منتظران با رزمایش مواسات، اجتماعی بودن را تمرین می‌کنند
کد خبر: 3893729
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷

منتظران با رزمایش مواسات، اجتماعی بودن را تمرین می‌کنند

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه منتظران ظهور برای جلب عنایت ویژه امام عصر(عج) باید تمرین‌های مختلفی را انجام دهند، بیان کرد: ما با رزمایش مواسات، اجتماعی بودن را تمرین می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فرا رسیدن ماه رمضان و در تبیین ویژگی‌های منتظر امام زمان(عج) در این ماه، اظهار کرد: راه‌ها و دستورالعمل‌های فراوانی را در این راستا می‌توان برشمرد که از میان تمام وظایف اجتماعیِ منتظر، «مواسات و همدلی» منتظران با سایر دوستداران امام زمان(عج) حائز اهمیت است.

وی افزود: طرح آماده‌باش و همراهی ملی با نیازمندان که مقام معظم رهبری با عنوان رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه نام بردند، می‌تواند یکی از رفتارهای اجتماعی مهم منتظران را رقم بزند.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه منتظران ظهور برای جلب عنایت ویژه امام عصر(عج) باید تمرین‌های مختلفی را انجام دهند، تصریح کرد: ما با رزمایش مواسات، اجتماعی بودن را تمرین می‌کنیم یعنی دغدغه اجتماعی و روحیه دلسوزی و همدلی با دیگران را در جامعه داریم.

این کارشناس مهدویت با اشاره به روایات ائمه معصومین(ع) در خصوص مهدویت، گفت: در روایات مهدوی نیز منتظران به مواسات و همدلی توصیه شده‌اند که به روایتی از امام محمدباقر(ع) در این خصوص اشاره می‌کنیم.

حدیثی در باب مواسات و همدلی

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: در کتاب «اَمالی» شیخ طوسی صفحه ۲۳۲، حدیثی از جابر جُعفی روایت شده که می‌گوید پس از خاتمه اعمال حج با جمعی از یاران خدمت امام باقر(ع) رسیدیم تا سفارشی برایمان داشته باشند، ایشان فرمودند: «اقویای شما به ضعفای شما کمک کنند و اغنیای شما از فقرا دلجویی نمایند. هر مردی از شما برادر دینی‌اش را خیرخواهی کند درست مانند خودش، یعنی هر چه برای خود می‌پسندد برای خواهران و برادران دینی خود نیز بخواهد».

وی با اشاره به اینکه توجه و عمل به این سفارش امام باقر(ع) در شرایط کرونایی امروز وظیفه ماست، ادامه داد: این حدیث ارزشمند در پی بردن به ضرورت و اهمیت رزمایش مواسات و همدلی در شرایط کنونی حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام ملایی ادامه این حدیث را یادآور شد و گفت: حضرت در ادامه می‌فرمایند: «اسرار ما را از نااهلان مخفی کنید»، یعنی برخی نکات دقیق در باب ولایت معصومان(ع) که شاید ذهن افراد ظرفیت و کشش درک آن‌را ندارد، لازم نیست مطرح شوند تا سوء تفاهم و سوء برداشت پیش نیاید، ایشان تأکید دارند که به احادیث و سخنان و هر آنچه از ما می‌رسد توجه کنید.

این کارشناس مهدویت نکته مهم این بخش از کلام امام محمدباقر(ع) را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در واقع حضرت ضابطه و معیار را معرفی می‌کنند که این نکته در زمان کنونی و با توجه به خوانش‌های نادرست از مباحث مربوط به علائم و شرایط ظهور، مهم است.

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: امام پنجم شیعیان در این حدیث سفارش می‌کنند که اگر دیدید سخنی موافق قرآن کریم است، آن‌را بپذیرید و اگر موافق نیست، نپذیرید؛ چرا که از جانب ما نیست، اگر هم مطلبی بر شما مشتبه شد، تصمیمی نگیرید یعنی نه بپذیرید و نه رد کنید، بلکه منتظر بمانید تا در فرصتی مناسب تشریح شود.

وی نکته قابل توجه این حدیث ارزشمند از امام باقر(ع) را گره خوردن آن به مباحث مهدویت دانست و تصریح کرد: مضمون ادامه حدیث این است که حضرت خطاب به مؤمنان اعلام می‌کنند هر کدام از شما که سفارشات ما را مبنی بر مواسات و همدلی، خیرخواهی برای دیگران و پرهیز از افراط و تفریط عمل کند اگر پیش از ظهور قائم(عج) بمیرد، شهید از دنیا رفته است.

حجت‌الاسلام ملایی ادامه داد: حضرت در ادامه می‌فرمایند: اگر چنین فردی قائم(عج) ما را درک کند و و در رکابش بمیرد، ثواب دو شهید نصیب او می‌شود و اگر در رکاب قائم(عج) یکی از دشمنان را نابود کند، ثواب ۲۰ شهید را خواهد داشت؛ لذا مشاهده می‌شود که مقام و منزلت این رفتار اجتماعی منتظران در کمک و یاری‌رسانی به دیگران بسیار ارزشمند است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی تأکید کرد: چه خوب است که در ایام ماه مبارک رمضان، ما به عنوان منتظران امام زمان(عج) با تمرین و رزمایش مواسات، جلوه زیبای رفتارهای اجتماعی در ماه مبارک رمضان را تمرین کنیم.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: منتظران ظهور با این تمرین از خیرات و عنایات الهی بهره‌مند می‌شوند و جامعه را به تراز جامعه اسلامی و مهدوی می‌رسانند، ضمن اینکه بعد از ماه مبارک رمضان این خیرات و مبرات وارد سبک زندگی افراد می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha