مودت اهل‌بیت(ع)؛ مبنای دوستی‌ منتظران در عصر غیبت امام زمان(عج)
کد خبر: 3886594
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۲

مودت اهل‌بیت(ع)؛ مبنای دوستی‌ منتظران در عصر غیبت امام زمان(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم با استناد به حدیثی از امام موسی کاظم(ع)، گفت: ایشان توصیه دارند که بببینید مبنای دوستی و دشمنی‌ شما با یکدیگر بر محور مودت نسبت به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) است یا خیر و اگر نیست این امر را اصلاح کنید.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه آغاز سال جدید ۱۳۹۹ با شهادت امام موسی کاظم(ع) مصادف شده است و با استناد به حدیثی از آن حضرت در باب اخلاق اجتماعی منتظران، اظهار کرد: در کتاب بحارالانوار جلد 51 صفحه 151، حدیثی از حضرت نقل شده است که می‌فرماید: قَالَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیهِمَا السَّلام:«طُوبَى لِشِیعَتِنَا الْمُتَمَسِّکِینَ بِحُبِّنَا فِی غَیْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِینَ عَلَى مُوَالَاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِکَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِینَا بِهِمْ شِیعَةً وَ طُوبَى لَهُمْ هُمْوَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ.» حضرت موسی بن جعفر( ع)فرمودند: «خوشا به حال شیعیان ما، آنان که در غیبت قیام کننده مابه رشته دوستی ما چنگ می‌زنند، بر قبول سرپرستی ما پایدارند، و نیز از دشمنان ما بیزار و با ایشان دشمنند. ایشان از مایند و ما از ایشانیم، آن‌ها از این که ما پیشوایان ایشانیم و ما بدین که ایشان شیعه مایند، راضی هستیم. خوشا بر حال ایشان، بهشت جایگاهشان باد،به خدای قسم که در روز قیامت هم درجه ما خواهند بود».

وی ادامه داد: این حدیث یکی از مهم‌ترین صفات منتظران را در عصر غیبت امام زمان(عج) مشخص می‌کند، زیرا انسان موجودی اجتماعی است و باید در خانواده و محیط اجتماع حضور داشته باشد که طبیعتاً این حضور با دوستی و دشمنی‌هایی همراه است.

محور اهل‌بیت؛ معیار دوستی و دشمنی افراد

این کارشناس مهدویت اظهار کرد: حال باید دانست که معیار و محور در این دوستی و دشمنی‌ها چیست؟ آیا بر اساس بغض شخصی و یا بر اثر منفعت‌های خانوادگی و حزبی است یا خیر؟ امام موسی کاظم(ع) در این حدیث محور حب و بغض‌ها را حب و بغض اهل بیت(ع) و تنها شخص باقی مانده از اهل بیت که امروز در پس پرده غیبت به سر می‌برند می‌دانند، یعنی بببینید مبنای دوستی و دشمنی‌ شما با یکدیگر بر محور و مبنای مودت یا کینه آن‌ها نسبت به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) است یا خیر و اگر نیست، این امر را اصلاح کنید.

حجت‌اسلام ملایی تصریح کرد: منتظران امام زمان(عج) باید مراقب باشند و نه تنها در درون خود محبت معصوم و اهل بیت(ع) را به دوستی خود ترجیح دهد بلکه در درون خانواده نیز باید دوستی‌ها را بر محور دوستی امام زمان(عج) قرار دهد تا با برکت شوند.

وی ادامه داد: جامعه نیز بر همین گونه است چه در جامعه کوچک و چه در جامعه بزرگ که همان کشور است، حب و بغض‌ها نباید به خاطر منافع شخصی و حزبی باشد بلکه باید بر محور محبت امام زمان(عج) شکل بگیرند و محک بخورند.

حجت‌اسلام ملایی با بیان اینکه در روابط خارجی نیز همین روال باید مدنظر قرار بگیرد، افزود: روابط در سطح بین‌المللی نیز باید بر اساس ارزش‌های امام زمانی و منتظرگونه باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم تصریح کرد: این سخن امام معصوم(ع) به ما سفارش شده که بر محور حب ولایت الهی و اولیای الهی که همان ایمان به خدا است حرکت کنیم و به همین این دلیل باید تمام مناسبت‌ها و روابط اجتماعی خود را در عرصه خانوادگی، درونی و اجتماعی، بیرونی و بین‌المللی بر مبنای محبت به امام زمان(ع) و برقراری حسنه‌هایی مانند عدالت، صلح و صمیمیت، جهاد در مقابل دشمنان و ظلم‌ستیزی قرار دهیم.

وی در پایان با آرزوی اینکه سال ۹۹ به برکت امام کاظم(ع) و این حدیث شریف، سالی باشد که در روابط اجتماعی خود اصلاحات برقرار کنیم، گفت: اگر در محبت‌ها و عداوت‌هایمان حب و بغض شخصی است آن‌ها را اصلاح کنیم تا مشمول این سخن شریف امام کاظم(ع) که فرمودند: خوشبختی و سعادت از آن شیعیان ما است و در قیامت با ما هستند، باشیم.

انتهای پیام
captcha