سردار سلیمانی مصداق «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» بود
کد خبر: 3869851
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

سردار سلیمانی مصداق «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» بود

گروه اجتماعی – یک مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه خداوند افرادی را جایگزین کسانی می‌کند که از جهاد فی سبیل‌الله سر باز می‌زنند، گفت: بر اساس آیه «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» این افراد در مقابل مؤمنان متواضع و در برابر کافران با صلابت و سرسخت هستند و سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز این آیه شریفه بود.

سردار سلیمانی مصداق «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» بودبه گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر رسول‌پور، مدرس حوزه و دانشگاه و از مدافعان حرم، روز گذشته ۱۶ دی‌ماه در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش که با حضور عموم مردم بروجن در مصلای نماز جمعه این شهر برگزار شد، با اشاره به تعبیر «شهید زنده» از سوی مقام معظم رهبری درمورد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: خود آن شهید نیز معتقد بود کسی که می‌خواهد به شهادت برسد باید شهید زندگی کند و مرام شهادت داشته باشد.

وی ادامه داد: حاج قاسم و یاران و همرزمان او و نیز ارادتمندان این شهید، دوستدار شهید و شهادت هستند و جهاد حق علیه باطل را پیشه راه خود می‌سازند.

حجت‌الاسلام رسول‌پور در ادامه با استناد به آیه 38 سوره مبارکه توبه، سوره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ، أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ، فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ»، بیان کرد: خدا در این آیه خطاب به کسانی که در صدر اسلام برای جهاد در راهش کوتاهی می‌کردند می‌فرماید شما را چه می‌شود که در جهاد کوتاهی می‌کنید و کم می‌گذارید گویی به زمین چسبیدید و دل از آن نمی‌کنید.

وی افزود: در ادامه آیه، خدا به آنان می‌فرماید شما به زندگی دنیا خوشحال هستید حال آنکه دنیا در مقایسه با آخرت ذره‌ای ارزش ندارد و به حساب نمی‌آید، لذا اگر کوتاهی کنید و ولی‌خدا را تنها بگذارید، به عذابی دردناک گرفتار می‌شوید.

حجت‌الاسلام رسول‌پور با بیان اینکه دست خدا بسته نیست و کسانی را جایگزین سهل‌انگاران قرار می‌دهد، اضافه کرد: خدا در ادامه می‌فرماید اگر شما به جهاد نروید، هستند کسانی که برای جهاد فی سبیل‌الله سر از پا نمی‌شناسند و بنا بر اقوال مفسران، این افراد ایرانیان هستند که روحیه جهاد و شهادت‌طلبی آنان در ۸ سال دفاع مقدس بر همگان ثابت شد.

این کارشناس دینی تأکید کرد: ایرانیان در این مدت جانانه به مبارزه علیه استکبار پرداختند و نقشه‌های شوم او را نقش بر آب کردند لذا خدا در آیه 23 سوره مبارکه احزاب اینان را با وصف مردانگی می‌خواند «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا».

وی با بیان اینکه منظور از «رجال» در این آیه مرد در مقابل زن نیست، ادامه داد: مفسران این واژه را به معنای «مردانگی و جوانمردی» می‌دانند و یکی از مصادیق مهم این رجال، حضرت فاطمه زهرا(س) است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در تشریح معنای این آیه، بیان کرد: بر اساس این آیه، عده‌ای از مؤمنینِ مردصفت هستند که صادقانه در پیشگاه خداوند بندگی می‌کنند و خدا آنان را به دو دسته تقسیم می‌کنند، نخست مؤمنانی که وظیفه خود را تا انتها انجام می‌دهند و سپس به شهادت می‌رسند و دسته دوم کسانی که منتظر شهادت هستند، ذره‌ای اعوجاج در راه شهادت ندارند و همواره ثابت‌قدم هستند.

حجت‌الاسلام رسول‌پور تأکید کرد: بر اساس روایات، شهادت‌طلبی و آرزوی شهادت نفاق را از دل بیرون می‌راند، لذا اگر می‌خواهید میزان نفاق را در وجودتان بسنجید باید ببینید آیا در دل آرزوی جهاد دارید یا خیر.

این مدافع حرم در ادامه شهید سردار سلیمانی را مصداقی تمام و کمال از آیه 23 سوره مبارکه احزاب دانست و تأکید کرد: او سالیان سال در فراق دوستان شهیدش اشک می‌ریخت، منتظر شهادت بود و برای شهادت دعا می‌کرد‌، البته این انتظار او را از مسیرش خسته نمی‌کرد بلکه مجاهدتی خستگی‌ناپذیر داشت و پس از سال‌ها مصداق «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ » قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رسول‌پور با یادآوری اینکه خداوند افرادی را جایگزین کسانی می‌کند که از جهاد فی سبیل‌الله سر باز می‌زنند، ادامه داد: بر اساس آیه 54 سوره مبارکه مائده «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» این افراد در مقابل مؤمنان متواضع و در برابر کافران با صلابت و سرسخت هستند و سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز این آیه شریفه بود.

این روحانی مدافع حرم با اشاره به گوشه‌ای از تواضع شهید سردار سلیمانی، گفت: این فرمانده متواضع وقتی در جلسه‌ای بود با ورود افراد و به احترام آن‌ها داخل جلسه از جا بر می‌خاست، تواضع او را در حضور خانواده شهدا و به‌ویژه پدران و مادران شهدا همگان دیده‌ایم، ضمن اینکه این شهید والامقام در برابر دشمنان استوار و باصلابت بود تا جایی که آمریکا را واداشت مذبوحانه چنین حماقتی را مرتکب شود.

حجت‌الاسلام رسول‌پور تأکید کرد: مگر آمریکا نمی‌دانست چه هزینه‌ای را باید در مقابل شهادت او بپردازد اما چرا دست به جنایت زد، زیرا حاج قاسم سال‌ها خار چشم دشمنان بود و نقشه‌های دشمن را یکی پس از دیگری نقش بر آب می‌کرد که نمونه‌های آن‌را در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بسیار مشاهده کردیم.

وی در پایان با تشریح نمونه‌هایی از درایت‌ها و رشادت‌های شهید سردار سلیمانی و همرزمانش در جریان مبارزه با داعش و جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه، یاد و خاطره فرمانده شهیدش را گرامی داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha