درس‌هایی که از وصیت‌نامه شهدا می‌آموزیم
کد خبر: 3924466
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
روایت هشت سال حماسه / ۲

درس‌هایی که از وصیت‌نامه شهدا می‌آموزیم

یک رزمنده دفاع مقدس گفت: وصیت‌نامه شهدا حاوی مهم‌ترین درس‌های زندگی برای همه اقشار جامعه به ‌ویژه جوانان است. انتشار این وصیت‌نامه‌ها در فضای مجازی، مدارس و دانشگاه‌ها سبب ترویج فرهنگ جبهه و دفاع مقدس و ایجاد تحول و بهبود مشکلات در حیطه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود.

سیدرحمان حسینی، از رزمندگان دوران دفاع مقدس شهرستان بروجن و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه تمامی شهدای جنگ تحمیلی دارای وصیت‌نامه نیستند، اظهار کرد: با این‌حال اغلب شهدا این میراث گران‌بها را از خود به یادگار گذاشته‌اند که محورهای مطرح‌شده در این دست‌نوشته‌ها حول اهداف مقدسی همچون دین، اسلام، قرآن، رسالت، امامت، ولایت، امام، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد.

مسئول ستاد مردمی یادواره شهدای بروجن با بیان اینکه وصیت‌نامه‌های شهدا فارغ از محتوا به لحاظ شکل و ادبیات نگارش تفاوت‌هایی دارند، ادامه داد: با مطالعه وصیت‌نامه‌های شهدای شهرستان بروجن و برخی دیگر از مناطق کشور دریافتم که این تفاوت‌ها به‌دلیل تفاوت سطح سواد و تحصیلات و فرهنگ‌ها بوده، اما محورهای مطرح‌ شده در تمامی این نوشته‌ها تقریباً مشابه است.

محورهای اصلی وصیت‌نامه شهدا

حسینی گفت: اسلام و قرآن و مبانی دینی، راه امام حسین(ع)، انقلاب اسلامی و اهداف و ارزش‌های آن، ولایت فقیه و اعتقاد به امام زمان(عج)، تبعیت از حضرت امام خمینی(ره)، حجاب، حضور مردم در صحنه، مشارکت در جبهه‌های حق علیه باطل، اهمیت نماز، نماز اول وقت و نماز جمعه، توجه به دعا و استغاثه، توصیه به اعضای خانواده در موضوعات مختلف به‌ویژه احترام به پدر و مادر و نیز توصیه به دوستان برای مبارزه با ضدانقلاب، وحدت و پرهیز از اختلاف از مهم‌ترین محورهای وصیت‌نامه‌های شهداست.

وی با اشاره به تأکید حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر توجه به وصیت‌نامه شهدا و بازخوانی آن‌ها، بیان کرد: ایشان در این خصوص فرمودند: «این وصیت‌نامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند. یک روز هم یکی از این وصیت‌نامه‌ها را بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید.» لذا حضرت امام مطالعه و تفکر در وصیت‌نامه شهدا را مانند 50 سال عبادت دانسته‌اند؛ چرا که این متون نورانی بصیرت‌افزا هستند، نظام فکری ما را سامان می‌بخشند و عمل به تک‌تک آموزه‌های این وصیت‌نامه‌ها ما را به کمال فکری و معنوی سوق می‌دهد.

حسینی افزود: در همین رابطه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «این وصیت‌نامه‌هاى شهدا که امام(ره) توصیه به مطالعه آن مى‌کردند، به‌خاطر این است که نمایشگر انقلاب درونی یک نفر است. هر کدام از این وصیت‌نامه‌ها را که انسان مى‌خواند، تصویرى از انقلاب یک نفر را در آن مى‌بیند و خودش منقلب‌کننده و درس‌دهنده است. ما باید این حالت را تعمیم بدهیم و این، ممکن است».

ضرورت تبیین وصیت‌نامه شهدا برای جامعه

فعال حوزه دفاع مقدس در استان در خصوص شیوه‌های بهره‌گیری از وصیت‌نامه‌های شهدا تأکید کرد: وصیت‌نامه شهدا حاوی مهم‌ترین درس‌های زندگی و برای همه اقشار و سنین جامعه به‌ویژه برای جوانان است؛ لذا انتشار این وصیت‌نامه‌ها در قالب‌ها و فضاهای گوناگون از جمله قالب‌های هنری، ادبی و ... در فضای مجازی، مدارس، دانشگاه‌ها و سطح جامعه سبب ترویج فرهنگ جبهه و دفاع مقدس و ایجاد تحول و بهبود مشکلات در حیطه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود و جهت‌‌گیری فردی و اجتماعی آحاد جامعه را بهبود می‌بخشد.

حسینی در توصیف خود از وصیت‌نامه شهدا گفت: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس یک گنجینه بزرگ و وصیت‌نامه شهدا یکی از گنجینه‌های دفاع مقدس است؛ بنابراین استخراج، حفظ و انتشار این گنجینه در سطح جامعه باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه وصیت‌نامه شهدای ارتش و سربازان وظیفه گاه بسیار قابل‌تأمل و بیانگر درجه عالی از شناخت و عرفان است، تصریح کرد: به‌عنوان نمونه در وصیت‌نامه ارتشی غیور قشقایی شهید «فاضل فرهادی» از اهالی نقنه آمده است: «مادرجان افتخار کن که فرزندی در دامن خود پروراندی و روانه جبهه اسلام علیه کفر ساختی. من در راه امام حسین(ع) کشته شدم و به‌خاطر در دست‌گرفتن گوشه‌ای از پرچم اسلام شهید شدم ... مادر، اگر من شهید شدم مجال خواب خوش به دشمنان نداده‌ام و تا آخرین قطره خون با دشمنان جنگیده‌ام».

خوانش فرازهایی از وصیت‌نامه شهدا

این فعال حوزه دفاع مقدس با پرداختن به وصیت‌نامه دانش‌آموز بسیجی «شهید حسین رجبی بروجنی» که هدف‌گذاری رزمندگان جنگ تحمیلی در آن مشهود است، بیان کرد: این شهید والامقام نوشته است: «من فقط برای پیروزی اسلام و نابودی همه کاخ‌نشینان قدم در این راه گذاشتم، به خدا قسم من شرمنده این همه شهید و مجروح انقلاب و جنگ تحمیلی هستم». در وصیت‌نامه پاسدار شهید «علی‌اصغر مکتبی بروجنی» که حاکی از خودسازی رزمندگان است، می‌خوانیم: «مادرجان می‌دانم که می‌خواستی با لباس دامادی فرزندانت را آراسته کنی و دسترنج خود را اینگونه ببینی اما بیا و ببین چگونه با خون سرخ آراسته می‌شویم ... وای بر کسانی که از روانه‌ساختن فرزندان خود به‌سوی جبهه حق و حقیقت خودداری می‌ورزند و چقدر فرومایه‌اند که دل به این اندک‌زمان دنیا بسته‌اند». جملاتی نظیر «از امام پیروی کنید»، «پیرو امام باشید»، «امام را تنها نگذارید» و «پشتیبان ولایت‌فقیه باشید» با ادبیات‌ و بیان‌های مختلف در اکثر قریب به اتفاق وصیت‌نامه‌ها به چشم می‌خورد.

این رزمنده دفاع مقدس با خوانش فرازهایی از وصیت‌نامه شهید «حاج مصطفی‌قلی خدیوی بروجنی»، گفت: این شهید ورزشکار و کارمند اداره کشاورزی سابق می‌نویسد: «خدایا آنقدر به ما بی‌نیازی ده تا به‌دنبال منفعت شخصی نباشیم و نخواهیم از این انقلاب مقدس چیزی به سود شخص خود دریافت داریم». همچنین معلم شهید «هوشنگ عباسی دهنوی» در تأکید بر انجام تکلیف، می‌نویسد: «باید به وظیفه‌ای که خدا بر دوش ما نهاده عمل کنیم، به جبهه می‌روم تا دِین خود را به اسلام و قرآن انجام داده باشم».

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه بسیاری از وصیت‌نامه‌های شهدا در زمان‌های مختلف مانند شب عملیات‌ یا چند ماه قبل از شروع عملیات نوشته شده‌اند، افزود: با این‌حال تمامی وصیت‌نامه‌ها هم‌راستا هستند و با مطالعه وصیت‌نامه‌ها می‌توان دریافت که انجام واجبات، ترک محرمات و ریزترین امور دینی حتی پرداخت وجوهات شرعی مورد توجه رزمندگان اسلام واقع شده است. به‌عنوان نمونه‌ در فرازهايی از وصيت‌نامه شهيد «سيدرزاق حسينی» آمده است: «من با ميل و اراده خود به جبهه آمده و اين راه را انتخاب كرده‌ام. اين جنگ را نبرد اسلام با كفر می‌دانم. ... پيام من به مادران و مادرم اين است كه صبور باشند، راه زينب(س) را پيش گيرند. ... برادران و خواهران تا آنجا كه می‌توانيد خدمت به اسلام بكنيد و خدا را فراموش نكنيد ... دعا زياد بكنيد كه رمز پيروزی ما در دعا می‌باشد. ... امام را تنها نگذاريد و پشتيبان ولايت فقيه باشيد. ... از همه التماس دعا دارم و از خدا بخواهيد كه گناهان مرا ببخشد. از همه برای من حلاليت طلب كنيد. ... خمس و زكات مالتان را يادتان نرود».

حسینی با اشاره به «شهید محسن برجیان بروجنی» که نقش برجسته‌ای در مبارزه با ضدانقلاب در شهرستان داشت، گفت: این شهید در فرازی از وصيت‌نامه خود آورده است: «(هنگام تشییع جنازه‌ام) دستانم را باز بگذارید که راحت‌طلبان و دنیاپرستان ببینند که چیزی با خود به آن دنیا نمی‌برم. مشتانم را گره کنید تا کافران بدانند که جسم بی‌جانم نیز نخواهد گذاشت حتی لحظه‌ای آرامش به خود ببینند».

رزمنده دفاع مقدس در پایان به بخش‌هایی از وصیت‌نامه عارفانه استادکار بسیجی، سرباز وظیفه و شهید عشایر «علی بابادی عکاشه» و برادر بسیجی شهید عباسعلی بابادی عکاشه از روستای سولیجان شهرستان بروجن اشاره کرد و ادامه داد: این وصیت‌نامه حاوی بسیاری از محورهای مورد اشاره و مبین قالب کلی وصیت‌نامه شهداست که در فرازهایی از آن آمده است: «إن كيد الشيطان كان ضعيفاً ... و مكروا و مكروالله والله خيرالماكرين .... خدا با ماست، اگر او را ياری نمایيم. امام عزيزمان را هميشه يار و ياور باشيم. آنقدر در جبهه می‌مانم تا اينكه شهيد شوم. ای جوانان نكند در رختخواب ذلت بميريد كه حسين(ع) در ميدان نبرد شهيد شد. مبادا در غفلت بميريد كه علی(ع) در محراب عبادت شهيد شدند و [مبادا] در بی‌تفاوتی بميريد كه علی‌اكبر حسين در راه حسين(ع) كه راه رهبر است، شهيد شد. از مادران می‌خواهم از رفتن فرزندانشان به جبهه جلوگیری نكنند كه فردا در محضر خدا نمی‌توانند جواب زينب(س) كه تحمل هفتاد و دو شهيد را نمود، بدهند».

حسینی گفت: این شهید والامقام پس از سخنانی خطاب به پدر و توصیه‌هایی به برادر و خواهرانش می‌نویسد: «از برادرانم می‌خواهم كه بعد از من سلاح برداريد و به جنگ كافران بعثی برويد و از دين و ناموس خود دفاع كنيد، اميدوارم كه من را حلال كنيد. از همه می‌خواهم كه برای سلامتی امام دعا كنيد و دفاع از اسلام و روحانيت را فراموش نكنيد، ان‌شاء‌الله».

انتهای پیام
captcha