منتظر امام زمان(عج) اولویت‌شناس است
کد خبر: 3910945
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶

منتظر امام زمان(عج) اولویت‌شناس است

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه منتظر اولویت‌شناس است به برخی مصادیق اعمال صالح اولویت‌دار در شرایط فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونایی امروز، احسان و نیکوکاری در درجه نخست اولویت‌ها قرار دارد و تلاش همگانی در جهت دستگیری از نیازمندان و کمک مؤمنانه و ترویج مواسات و همدلی ضرورت دارد.

منتظر امام زمان(عج) اولویت‌شناس است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه از برخی آیات مهدوی قرآن می‌توان وظایف اجتماعی منتظران امام زمان(عج) را استخراج نمود، اظهار کرد: در آیاتی نظیر آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیا «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»، اشارات و نکات مهمی در خصوص صفات و وظایف اجتماعی منتظران وجود دارد.

وی در تبیین این آیه شریفه، گفت: بر اساس این آیه، در کتب آسمانی مکتوب است که بندگان صالح وارث زمین خواهند شد، این نکته در احادیث و روایاتی که به مبحث ظهور و حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) می‌پردازند، مورد تاکید واقع شده است.

بندگان صالح چه کسانی هستند؟

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: در این آیه سخن از «بندگان صالح» است ُو این پرسش پیش می‌آید که عباد صالح خدا چه کسانی هستند؟ از همین واژه کلیدی می‌توان به برخی صفات اجتماعی منتظران پی برد.

این کارشناس مهدویت در تبیین «عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»، یادآور شد: در یک تعریف ساده، بنده صالح کسی است که رفتارهای صالح در او نهادینه شده باشد، اما باید دانست که رفتارهای صالح چند ویژگی مهم دارند.

حجت‌الاسلام ملایی تاکید کرد: اغلب گمان می‌کنیم عمل صالح همان کار خوب و نیکو است که در عرف و عقل و شرع پسندیده و مورد تاکید باشد، حال آنکه رفتار و عمل صالح کار خوبی است که ویژگی‌های خاصی هم داشته باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: نفس عمل صالح خوب و پسندیده است اعمالی نظیر کمک به دیگران، عمل به تکالیف الهی، خیرخواهی، حسن خلق، نیکوکاری و ... کار خوب محسوب می‌شوند که همواره مورد تاکید هستند. مولفه مهم عمل صالح «نیت صالح» است یعنی انسان عمل نیکش را با اخلاص و نیت الهی انجام دهد.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه اگر کار خوبی با نیت خدایی انجام نشود مورد تقدیر خدا قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: البته خداوند شکور است و مزایایی برای اعمال نیکِ بدون نیت خدایی در همین دنیا در نظر می‌گیرد اما افرادی که کار نیک را بدون در نظر داشتن خدا و نیت الهی انجام دهند در روز قیامت طلبکار نیستند و پاداشی برای کارشان دریافت نمی‌کنند.

وی مولفه مهم عمل صالح را «اولویت کار صالح» عنوان و بیان کرد: عمل صالح علاوه بر نفس نیکو و پسندیده و نیز مزین بودن به رنگ و بوی الهی باید اولویت داشته باشد. چه بسا مؤمنانی که کارهای خوب با نیت خوب انجام می‌دهند اما کارشان عمل صالح نیست چرا که بر حسب زمان و شرایط، اولویت ندارد.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان یک مثال در اهمیت اولویت کار صالح، تصریح کرد: مثلا دانش‌آموزی که فردا امتحان ریاضی و هفته آینده امتحان املا دارد، بر اساس منطق امروز را باید به مطالعه درس ریاضی بپردازد و اگر در تشخیص اولویت دچار اشتباه شود و امروز به جای ریاضی‌، املا کار کند در امتحان ریاضی فردا به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، لذا تشخیص اولویت عمل صالح برای مؤمن و منتظر امام زمان(عج) بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت اولویت‌شناسی در عمل صالح

وی با تاکید بر اینکه منتظران امام زمان(عج) عباد صالح خدا بر روی زمین و حکومت جهانی مهدی موعود(عج) هستند، ادامه داد: این مؤمنان رفتار نیک را با اولویت خودش انجام می‌دهند و لازمه این امر اهل تفکر و زمان‌شناس بودن و نیز مطالعه و مشورت است.

حجت‌‌الاسلام ملایی بیان کرد: یکی از اولویت‌های امروز تلاش برای امید است همچنان که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب جهادِ امید را مورد تاکید قرار دادند چرا که امید موتور محرکه رفتارهای بعدی خواهد بود، لذا امید، به‌‌ویژه با توجه به پیشامدهای امروز، یکی از اولویت‌ها است.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه منتظر اولویت‌شناس است به دومین مصداق اعمال صالح اولویت‌دار در شرایط فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونایی امروز مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد قشر متوسط و ضعیف جامعه دچار مشکلات فراوان اقتصادی هستند، در چنین شرایطی احسان و نیکوکاری در درجه نخست اولویت‌ها قرار داشته و تلاش همگانی در جهت دستگیری از نیازمندان و کمک مؤمنانه و ترویج مواسات و همدلی ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: اولویت دیگری که در شرایط کنونی باید مورد توجه بندگان صالح و منتظران قرار گیرد اعتمادسازی به‌ویژه در مقوله‌های اجتماعی است با این توضیح که جمهوری اسلامی به‌عنوان جلودار شیعه و مروج دین و مهدویت، مورد هجمه دشمنان دیانت و مهدویت قرار دارد و آنان با سوءاستفاده، شبهه‌افکنی و القای حس عدم اعتماد به مردم تلاش می‌کنند که خوشبینی مردم نسبت به نظام اسلامی را خدشه‌دار کنند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: در این شرایط، ایجاد اعتماد مضاعف، تبیین صحیح موضوعات و تقویت و افزایش اعتماد مردم در اولویت‌های رفتاری و اجتماعی منتظران قرار دارد که در فعالیت‌های فرهنگی خود به این مهم توجه داشته باشند. با مشورت، مطالعه، زمان‌شناسی و پیگیری معیارهای قرآنی برای اخلاق منتظران می‌توان به شناخت بایسته‌های اجتماعی منتظران دست یافت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha