ماه رجب؛ گام اول معرفت‌الله برای منتظران امام زمان(عج)
کد خبر: 3881905
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱

ماه رجب؛ گام اول معرفت‌الله برای منتظران امام زمان(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: منتظر امام زمان(عج) در ماه مبارک رجب گام اولیه معرفت‌الله را بر می‌دارد و با خواندن قرآن، زیارت، ادعیه و استغفار معرفت خدا را در خود تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با یکی دیگر از ویژگی‌های منتظران امام زمان(عج) بیان کرد: یکی از خصوصیات فوق‌العاده مهمی که برای منتظر واقعی امام زمان(عج) می‌توان در نظر گرفت غنیمت شمردن فرصت و لحظه‌شماری است که منتظر واقعی این دو ویژگی را باید در مسیر رشد و تعالی حتماً مدنظر قرار دهد.

این کارشناس مهدویت افزود: منتظر واقعی امام زمان با استفاده از احادیث سعی می‌کند خود را در معرض فرصت‌‌ها و آنچه که به عنوان نسیم‌های رحمت الهی از سمت پروردگار گاهی در ایام خاصی می‌وزد، قرار دهد تا به صورت همه‌جانبه رشد کند.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار کرد: یکی از این دوره‌های بسیار پربرکت، یک سلسله متصل به همدیگر است که در ماه‌های قمری از آن‌ها به عنوان سه ماه رجب، شعبان و رمضان مبارک یاد می‌شود؛ می‌توانیم از این سه فصل برای دعای عصر غیبت امام زمان(عج) استفاده کنیم زیرا به‌نظر می‌رسد دعای عصر غیبت برای تبیین این سه فصل که می‌توانند فصل سلوک منتظر باشند، بسیار مؤثر است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: در دعای عصر غیبت امام زمان(عج) که از امام صادق(ع) به ما رسیده است و خواندن آن نیز بسیار سفارش شده است می‌خوانیم که حضرت می‌فرمایند: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى.»، یعنی خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.

وی ادامه داد: سه مرحله معرفت به خدا، معرفت به رسول خدا و معرفت به ولی‌خدا که مسیر درست زندگی را به ما هدیه می‌دهند در این دعا مورد تأکید قرار گرفته است و زمانی که به احادیث ماه‌های رجب شعبان و رمضان دقت می‌کنیم نیز همین روند را می‌بینیم.

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: ماه رجب شهرالله، ماه شعبان ماه رسول خدا و ماه رمضان ماه امت رسول خدا است که اگر در یک سلوک منتظرانه این سه مرحله معرفت را طی کنیم می‌بینیم که این سه ماه، فرصت‌های بسیار مغتنم و مبارکی هستند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: منتظر امام زمان در ماه مبارک رجب گام اولیه معرفت‌الله را برمی‌دارد و با خواندن قرآن، زیارت، ادعیه و استغفار معرفت خدا را در خود تقویت می‌کنند و پس از افزایش معرفت به خدا در ماه رجب، گام دوم را در ماه شعبان بر می‌دارد و معرفتش را نسبت به نبی و رسول خدا(ص) در خود افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار کرد: در ماه دوم زمینه برای رسیدن به عنصر سوم یعنی معرفت ولی‌خدا و شناخت برنامه درست زندگی به منتظران هدیه داده می‌شود که اگر اعمال وارده در ماه رجب، شعبان و رمضان را به درستی و منظم در طول شبانه‌روز دسته‌بندی کنیم و هر فرد با توجه به زمان و شرایطش برای استفاده از برکات این ماه فرصتی اختصاص دهد، هم از این فرصت‌های طلایی که خداوند در اختیارش قرار داده بهتر استفاده می‌کند و هم سطح شخص به عنوان منتظر امام زمان(عج)، از حیث معرفتی و از حیث رفتاری، بالا می‌رود.

انتهای پیام
captcha