ارتکاب گناه؛ حرکتی در جهت خلافِ اخلاق تکوینی عالم
کد خبر: 3882419
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

ارتکاب گناه؛ حرکتی در جهت خلافِ اخلاق تکوینی عالم

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد گفت: اگر مؤمن مطابق مسیر عالم هستی حرکت کند، به مشکل و سدی در مقابلش برخورد نمی‌کند، حال آنکه حرکت در جهت خلافِ اخلاق تکوینی هستی یعنی ارتکاب گناه، قاعدتاً واکنش عالم هستی را که صاحب درک و شعور است، در پی دارد.

ارتکاب گناه، حرکت در جهت خلافِ اخلاق تکوینی هستی استحجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نادری، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه بر اساس قرآن کریم، تمام اسباب و وسایل هستی در دست خداست، اظهار کرد: در آیه 80 سوره مبارکه شعرا «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ» داریم که تنها شفادهنده خدا است، پس اگر خدا بخواهد دوا و درمان، شفادهنده و آب و نان، سیرکننده می‌شوند.

وی رسیدن بلا و مصیبت بر انسان را نتیجه کردار و رفتار او دانست و ادامه داد: خداوند در آیه 30 سوره مبارکه شورا می‌فرماید «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ، و آنچه از مصيبت به شما رسد پس به خاطر دستاورد خودتان است»، البته باید گفت که خداوند بسیاری از گناهان ما را نادیده می‌گیرد اما در فرهنگ دینی، هر سختی که بر مؤمن می‌رسد نتیجه رفتار و گناه اوست.

حجت‌الاسلام نادری با یادآوری این نکته که خداوند تنها شفادهنده است، ادامه داد: در آموزه‌های دینی توصیه شده است که هنگام بیماری و سختی باید از خداوند که تنها شفادهنده است طلب بخشش کرد لذا در کنار دستورات پزشکی که همگی وسیله شفا هستند، از بُعد معنوی نیز باید از گناهان توبه کرد و به دامان پروردگار پناه برد.

اهمیت استغفار در دفع بلا از دیدگاه قرآن

این مدرس دانشگاه در ادامه با نقل روایتی از امام حسن مجتبی(ع) در بیان اهمیت استغفار، گفت: ربیع بن صبیع روایت کرد «شخصی به محضر امام حسن مجتبی(ع) رسید و از خشکسالی شکوه کرد، امام(ع) به او فرمود «استغفار کن!»؛ شخص دیگری آمد و از بی‌چیزی و فقر شکوه کرد، امام(ع) به او هم فرمود «استغفار کن!»؛ شخص سومی آمد و عرض کرد دعا کن خداوند فرزندی به من عطا کند، امام(ع) به او نیز فرمود که «استغفار کن!»؛ به آن حضرت عرض کردم: سه حاجت از شما خواسته شد برای هر سه فرمودید: «استغفار کن». ایشان فرمود: «از خدا طلب مغفرت کن، من این را از پیش خود نگفتم، بلکه سخن خداوند را در نظر داشتم که از پیامبرش حضرت نوح(ع) نقل کرد که او به قوم خود گفت: «از پروردگارتان طلب مغفرت و آمرزش کنید که او بسی توبه‌پذیر و آمرزنده است».

این حافظ کل قرآن کریم با قرائت آیات 10 و 11 سوره مبارکه نوح، تصریح کرد: بر اساس این دو آیه خداوند از زبان حضرت نوح(ع) نقل می‌کند که این پیامبر الهی مردم را به توبه و طلب آمرزش از درگاه خداوند دعوت می‌کند تا نیرویی بر نیروی آنان بیفزاید و باران رحمتش را بر آنان فرود آورد.

حجت‌الاسلام نادری داستان عبرت‌آموز حضرت یونس(ع) در سوره مبارکه انبیا را نیز یادآوری کرد و افزود: در این داستان نیز می‌بینیم که حضرت پس از نافرمانی از امر خداوند و گرفتار شدن در شکم ماهی، از درگاه خداوند طلب مغفرت و بخشش می‌کند و در آیه 88 این سوره خداوند می‌فرماید «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ ۚ وَكَذَٰلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ».

وی با بیان اینکه به هنگام گرفتار شدن در بلا باید به درگاه خداوند پناه برد و از او یاری خواست، افزود: شاه‌کلید نجات از مصیبت و سختی که باید در مورد آن سرمایه‌گذاری و کار شود، دست برداشتن از گناه و نیز توبه و طلب استغفار است.

حجت‌الاسلام نادری با یادآوری آیه 44 سوره مبارکه اسراء، بیان کرد: در این آیه خداوند عالم هستی را صاحب درک و شعور معرفی می‌کند و می‌فرماید که «هفت آسمان و زمین و هر که در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست» و در ادامه آیه، خطاب به انسان‌ها بر این نکته تأکید دارد که «شما تسبیح آن‌ها را فهم نمی‌کنید».

وی ادامه داد: بلا و سختی نیز جزئی از عالم هستی و صاحب درک و شعور است و همگام با طبیعت به دنبال رفتارها و کردارهای ناپسند انسان‌ها بروز و ظهور می‌یابند، لذا با دعا و پناه بردن به درگاه الهی که آثار تکوینی دارند می‌توان سبب تغییر عالم هستی شد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه انجام گناه در جهت خلاف عالم هستی است، اضافه کرد: اگر مؤمن مطابق مسیر عالم هستی حرکت کند، به مشکل و سدی در مقابلش برخورد نمی‌کند، حال آنکه حرکت در جهت خلافِ اخلاق تکوینی هستی و یعنی ارتکاب گناه، قاعدتاً واکنش عالم هستی را که صاحب درک و شعور است، در پی دارد.

امتحان الهی دایمی است

حجت‌الاسلام نادری گفت: از دیدگاه قرآن، بلاهایی که بر انسان‌ها می‌رسد جنبه آزمایش و امتحان دارد، که به عنوان نمونه خداوند در آیه 155 سوره مبارکه بقره خطاب به انسان‌ها می‌فرماید «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»، یعنی «شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده».

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه امتحان الهی دایمی است، تصریح کرد: باید در برابر امتحانات الهی صبور بود و درجه ایمان را افزایش داد، باید در مواقع سختی به سوی خدا رجعت کرد که این رجعت می‌تواند قهری و یا اختیاری باشد بدان معنا که خودمان به درگاه الهی پناه ببریم و پیش از آنکه خدا ما را به سوی خویش برگرداند، با توبه و استغفار به سمت ذات اقدس ربوبی برویم.

حجت‌الاسلام نادری در پایان گفت: مدیر عالم هستی خداوند است لذا در هنگام بلا و سختی باید با توبه و استغفار از خدا بخواهیم که بهترین سرنوشت را برای ما رقم بزند و ما را از سختی‌ها برهاند.

انتهای پیام
captcha