نقش اصحاب رسانه در تبیین فرهنگ دفاع مقدس
کد خبر: 3924222
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
روایت هشت سال حماسه/ ۱

نقش اصحاب رسانه در تبیین فرهنگ دفاع مقدس

رزمنده دفاع مقدس در چهارمحال‌وبختیاری گفت: تبیین فرهنگ دفاع مقدس و سیره رزمندگان از سوی اصحاب رسانه مهم و لازمه آن مطالعه و مطالبه خبرنگار است؛ چرا که جنگ یک لایه ندارد و ابعاد مختلفی را شامل می‌شود.

عباس پیکار، رزمنده دفاع مقدس و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی خود در جبهه نبرد حق علیه باطل، گفت: تقویت روحیه در جنگ حرف اول را می‌زند و اگر رزمنده از نظر ذهنی آمادگی نداشته باشد، قطعاً موفق نخواهد شد. رزمندگان خمیرمایه روحی را داشتند، اما تقویت آن از طریق اقامه نماز جماعت، کلاس عقیدتی و سرودهای حماسی بیشتر بر عهده نیروهای تبلیغات بود.

وی ادامه داد: به‌علاوه کارهایی نظیر فیلمبرداری، عکاسی و گفت‌وگو با فرماندهان و رزمندگان بخش دیگری از کار بود که برخی رزمندگان علاقه‌مند عهده‌دار آن می‌شدند، البته به‌طور مشخص و محدود کار خبر را انجام نمی‌دادیم و رزمندگان کارهای زیادی را توأمان انجام می‌دادند.

مسئول اسبق واحد تبلیغات تیپ قمربنی‌هاشم(ع) استان تعداد رسانه‌های کشور را در ایام دفاع مقدس اندک عنوان و تصریح کرد: این رسانه‌ها به‌صورت محدود فعالیت داشتند و قبل از انجام عملیات‌ها و با توجه به اینکه امکان شهادت رزمندگان وجود داشت، صحبت‌هایی در قالب مصاحبه با آن‌ها از طریق دستگاه ضبط صوت صورت می‌گرفت و گاهی خاطرات نیز برای مجلات ارسال می‌شد؛ در این میان، ارتباط رادیوهای آبادان و اهواز با رزمندگان برقرار بود.

این رزمنده دفاع مقدس در خصوص محدودیت‌های انعکاس خبر توضیح داد: امکانات در آن روزها بسیار محدود بود، به‌طوری که فیلم دوربین عکاسی در دسترس نبود و بهترین ابزار در دستمان برای فیلمبرداری حلقه فیلم 36 فریمی بود که از آلمان وارد می‌شد و به‌خاطر شرایط جنگی فیلم‌ها را به‌صورت سهمیه‌ای تهیه می‌کردیم.

پیکار مشکل اصلی کار خبر را بیشتر مسائل امنیتی دانست و بیان کرد: جاسوس و منافق در مناطق زیاد بود و ارسال اخبار به دشمن مسئله‌ای عادی تلقی می‌شد، بدین منظور رزمندگان از گفتن حقایق در مواجهه با خبرنگار طفره می‌رفتند، این اقدام رزمنده تا حدودی درست بود، از آن‌سو ممکن بود که خبرنگار متن خبر را به‌نحوی درج کند که زمینه آگاهی یافتن دشمن فراهم شود.

وی به اخلاص رزمندگان اشاره کرد و گفت: عامل دیگر برای مصاحبه نکردن، اخلاص و به تعبیری فاصله گرفتن از ریا بود، به این دلیل بسیاری از حوادث جنگ برای همیشه در جبهه‌ها مدفون شد و هیچ‌گاه فرصت بازخوانی نیافت، رزمندگان تمایل نداشتند اقدامات خود را آشکار کنند و اعتقاد داشتند که انجام عمل برای کسب رضایت خداوند نباید به تصویر و گزارش در آید، به همین دلیل دست خبرنگاران برای ارسال اخبار از جبهه‌های جنگ کوتاه بود.

این فعال فرهنگی در استان خبرنگاری را جزو مشاغل سخت دانست و اضافه کرد: مکان رزمندگان در جبهه‌ها مشخص بود، اما خبرنگار برای تهیه گزارش و خبر در تمام مناطق جنگی حضور می‌یافت و امکان شهادت اصحاب رسانه چند برابر دیگران بود.

پیکار به موشکافی شفاف و صحیح اتفاقات زمان جنگ از سوی خبرنگاران اشاره و تصریح کرد: تبیین فرهنگ دفاع مقدس و سیره رزمندگان از سوی اصحاب رسانه مهم و لازمه آن مطالعه و مطالبه خبرنگار است؛ چرا که جنگ یک لایه ندارد و ابعاد مختلفی را شامل می‌شود به‌علاوه مقطعی، ظاهری و آماری کار کردن از ارزش کار می‌کاهد و برگزاری نشست‌های چالشی و تحلیلی بسیار مهم است و ضرورت دارد در ایام مختلف به دفاع مقدس پرداخته شود.

انتهای پیام
captcha