قرنطینه خانگی را به فرصتی برای تفکر تبدیل کنیم
کد خبر: 3885006
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

قرنطینه خانگی را به فرصتی برای تفکر تبدیل کنیم

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: با توجه به جریان کنونی کشور، شرایط برای رسیدگی به محاسبه نفس بسیار مطلوب شده است، همگان به ماندن در منزل تشویق و توصیه شده‌ایم که این رفتار از جمله نعمت‌های مخفی این ویروس به ظاهر بلا است.

قرنطینه خانگی؛ فرصت منتظر برای محاسبه اعمال یکساله

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا چهارمحال‌وبختیاری، به صفات منتظران صاحب‌الزمان(عج) اشاره و اظهار کرد: یکی از صفات اخلاقی مؤمنان منتظر، محاسبه نفس و حسابرسی رفتارها است که اهمیت این موضوع با توجه به روزهای پایانی سال مهم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌گونه که کاسبان و کسانی که کارهای خدماتی انجام می‌دهند روزهای پایانی سال به حساب و کتاب مشغول می‌شوند، منتظران هم باید برنامه رفتاری‌های که در طول یک سال داشته‌اند را مدنظر قرار دهند و حسابرسی کنند که چه کارهایی انجام داده، چه کارهایی قرار است انجام دهند و یا چه کارهایی قرار بود انجام دهند و انجام نشده است. کسانی که قرار است در اردوی لشکر منتظران حضرت مهدی(عج) قرار گیرند لازم است که امر محاسبه نفس را جدی بگیرند.

حجت‌الاسلام ملایی به حدیثی از امام کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند «از ما نیست کسی که اهل محاسبه روزانه نباشد، اگر کاری خوبی را انجام داده‌اید و متناسب با هدف ایمانی و آرمانی بود آن را مضاعف و خدا را شکر کنید اما اگر رفتار ناپسندی را انجام داده‌اید باید از خداوند طلب مغفرت و توبه کنید». در این حدیث نورانی محاسبه روزانه اعمال مدنظر امام کاظم (ع) است. کسانی که می‌خواهند نور چشم امام زمان باشند باید روزانه اعمال خود را محاسبه کنند البته گاهی محاسبه اعمال سالانه نیز می‌شوند.

عهد منتظر؛ ترک اعمال ناپسند

حجت‌الاسلام ملایی اظهار کرد: افراد در سلوک منتظرانه خود با امام زمانشان عهد می‌بندند تا رفتارهایی را در طول سال انجام دهند و یا اعمال یا رفتار ناپسند را در طول سال ترک کنند، لذا امروز فرصت آن رسیده تا در این روزهای پایانی سال اعمالشان را بررسی کنند و ببینند کدام اعمال ناپسند را ترک کرده‌اند و کدام کارها را به درستی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه این امر را باید در معارف قرآنی جستجو کرد، ادامه داد: خداوند در رابطه با روز قیامت در آیه ۱۴ سوره اسرا به بندگانش می‌فرمایند: «اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا، کتاب خود را بخوان، کافی است که امروز خودت بر خود حسابگر باشی»، می‌خواهید ببینید سرنوشتتان چگونه است و چقدر در پیشگاه خدا منزلت دارید؟ کتاب اعمالتان را بخوانید، خودتان برای نمره دادن به خودتان کافی هستید.

این کارشناس مهدویت افزود: کسانی که این سؤال برایشان در رابطه با امام زمان نیز پیش می‌آید باید همین کار را انجام دهند، یعنی اگر می‌خواهند ببینند چقدر مورد اعتماد و مورد پذیرش امام زمان هستند و چه منزلتی در نزد امام زمان(عج) دارند باید اعمال خود را حسابرسی و نامه اعمال خود را بررسی کنند تا متوجه کارهای اشتباه بشوند و تلاش و همت کنند تا این آگاهی انسان‌ساز را به دست بیاورد.

شرط آمادگی منتظر

وی در رابطه با ناگهانی بودن امر ظهور که ضرورت امر را می‌رساند، اظهار کرد: محاسبه عمل، کمک می‌کند تا آمادگی تقوایی در عمل اشخاص وجود بیاید، امام زمان(عج) نیز در این رابطه در حدیثی می‌فرمایند «همانا امر ظهور ما یکباره خواهد بود هنگامی که هیچ توبه‌ای توبه کننده را سود نبخشد و هیچ پشیمانی از گناه کسی را از کیفر گناه نجات ندهد». منظور این است که اگر تا قبل از ظهور حضرت کاری کرده و آمادگی‌های لازم را کسب کرده باشید پا در رکاب حضرت می‌گذارید و جزو یاران او انتخاب می‌شوید، اما اگر تا قبل از ظهور کار خیری انجام ندهید بعد از ظهور هیچ کاری به سود شما نخواهد بود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: محاسبه نفس در مسیر شناخت خود، نقاط قوت و ضعف و آنچه در زمینه‌سازی ظهور حضرت در خود، خانواده و جامعه طبق مسئولیت‌هایی که داشته‌ایم ایجاد کرده‌ایم، به این معنی است که به آمادگی لازم رسیده‌ایم و اگر این زمینه‌سازی ایجاد نشود بدان معنا است که باید به دنبال آماده‌سازی‌ فکری، روحی و رفتاری باشیم.

حجت‌الاسلام ملایی افزود: با توجه به جریان کنونی کشور، شرایط برای رسیدگی به محاسبه نفس بسیار مطلوب شده است، به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا متوجه همه ما باشد، همگان به ماندن در منزل تشویق و توصیه شده‌ایم که این رفتار از جمله نعمت‌های مخفی این ویروس به ظاهر بلا است، لذا قرنطینه خانگی در این شرایط برای همگان فرصتی است تا در منزل بمانیم، بیشتر فکر کنیم و به محاسبه نفس بپردازیم.

وی بیان کرد: در این ایام، منتظر باید تهدید ویروس را به فرصت تبدیل ‌کند چرا که قرنطینه خانگی فرصتی برای تفکر، محاسبه و بررسی اعمال یک ساله، شناخت نقاط قوت و ضعف رفتار، برنامه‌ریزی برای سال جدید، شناخت موانع احتمالی و راه‌های برون‌رفت از آن است.

ضرورت هدف منتظرانه

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت افزود: ضمن حسابرسی سال رو به پایان، برای سال جدید یک هدف منتظرانه ویژه‌ برای خود در نظر بگیریم که همه این موارد تنها به برکت تفکر دقیق، درست، شفاف و صادقانه اتفاق می‌افتد که تقاضا در تفکر و حسابرسی در اعمال و اهمال کاری نکردن در حسابرسی روزهای پایانی سال بسیار کارگشا است. این ایام انتهایی سال که با قرنطینه خانگی و خانه‌نشینی همراه شده است، ما به عنوان منتظران امام زمان(عج)، با حضور حداکثری در منزل فرصتی را برای تفکر و حسابرسی نیات و رفتارها اختصاص دهیم چرا که این رویه نیز از عبادات ما محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: امید است که همه ما به جمع بندی‌های دقیق از اعمال و رفتارمان دست یابیم و این فرصت، آغازی برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی درست و سبک زندگی‌هایمان باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha