وظیفه اصحاب رسانه در پیشگیری از شیوع کرونا
کد خبر: 3881659
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

وظیفه اصحاب رسانه در پیشگیری از شیوع کرونا

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: اصحاب رسانه در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، وظیفه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی را برعهده دارند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، ناصر خسروی، عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، امروز، ۷ اسفندماه در جمع خبرنگاران بسیج رسانه چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه کرونا، ویروس جدیدی نیست، اظهار کرد: این ویروس دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و باید گفت که سرماخوردگی عادی نیز دارای این ویروس بوده که برای انسان مشکل ایجاد کرده است.

وی وجه تمایز کروناویروس جدید با نسخه قبلی این ویروس را تغییرات ساختاری آن دانست و تصریح کرد: اولین برهه زمانی ظهور ویروس کرونا در سال 2003 در چین بود که به بروز یک بیماری تنفسی حاد به نام سارس (سندروم شدید حاد تنفسی) منجر شد و از خفاش به انسان منتقل می‌شد.

خسروی ادامه داد: در سال 2012 نیز بیماری دیگری از همین خانواده با عنوان مرس (MERS) در جزیرةالعرب بروز یافت که از شتر به انسان منتقل می‌شد و بالاخره اینکه در روزهای انتهایی سال 2019 و ابتدای 2020 شاهد بیماری ناشناخته‌ای از دید دانشمندان در چین بودیم که تب، سرفه، تنگی نفس و در موارد بسیار حاد، مرگ بیمار را به دنبال داشت.

این پزشک متخصص بیان کرد: با توجه به درگیری‌های فصلی احتمال دادند این بیماری نوعی آنفلوآنزا باشد که این فرضیه رد شد، ضمن اینکه فرضیه دیگر مانند سارس، آنفلوآنزای پرندگان و دیگر بیماری‌های تنفسی برای این علایم رد شد، این بیماری تا 70 درصد مشابه سارس است و 30 درصد فاصله ژنتیکی با سارس دارد.

تغییر ساختاری ویروس کرونا

خسروی گفت: انتقال یک ویروس از حیوان به انسان امکان‌پذیر نیست مگر آنکه تغییرات ساختاری در آن ایجاد شود و انتقال را از منبع بیماری اعم از خزنده یا پرنده و حیوانات به بدن انسان انتقال بدهد، در واقع تغییرات ژنوم ویروس انتقال آن‌را از مخزن اصلی حیوانی به انسان را تسهیل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه کروناویروس سیستم عصبی و کلیوی را درگیر می‌کند، افزود: این ویروس خود را در دستگاه تنفسی پس از دوران نهفته طولانی‌مدت از 3 تا 14 روز نشان می‌دهد، در این دوره نهفته عفونت به دستگاه تنفسی فرد رسیده است اما علایمی ندارد، ضمن اینکه در این دوران قابلیت انتقال نیز وجود دارد.

خسروی با تأکید بر اینکه بیمار مبتلا به کرونا دارای علایمی است که با علایم برخی بیماری‌‎های دیگر همپوشانی دارد، افزود: این بیماری علایم بسیاری از بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا را دارد و همین امر، تشخیص بیماری را دشوار و ترس و دلهره را برای فردی که دچار یک سرماخوردگی عادی نیز باشد، ایجاد می‌‎کند.

علایم بیماری کرونا

این مدرس دانشگاه تب، سرفه و درد بدن را از علایم بیماری کرونا دانست و گفت: آبریزش بینی و عطسه نیز در این بیماران وجود دارد اما این علایم در مقایسه با آنفلوآنزا در فرد مبتلا به ویروس کرونا کمتر است، گرفتاری کلیه و ریه نیز مراحل پایانی و حاد بیماری کرونا است.

خسروی تصریح کرد: علایم بیماری نشان می‌دهند که بیماری خفیف است یا مراحل حاد را طی می‌کند، بیماری از علایم سبک مانند سرفه خشک و پنومونی ضعیف تا عفونت ریه یا پنومونی شدید را در پی دارد و در بسیاری از مراجعات که علایم بیماری خفیف هستند، نیاز به بستری کردن بیمار نیست.

وی با یادآور شدن علایم شدید این بیماری، گفت: پنومونی شدید همراه با تنگی نفس، تب و ضربان قلب بالا از جمله این علایم هستند که در صورت مشاهده، بیمار باید بستری و نکات لازم در مورد بیمار رعایت شود که با در نظر داشتن حال عمومی وی، بیمار ممکن است نیازمند مراقبت ویژه در ICU باشد.

خسروی در خصوص افرادی که با خطر مواجه هستند، بیان کرد: احتمال شدید شدن بیماری در افراد بالای 59 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی - عروقی، کلیوی یا ریوی، بیماران همودیالیزی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی مانند افراد تحت درمان شیمیایی یا افراد دریافت کننده داروهایی با عوارض ضعیف شدن سیستم ایمنی، بسیار بالا است.

وی مرحله حاد کرونا را نارسایی تنفسی دانست و تأکید کرد: در این مرحله باید بتوان بیماری را مدیریت کرد تا بیمار بتواند آن‌را پشت سر بگذارد.

چه موقع به بروز بیماری کرونا مشکوک شویم؟

خسروی با طرح این پرسش که چه زمانی باید به بروز بیماری کرونا مشکوک شد، تصریح کرد: احتمال بروز این بیماری در افرادی که سابقه سفر به مناطق مبتلا در دو هفته پیش از مشکوک شدن به کرونا دارند، بیشتر است همچنین اگر علایم تنفسی را در افرادی که با افراد گروه نخست در ارتباط هستند ببینیم باید به ناقل ویروس بودنِ آن فرد مشکوک شویم.

وی ادامه داد: کسانی که با بیمار جان باخته در پی یک بیماری تنفسی در ارتباط مستقیم بوده‌اند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند و مشکوک به بیماری تلقی می‌شوند، برخورد بالینی و طبی با افرادی که علایم سبک یا شدید بیماری را دارند نیز باید متفاوت باشد.

خسروی با تأکید بر اینکه درمان قطعی برای این بیماری ویروسی تنفسی وجود ندارد، ادامه داد: در این بیماری نیز مانند هر بیماری ویروسی تنفسی دیگر، مبحث پیشگیری بسیار حائز اهمیت است و نبودن درمان قطعی برای آن نیز اهمیت پیشگیری را صدچندان می‌کند.

این مدرس دانشگاه گفت: اگر وارد فاز این بیماری شویم فقط می‌توان از بیمار حمایت و بیماری او را هدایت کرد تا دوره آن با سلامتی بگذرد، پس دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد و استفاده از دگزامتازون برای درمان آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

راه‌های انتقال

خسروی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری، بیان کرد: این بیماری به سه طریق منتقل می‌شود، از طریق ذرات هوا که البته احتمال آن ضعیف است، از طریق قطرات تنفسی که در زمان سرفه یا صحبت از دهان بیمار با حرکتی موشکی خارج و پس از طی حدود یک تا یک‌ونیم متر سقوط می‌کنند، لذا حفظ این فاصله با بیمار کمک می‌کند که قطرات تنفسی قبل از رسیدن به ما سقوط می‌کنند و از بین بروند.

وی ادامه داد: راه سوم انتقال بیماری، انتقال از طریق تماس دست با اشیاء و سطوح آلوده است، تمامی ذرات و قطرات آلوده که از بیمار ساطع و بر سطوح قرار می‌گیرند، از 5 تا ۹.۵ روز قابلیت انتقال دارند، پس راه پیشگیری از انتقال این ویروس‌ به انسان سالم، شستن مکرر دست‌ها است، استفاده از ماسک برای افراد سالم از حیث علمی ارزشی ندارد اما برای افراد بیمار اکیداً توصیه می‌شود.

خسروی با توصیه به مردم برای حضور نیافتن در مکان‌های پرتردد و شلوغ، بیان کرد: به همه مردم به ویژه افرادی که علایم بیماری و مشکلات تنفسی دارند توصیه می‌شود در مکان‌های شلوغ، مهمانی‌ها، مراسم ترحیم، ازدواج، مکان‌‎‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها، و ... حضور پیدا نکنند.

عضو گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان گفت: اصحاب رسانه در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، وظیفه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی را بر عهده دارند تا اضطراب و نگرانی ایجاد شده در میان مردم کاهش یابد.

انتهای پیام
captcha