آرمان‌خواهی؛ ویژگی منتظر امام زمان(عج)
کد خبر: 3866833
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴

آرمان‌خواهی؛ ویژگی منتظر امام زمان(عج)

گروه معارف ــ مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: منتظر واقعی باید آرمان‌گرایانه و هوشمندانه براساس واقعیت‌ها حرکت کند تا در صف یاران امام زمان(عج) قرار گیرد و برای جامعه امروزی نیز مفید باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با ویژگی‌های شخص منتظر در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه آرمان‌خواه بودن شخص منتظر یکی دیگر از ویژگی‌های منتظر است، بیان کرد: منتظر واقعی باید حتماً هدفی در زندگی داشته باشد، اساسٱ انسان بدون هدف زندگی خود را بر باد خواهد داد، همچنان که طبق آمارهای جهانی یکی از بحران‌‌های جدی بشریت بحران بی‌هدفی و پوچی در زندگی است.

وی تأکید کرد: درست است که هر انسان و مسلمانی باید هدفی داشته باشد اما منتظر امام زمان(عج) در این هدف‌گذاری باید هدفی عالی را مدنظر خود قرار دهد، شخص منتظر در میان تمام اهدافی که بسیاری از آن‌ها شخصی، خانوادگی و محدود است هدف عالی یعنی سعادت بشریت را انتخاب می‌کند اما از آنجا که می‌داند بشریت سعادت را از طریق قوانینی از سمت خدا به دست می‌آورد؛ لذا راه سعادت بشریت را دین می‌داند؛ اگر دین تنها به‌‌صورت نوشته‌هایی باشد و قابلیت اجرایی نداشته باشد و درواقع در متن جامعه به جریان نیفتد چنین دینی نمی‌تواند بشریت را به سعادت برساند.

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: پس منتظر به‌دنبال حاکمیتی به‌واسطه استقرار دین در سطح جهانی است و طبق متون دینی، شخص حضرت مهدی(عج) همان انسان الهی و آسمانی است که خواهد آمد و دین الهی را در سطح جهان گسترش خواهد داد و در زیر سایه حاکمیت دین خدا بشریت می‌تواند به سعادت برسد پس در یک چیدمان منطقی، منتظر کسی است که به حاکمیت دین بیندیشد و نتیجه حاکمیت دین به سعادت تمام بشریت ختم شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آرمانگرا بودن یکی از ویژگی‌ها و صفات ممتاز یک منتظر است که سعی می‌کند هدفی برای زندگی خود داشته باشد، گفت: این هدف شخص منتظر باید هدفی آرمانی باشد؛ لذا زمانی که به احادیث مربوط به منزلت مراجعه می‌کنیم جایگاه منتظر امام زمان‌(عج) را جایگاهی عالی می‌بینیم.

وی به حدیثی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت در رابطه با منتظران امام زمان(عج) در روایتی می‌فرماید: منتظران حضرت مهدی(عج) افضل کل زمان‌اند یعنی منتظران امام زمان انسان‌های برتر تاریخ هستند؛ لذا مشخص می‌شود که این افضل‌ بودن به‌واسطه هدفی است که انتخاب می‌کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه قدر و قیمت انسان از روی همت و هدف او تشخیص داده می‌شود به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: هر کسی هدف و همت بالاتری داشته باشد شخصیت بالاتری هم خواهد داشت و چون منتظران امام زمان(عج) هدف والایی را انتخاب کرده‌اند و آرمانی اندیشیده‌اند طبیعتٱ آرمانی و والا هم زندگی می‌کنند و سزاوار یاوری امام زمان(عج) خواهند بود.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه اگر بخواهیم منتظر امام باشیم باید آرمان‌خواه باشیم، ادامه داد: اما نباید نگاه آرمانی، ما را از واقعیت‌های زندگی دور کند درواقع اگر ما انسان‌های آرمانگرا باشیم بدون اینکه به واقعیت توجه کنیم پیرو مکتب ایدئالیسم غربی می‌شویم؛ بنابراین شاخص‌های ایدئالیسم ما مسموم می‌شود و می‌گوییم این‌ها تخیل‌پرداز هستند؛ لذا هر منتظری باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشد.

وی اظهار کرد: واقعیت‌های موجود که در روایات به آن پرداخته شده است نباید فراموش شود و شخص منتظر باید در عصر غیبت رفتاری هوشمندانه و البته آرمان‌گرایانه داشته باشد، اگر موضوع آرمانخواهی را در کنار نگاه به واقعیت‌ها بسنجیم، یک منتظر موفق خواهیم بود.

آرمانگرایی در کنار واقعیت‌گرا بودن

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: این نکته مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است و ایشان مهدویت را آرمان بزرگ اسلام و انقلاب معرفی می‌کنند و در جلسات مختلف به آرمانگرایی در کنار واقعیت‌گرا بودن تذکر می‌دهند، اگر این دو نگاه کنار هم نباشند با تندروی‌هایی همراه خواهند بود که به ناامیدی منجر می‌شود.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخص منتظر، آرمان‌گرا بودن است که در مقام عمل باید واقعیت را هم در نظر بگیرد زیرا اگر منتظر امام زمان(عج) آرمان مقدس را کنار بگذارد به روزمرگی خواهد افتاد و اگر به چالش‌های امروزی که در روایات به آن پرداخته شده است مشغول شود و از آرمان‌ها غفلت کند تمام سرمایه‌هایش را به جهت اینکه مسیر زندگی‌اش را تغییر داده است ازدست خواهد داد پس منتظر واقعی باید آرمان‌گرایانه و هوشمندانه براساس واقعیت‌ها حرکت کند تا در صف یاران امام زمان(عج) قرار گیرد و برای جامعه امروزی هم مفید باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha