مواسات از مصادیق خلق و خوی مهدوی است
کد خبر: 3901638
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت:

مواسات از مصادیق خلق و خوی مهدوی است

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: یکی از مصادیق خلق و خوی مهدوی، احیای زکات و مواسات و همدلی است که آحاد جامعه اسلامی و مهدوی باید به آن خو بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدباقی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه منتظر تلاش می‌کند جامعه مهدوی را در مقیاس عصر غیبت تشکیل دهد، اظهار کرد: درواقع، منتظر کسی است که تلاش می‌کند تا عصر غیبت را به عصر ظهور تبدیل کند.

وی با استناد به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج و نام بردن از چهار رکن اصلی در جامعه اسلامی و مهدوی، گفت: این آیه شریفه بر اساس روایتی از امام صادق(ع) یک آیه مهدوی و عالی‌ترین مصداق عملی آن، جامعه عصر ظهور است، لذا منتظر تلاش می‌کند «نماز»، «زکات»، «امر به معروف» و «نهی از منکر» را تا حد قدرت و توان در جامعه عصر غیبت عملیاتی و جامعه را هر چه شبیه‌تر به عصر ظهور کند.

مدرس حوزه و دانشگاه زکات را یکی از چهار رکن مذکور دانست و تاکید کرد: زکات واجب و مستحب مصادیق گسترده و فراوانی دارد و می‌توان گفت که مواسات نیز یکی از زیرمجموعه‌های زکات است. در اقامه نماز، مومن با خداوند ارتباط عمیقی می‌یابد و در ایتای زکات، ارتباط مومن با همنوعش تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدباقی بیان کرد: مومن و منتظر واقعی انسان یک‌بُعدی نیست چرا که کسی که به مناجات به خدا روی می‌آورد در حالی‌که ارتباط با خلق خدا را قطع می‌کند تنها عارف خوبی است و به جایی نخواهد رسید. لذا مومن در کنار ارتباط با خداوند، دستگیر بندگان نیز هست و آنان را به سمت خداوند هدایت می‌کند، «عارف و عابد و صوفی همه طفلان رهند، مرد اگر هست بجز عالم ربانی نیست».

مواسات؛ ویژگی بارز جامعه عصر ظهور

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان ایتای زکات و مصادیق آن از جمله مواسات اجتماعی را احیا کرد، گفت: زکات یعنی آنکه مومن جان و مال و هستی و هر آنچه دارد را با جامعه تقسیم کند تا فاصله میان آحاد جامعه از بین برود و افراد به هم نزدیک شوند.

حجت‌الاسلام محمدباقی نزدیکی آحاد جامعه را از ویژگی‌های عصر ظهور خواند و تصریح کرد: در عصر ظهور افراد به‌حدی به هم نزدیک می‌شوند که از مال یکدیگر استفاده می‌کنند بی‌آنکه کدورت یا اعتراضی پیش آید. امام زمان(عج) نیز اموال را بالسویه میان افراد جامعه تقسیم می‌کند و زمین پر از قسط و عدل می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه «عدل» به معنی قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه خود است، افزود: برقراری عدل در جامعه از سوی امام(عج) بدان معناست که هر کسی به حق خود در قبال امور مختلف برسد و ارتباطات عادلانه میان تمام اجزای جامعه برقرار شود که این امر سبب ایجاد همدلی و همبستگی در جامعه می‌گردد.

حجت‌الاسلام محمدباقی در تبیین آثار احیای زکات و مواسات در جامعه‌، بیان کرد: کسی که در جهت مواسات اجتماعی نسبت به همنوعان در جامعه عصر غیبت تلاش می‌کند و در عین حال با خدا ارتباط قوی دارد، چنین فردی می‌تواند در زمره یاران امام زمان(عج) در عصر ظهور قرار گیرد چرا که پیش از ظهور به یاری امام پرداخته و کار آن حضرت در عصر ظهور را در جامعه عصر غیبت احیا کرده است، لذا چنین فردی اجازه می‌یابد در عصر ظهور به همراه امام زمان(عج) بازگردد و در رکاب ایشان قرار گیرد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم با قرائت بخشی از دعای عهد، بیان کرد: بر اساس فراز «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ ... فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي»، کسی می‌تواند با آن حضرت برگردد که در عصر غیبت ایشان را یاری کرده باشد که ایتای زکات و ترویج مواسات یکی از مهم‌ترین مصادیق یاری امام در جامعه امام زمانی است.

مواسات؛ ابزاری برای رشد

حجت‌الاسلام محمدباقی بیان کرد: در مواسات، شخص هر آنچه دارد عطا می‌کند تا به چیز ارزشمندتری برسد، درست مانند درختی که شاخ و برگ آن‌را هرس می‌کنند تا میوه بهتری بدهد. لذا اگر فرد در کار خیر قدم بردارد و دست به کار شود، به وسعت دست، ثبات قدم و شرح صدر می‌رسد و در یک کلام، به رشد و کمال دست می‌یابد.

وی با اشاره به بخشی از آیه ۷ سوره مبارکه ابراهیم «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»، گفت: زکات و انفاق و مواسات نیز مانند شکرگزاری است که اگر تحقق یابد، سبب گسترده و پربرکت شدن خود فرد می‌شود، مومن و منتظر حقیقی کسی است که وسعت وجودش به اندازه تمام عالم هستی گسترده شود، افراد با طبع بلند از لذات معنوی در زندگی بهره‌مند هستند.

حجت‌الاسلام محمدباقی با اشاره به اهمیت مواسات اجتماعی در تحقق سریع‌تر مسیر گام دوم و زمینه‌سازی ظهور، گفت: تمدن‌سازی نوین و حرکت به سمت ظهور زمانی تحقق می‌یابد که فرهنگ مهدویت با اجرای تمام و کمال چهار رکن اصلی در جامعه که در ابتدای بحث آمد، احیا و این فرهنگ کاملا نهادیه شود.

نقش مواسات در تسریع ظهور

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زمانی فرهنگ مهدویت در جامعه نهادینه می‌شود که آحاد جامعه مورد توجه قرار گیرند، نه آنکه گروهی از مال و علم و سایر امکانات برخوردار و بهره‌مند و مابقی جامعه محروم و مستضعف بمانند. گام دوم زمانی محقق می‌شود که آحاد جامعه با فرهنگ توحیدی و اسلامی خو بگیرند، مهدی‌شکل شوند و خلق و خوی مهدوی بگیرند.

حجت‌الاسلام محمدباقی ادامه داد: یکی از مصادیق خلق و خوی مهدوی، احیای زکات و مواسات و همدلی است که آحاد جامعه اسلامی و مهدوی باید به آن خو بگیرند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به لزوم تمدن‌سازی در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی، بیان کرد: تمدن امری دستوری نیست بلکه یک فرهنگ در ابعاد مختلف است که جز با همدلی و همبستگی شکل نمی‌گیرد. تمدن زاییده درون جامعه است و از باور و اعتقاد جمعی پا می‌گیرد، لذا نمی‌توان با دستور و اجبار به تمدن‌سازی پرداخت.

حجت‌الاسلام محمدباقی ادامه داد: در اینجا نقش مواسات و همدلی که سبب نزدیک شدن دل‌ها و تحکیم روابط آحاد جامعه می‌شود، کاملا مشخص است.

وی در پایان با نقل حدیثی از امام زمان(عج) در اهمیت اتحاد و همدلی شیعیان که مصداق بارز آن در مواسات قابل مشاهده است، گفت: ایشان فرمودند: «لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا، اگر شیعیان ما که خداوند آن‌ها را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد، در وفای به عهد و پیمان الهی اتحاد و اتفاق می‌داشتند و عهد و پیمان را محترم می‌شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمی‌افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می‌شدند».

انتهای پیام
captcha