ناتوانی آمریکا جنایات را به حوزه فرهنگی و تاریخی کشانده است
کد خبر: 3870136
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

ناتوانی آمریکا جنایات را به حوزه فرهنگی و تاریخی کشانده است

گروه فرهنگی ـ رئیس بنیاد ایران‌شناسی واحد چهارمحال‌وبختیاری اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران را ناشی از ددمنشی و سبوعیت آنان دانست و ادامه داد: ضعف و ناتوانی رهبران آمریکا به‌ویژه شخص ترامپ به جایی رسیده است که جنایات را پس از ترور سرداران و مبارزان میدان رزم، به حوزه فرهنگی و تاریخی کشانده است.

اماکن فرهنگی ایران دانشگاه هنرمندان و دانشمندان جهان هستدعباس قنبری‌عدیوی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی واحد چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی هر کشور بخشی از میراث معنوی جهان به شمار می‌رود، اظهار کرد: برابر کنوانسیون‌های جهانی و موافقت‌نامه‌هایی که یونسکو به امضای همه کشورها رسانده است، این میراث به تمام مردم جهان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه برج ایفل، دیوار چین یا تخت جمشید و سایر بناهای تاریخی در تمام کشورها متعلق به همه جهان است، گفت: این بناها به عنوان میراث فرهنگی جهانی در دانشگاه‌ها و محافل فرهنگی سراسر مورد توجه، بازدید و پژوهش قرار دارند.

قنبری اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران را ناشی از ددمنشی و سبوعیت آنان دانست و ادامه داد: ضعف و ناتوانی رهبران آمریکا به‌ویژه شخص ترامپ به جایی رسیده است که جنایات را پس از ترور سرداران و مبارزان میدان رزم، به حوزه فرهنگی و تاریخی کشانده است.

این نویسنده و پژوهشگر تأکید کرد: این همان چهره‌ای است که از آمریکا سراغ داریم و بر خلاف ادعایشان که همواره دم از شعارهای فرهنگی و ارزش‌های انسانی می‌زنند، خوی ددمنشانه آنان را برای همگان آشکار می‌کند، حال آنکه تکرار این شعارها تا زمانی که منافعشان را به خطر نیندازد برایشان موضوعیت دارد.

قنبری با بیان اینکه تاریخ و فرهنگ ایران بسیار غنی‌ است، تأکید کرد: آثار و ابنیه مهم و فراوانی در کشور موجود است و هزاران محقق، ایران‌شناس، محقق، دانشمند و گردشگر در سراسر جهان در حوزه فرهنگ، ادبیات، تاریخ، هنر و موسیقی ایرانی فعالیت دارند که هر ساله و به مناسبت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و تاریخی از جای‌جای جهان به ایران سفر می‌کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همچنین پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های مهمی در جهان با کرسی‌های ایرانشناسی در دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری مشغول فعالیت هستند که ظرفیت‌ها و اطلاعات میراث فرهنگی و تاریخی ایران را آموزش می‌دهند، لذا سی‌وسه پل یا تخت جمشید و ... تنها یک ساختمان باقدمت تاریخی و یک بنای فرهنگی به شمار نمی‌روند بلکه آموزشگاه و دانشگاهی برای هنرمندان و دانشمندان نیز محسوب می‌شوند.

قنبری افزود: اماکن فرهنگی و تاریخی ظرفیتی برای انتقال فرهنگ به سراسر دنیا هستند، لذا ضرورت دارد که جامعه جهانی به ویژه دانشمندان و هنرمندان در قبال تهدید این اماکن موضع‌گیری و روشنگری کنند و چهره واقعی آمریکا را بعد از حوادث اخیر به دنیا نشان دهند، ضمن اینکه جامعه جهانی به ویژه نهادها و سازما‌ن‌های بشری به این موضوع حساس باشند.

وی ادامه داد: ما نیز در ایران ساکت نمی‌نشینیم و نمایندگان ما در محافل و مجامع جهانی و سازمان ملل باید اعتراض و شکایت و مطالبه کنند که آمریکا با چه توجیهی با لحنی تهدیدآمیز جسارت و گستاخی را به این حد می‌رساند که پس از نشانه رفتن مردم و شخصیت‌های ما با تحریم و ترور و حملات تروریستی، اکنون مراکز فرهنگی ما را که متعلق به همه جهان است، تهدید کند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی استان تأکید کرد: اقدامات مذبوحانه آمریکا به ویژه در روزهای اخیر سبب اتحاد و همدلی و تقویت جریان مقاومت ملت‌های جهان به ویژه آسیای غربی و ایران، به عنوان خاستگاه مقاومت جهانی، شده است.

قنبری با اشاره به شهادت سردار شهید سلیمانی، بیان کرد: شهادت این سردار بزرگ اگرچه برای همه ما سخت و جان‌فرسا است اما چهره واقعی آمریکا را برملا کرد و باعث شد مقاومت در سراسر جهان با قوت و قدرت در مسیر خودش پیش برود.

وی در پایان گفت: ملت آگاه و هوشیار ایران نیز هر فردی با توان خودش، از قلم و اندیشه گرفته تا هنر، این مسیر را ادامه می‌دهد و در برابر استکبار جهانی مقاومت می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha