود نیست نمی‌تواند شخصیت امام(ع) را نیز بشناسد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha