تحقیق و تفحص از نظام بانکی مشکل معوقات را حل نمی‌کند/ تسعیر بانکی راهگشاست
کد خبر: 1461191
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تحقیق و تفحص از نظام بانکی مشکل معوقات را حل نمی‌کند/ تسعیر بانکی راهگشاست

گروه اقتصاد: نکو با بیان اینکه حل مشکل معوقات بانکی از طریق تحقیق و تفحص امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: موضوع تسعیر بانکی که اخیرا از سوی دولت مطرح شده، می‌تواند در حل این مشکل کمک کند.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر طرح تحقیق و تفحص از نظام بانکی بر حل معضل معوقات بانکی اظهار کرد: اینکه موضوعی همانند تحقیق و تفحص بتواند مشکل معوقات بانکی را حل کند به نظرم امکان‌پذیر نیست اما این‌کار می‌تواند دلایل معوقات و اینکه چه عواملی باعث این‌همه معوقات شده است را روشن کند وگرنه اینکه یک تحقیق و تفحصی بتواند مشکلاتی در یک حوزه همانند حوزه بانکی را حل کند ممکن نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: لذا بنده معتقدم تحقیق و تفحص از نظام بانکی صرفا دلایل موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد که شاید این امر بتواند بعد از به سرانجام رسیدن، کمک کند که در آینده این اتفاق تکرار نشود یا راهکاری برای حل این مشکل پیدا شود.

نکو در پاسخ به این پرسش که چرا اگر این کارگروه تشکیل شود، نمی‌تواند مشکل معوقات را حل کند؟ آیا توانایی یا انگیزه کافی وجود ندارد؟ اظهار کرد: اولا موضوع تحقیق و تفحص با موضوع حل یک مشکل توسط یک کارگروه، متفاوت است و معمولا تحقیق و تفحص زمانی رخ می‌دهد که ریشه‌های یک موضوع که اتفاق افتاده است را بررسی می‌کنیم و عوامل و عللی که باعث شده است اتفاقی بیفتد و خساراتی را متوجه اقتصاد کند یا کوتاهی‌هایی صورت گرفته که موجب مختل شدن سیستم اقتصادی شده است توسط تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده رباط‌کریم در خانه ملت تأکید: حال اگر کارگروهی تشکیل شود که می‌خواهد کمک کند که معوقات بانکی به بانک‌ها برگردد یا این مشکل را حل کنند بحثش جداست و بنده فکر می‌کنم کم‌اثر نخواهد بود و می‌تواند کمک کند راهکاری ارائه دهد که آن راهکار برای  حل مشکلات آن حوزه کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که حال برای مشکل معوقات بانکی چه باید کرد؟ گفت: اکنون دولت بحثی با عنوان تسعیر بانکی را مطرح کرده است، بدین معنی که بدهی‌های دولت به بانک البته با نرخ روز تسویه شود و با توجه به در نظر گرفتن مشکلات، به بانک‌ها کمک شود تا بتوانند با ارزش امروز پول، طلب‌های خود را دریافت کنند و اگر اینکار صورت گیرد شرایط بسیار خوب خواهد شد و اولا بانکها بسیار خوشحال خواهند شد و بعد می‌توانند در حل مشکلاتی که در زمینه تولید وجود دارد کمک کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: یکی از دیگر از راهکارهای حل این مشکل، برطرف کردن مشکلاتی است که در سیستم بانکی ما وجود دارد که بدین منظور باید در سیستم بانکی اصلاحاتی صورت گیرد که بتواند نسبت به دریافت مطالبات بانکی قوی و کارآمدتر از گذشته عمل کند.

مطالب مرتبط
captcha