شب نیمه‌شعبان؛ فرصت اصلاح ارتباط با امام زمان(عج)
کد خبر: 3890054
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴

شب نیمه‌شعبان؛ فرصت اصلاح ارتباط با امام زمان(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: شب نیمه‌شعبان شب اصلاح ارتباط با امام زمان(عج) از مسیر ارتباط با خدا است که با تأمل و تفکر درخود و معرفت نفس ایجاد می‌شود، زیرا کسی که خود را بشناسد پروردگار و ولی‌خدا(ص) را نیز خواهد شناخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در ادامه مبحث ویژگی‌های منتظر امام زمان(عج)، بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب نیمه شعبان، لازم است به این نکته اشاره شود که شب نیمه شعبان قبل از میلاد حضرت مهدی(عج) نیز یکی از شب‌های مهم با اعمال خاص در میان اهل‌بیت(ع) بوده است، لذا معصومین(ع) به این شب توجه ویژه‌ای داشتند و ما را به انجام اعمالی مانند دعای کمیل، خواندن نماز جعفرطیار و ... توصیه کرده‌اند، لذا مشخص است که شب نیمه شعبان یک شب بی‌نظیر و آماده‌کننده است تا برای استقبال از ماه مبارک رمضان مهیا شویم، میلاد منجی عالم بشریت مبارکی این شب را افزون کرده است.

وی ادامه داد: همه ما این دغدغه را داریم که ارتباطی درست و صحیح با حضرت داشته باشیم و همواره به اصلاح این ارتباط می‌اندیشیم، شب نیمه‌شعبان برای برقراری این ارتباط و یا اصلاح آن، موقعیت بسیار مناسبی است زیرا دوستان حضرت در چنین شبی تجدید عهد و پیمان با ایشان دارند و فضایی مبارک ایجاد می‌شود.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: اما در نظر داشته باشیم که تقویت و اصلاح این ارتباط موجب اصطلاح زندگی ما نیز می‌شود و منوط به شروط خاصی است که اصلاح و تقویت ارتباط با خداوند متعال پیش‌نیاز ارتباط منتظر با حضرت مهدی(عج) است، پس اگر بتوانیم رابطه خود با خالق را درست کنیم می‌توانیم در اصلاح رابطه خود با ولی‌خدا بر روی زمین نیز موفق باشیم.

وی در ادامه با ذکر یک مثال، گفت: همانگونه که ارتباط ما با خدا در یک ارتباط عبادی محدود شده است و تنها از طریق نماز، روزه و اعمال معنوی با خدا ارتباط داریم و این ارتباط و ارادت ما نسبت به خداوند در زندگی شخصی و فردی و اجتماعی ما پررنگ نیست، در مورد امام زمان(عج) نیز در مناسبت‌های خاص ارتباط معنوی، توسل و مناجات را با حضرت و اهل بیتشان برقرار می‌کنیم حتی در روز میلادشان شاد می‌شویم که این اعتقاد به امام زمان(عج) در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی ما کمتر جریان دارد.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: کمرنگ بودن این رابطه به علت عدم ارتباط دقیق و درست با خداوند است، لذا به تبع آن ارتباط ما با ولی‌خدا نیز دچار خسران شده است، از آثار و برکات آن درست استفاده نکرده‌ایم، امام علی( ع) در این باره می‌فرماید: «کسی که ارتباط خود را با خدا اصلاح کند خداوند نیر ارتباطش را با سایر مخلوقات اصلاح خواهد کرد».

وی افزود: همچنین خداوند در آیه ۹۶ سوره اعراف می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ، چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم»؛ اگر مردم شهر اهل ایمان به خدا باشند و تقوا پیشه کنند و خدا را محور انتخاب تصمیماتشان در زندگی بدانند، برکات از آسمان و زمین بر آن‌ها نازل خواهد شد.

این کارشناس مهدویت افزود: در واقع این آیه اشاره‌ای مهدوی در خود دارد، زیرا در هیچ دوره‌ای از زمان نبوده که برکات آسمان و زمین یکجا و به وفور به مردم روانه شود، این نشانه‌ای از زمان ظهور است و فراوانی نعمت در این زمان تا حدی است که حتی مردگان نیز از این برکات باخبر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید به خدا ایمان داشته و اهل پرهیزگاری باشیم تا این رابطه با امام ایجاد شود و درگیر حب و بغض ملی و یا شخصی نشویم، ادامه داد: شب نیمه‌شعبان شب اصلاح ارتباط با امام زمان(عج) از مسیر ارتباط با خدا است که با تأمل و تفکر در معرفت خویشتن ایجاد می‌شود، زیرا کسی که خود را بشناسد پروردگار و ولی‌خدا(ص) را نیز خواهد شناخت. عنصر تفکر در ارتباط با خدا باید به اعمال عبادی راه یابد و لازمه آن، گذر از شاهراه ولایت است که در عصر حاضر حضرت ولی‌عصر همان صراط مستقیم و تنها راه صحیح است، اگر غیر از آن راه را برویم هلاک خواهیم شد، امیدواریم که شب نیمه‌شعبان موقعیت مناسبی برای تصحیح ارتباطمان با حضرت حجّت(عج) شود و آمادگی لازم را برای ورود به ماه مبارک رمضان پیدا کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha