مراقب ویروس روانی جامعه باشیم
کد خبر: 3883960
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

مراقب ویروس روانی جامعه باشیم

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد گفت: اکنون بیش از آنکه نگران ویروس کرونا هستیم باید مراقب ویروس روانی جامعه باشیم، چرا که جامعه باید آرامش خود را حفظ کند که نقش رسانه‌ها در این راستا مهم است.

مراقب ویروس روانی جامعه باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل احمدی، مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به ماجرای جنگ خندق در صدر اسلام، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالًا شَدِيداً»، لذا مردم زمانی که دیدند دشمن از همه طرف بر آنان هجوم می‌آورد، به شدت دچار اضطراب شدند.

وی ادامه داد: این شرایط برای مسلمانان آزمایش از جانب خداوند بود چرا که سنت الهی بر این است که انسان برای رسیدن به هدف خلقت یعنی کمال، از طریق ابتلا و آزمایش الهی ناخالصی‌ها را از خود بزداید تا عیار حقیقی آن آشکار شود، لذا از نگاه قرآن‌، انسان هیچ راه فراری از آزمایش الهی ندارد.

حجت‌الاسلام احمدی در خصوص کارکرد آزمایش الهی با ذکر یک مثال، تصریح کرد: همچنان که سنگ طلا پس از استخراج باید در کوره ذوب شود تا ناخالصی‌ها از آن جدا گردد و قدر و قیمت پیدا کند، گوهر وجودی انسان نیز از طریق آزمایشات الهی آشکار می‌شود و هر چه درجه ایمان بالاتر باشد، ابتلای الهی نیز دشوارتر خواهد بود.

این کارشناس دینی گفت: با نگاهی به سرگذشت انبیا، اولیا، اوصیا و مؤمنان مقرب درگاه الهی متوجه می‌شویم که بیشترین ابتلائات الهی متوجه آنان بوده است پس نباید چنین برداشت شود که گرفتاری و بلیه همیشه عذاب و عقوبت عمل است، بلکه خداوند از سر تربیت و محبت به بندگان، آنان را دچار ابتلای عمومی می‌کند.

راهکارهای قرآنی مواجهه با بلیه

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به درگیری جامعه با ویروس کرونا، تأکید کرد: اگر نگاهمان به بلیه‌ها از دید ابتلای الهی باشد به دنبال راهکار خواهیم بود که بهترین راهکار از منظر قرآن، حفظ آرامش است چرا که اطمینان و آرامش قلبی، توجه و نگاه ما را به سوی خداوند افزایش می‌دهد «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

وی با بیان اینکه این اطمینان معنوی به معنای نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی و بهداشتی نیست، ادامه داد: متأسفانه گاهی در فضای مجازی به‌ویژه رسانه‌های بیگانه با تقطیع سخنان مراجع دینی ما این موضوعات مطرح می‌شود و جو روانی ناسالم را در جامعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: باید مواظب باشیم قبل از آنکه بیماری به جامعه برسد، بیماری روحی منتشر نشود، اکنون بیش از آنکه نگران ویروس کرونا هستیم باید مراقب ویروس روانی جامعه باشیم چرا که جامعه باید آرامش خود را حفظ کند که نقش رسانه‌ها در این راستا مهم است.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد دومین راهکار قرآنی مواجهه با بلیه را توکل به خدا دانست و گفت: انسان چه در خوشی و چه در گرفتاری به خداوند توکل می‌کند چرا که خدا بهترین پشتیبان انسان است و با علم و حکمت، بر اساس مصلحت تصمیم می‌گیرد، داشتن این نگاه تمام نگرانی‌ها را از انسان دور می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدی توصیه به صبر را نیز یادآور شد و افزود: بر اساس قرآن کریم «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِين»،َ لذا خدا انسان‌ها را با نقص اموال و از دست دادن عزیزان امتحان می‌کند و رحمت و درودش را شامل حال کسانی که صبر پیشه کنند، می‌گرداند.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد با یادآوری سیره ائمه اطهار(ع) و اولیای دینی در زمان گرفتاری‌ها به حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: آن حضرت در جریان واقعه کربلا آرام و مطمئن بودند، به خداوند توکل داشتند و صبر پیشه کردند، ما نیز امت حسینی و زینبی هستیم و با نگاه الهی و معنوی، بر مشکلات فائق می‌آییم.

حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه رعایت مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم و تأکید دین و مکتب قرآن است، بیان کرد: زمانی که حضرت موسی بیمار شد تصمیم گرفت به پزشک مراجعه نکند و با توسل به خدا شفا یابد اما خداوند به او فرمود تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنی شفا نمی‌یابی، لذا توکل به خدا به معنای نادیده گرفتن مسائل درمانی و بهداشتی نیست.

این کارشناش مذهبی تصریح کرد: توصیه‌هایی مانند شستن دست که اکنون به شدت به آن تأکید می‌شود و باید رعایت شود، در قرآن نیز مورد سفارش است که پیش از هر بار خوردن غذا دست‌ها شسته شوند، لذا اکنون به دلیل شیوع این بیماری باید این مراقبت‌های بهداشتی و توصیه‌ها را با دقت و جدیت بسیار بیشتری دنبال کرد، ضمن اینکه ماندن در خانه از اضطراب می‌کاهد و سبب آرامش می‌شود.

وی تأکید کرد: لزومی ندارد اخبار را دنبال کنیم چرا که همین امر سبب افزایش نگرانی می‌شود، به ویژه دنبال کردن اخبار رسانه‌های بیگانه بر تشویش و نگرانی‌ها دامن می‌زند و ناامنی روحی و روانی و آسیب‌های جدی می‌شود.

چرا گرفتاری بر انسان می‌رسد؟

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه گرفتاری‌ها سه جنبه تنبیهی، آزمایشی و ارتقای درجه دارند، بیان کرد: گرفتاری‌هایی که بر مؤمن می‌رسد یا برای متنبه کردن اوست یا جنبه امتحانی دارد که اگر قبول شویم برکات الهی شامل حالمان می‌شود،  گرفتاری‌هایی که بر خاصان و اولیای الهی می‌رسد درجه آنان را ارتقا می‌دهد؛ گرفتاری در هر سه حالت نعمت و عنایت و لطفی از جانب پروردگار است و خیر و برکت و مغفرت را نصیب انسان مؤمن می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون فضای الهی و معنوی حاکم بر جامعه به خوبی مشهود است و حسنه‌هایی چون هم‌افزایی، همکاری، محبت، گذشت و ایثار در جامعه بروز و ظهور دارد، البته متأسفانه شاهد برخی بداخلاقی‌ها و بی‌رحمی‌ها از سوی برخی افراد سودجو نیز هستیم که سود و منفعت خودشان را در جان مردم جستجو می‌کنند و این نشان می‌دهد که ناخالصی‌هایی هرچند اندک، در جامعه وجود دارد که جان و سلامت دیگران برایشان مهم نیست.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد گفت: خوشبختانه چندین برابر این بداخلاقی‌ها، شاهد وحدت، انسجام، همدلی همفکری و ایثار آحاد و اقشار جامعه هستیم که این وحدت و همدلی قطعاً برکاتش را نشان خواهد داد و امیدواریم پس از رفع این گرفتاری، شاهد آثار و برکات فردی و عمومی برای امت جامعه اسلامی باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha