تجدیدنظر در نرخ‌های سود بانکی، اولویت بانک مرکزی در سال ۹۴ باشد
کد خبر: 3059531
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تجدیدنظر در نرخ‌های سود بانکی، اولویت بانک مرکزی در سال ۹۴ باشد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: تا زمانی‌ که بانک مرکزی برنامه‌ریزی مشخصی در زمینه سودهای بانکی نداشته باشد، خود بانک مرکزی یکی از عوامل تورم‌زا در کشور خواهد بود.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین اولویت‌های نظام بانکی در سال 94 اظهار کرد:‌ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سال 94 باید مورد نظر نظام بانکی کشور باشد آسیب‌شناسی وضعیت دوره‌ها و سال‌های قبلی است و به نظرم یک مطالعه عمیق و کارشناسی صحیح نسبت به مشکلات نظام بانکی در دوره‌های قبل می‌تواند راه را برای موفقیت نظام بانکی کشور ما همواره کند.

لزوم آسیب‌شناسی مشکلات نظام بانکی

وی ادامه داد: اشکالات اساسی همانند فسادهای بانکی و به هم‌ریختگی‌های مالی که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم، از جمله مسائلی هستند که نباید به سادگی از آنها عبور کرد و یک ریشه‌یابی و مطالعه عمیق علمی و کارشناسانه می‌تواند ترسیم‌کننده راهی پر از موفقیت برای نظام بانکی باشد که در آینده از این خطاهایی که تاکنون وجود داشته است پرهیز شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: آنچه که در مرحله بعدی باید مورد توجه نظام بانکی قرار گیرد این است که برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی باید بر اساس واقعیت‌ها و توانایی‌های موجود باشد و اگر غیر از این باشد و تصمیمات غیرکارشناسی یا احساسی گرفته شود کارآمد نخواهد بود و مشکلات موجود در نظام بانکی هم برطرف نخواهد شد.

ضرورت افزایش اختیارات بانک مرکزی

وی به عدم استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: موضوع مهمی که در نظام بانکی باید به آن توجه کنیم این است که بانک مرکزی هنوز از استقلال لازم برخوردار نیست که بتواند به برنامه‌ریزی‌های خود بپردازد و گمان می‌کنم باید اختیارات بانک مرکزی در مسائل مالی باید بیشتر از گذشته باشد.

نکو در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی تا چه اندازه در حل مشکلات مهم اقتصادی از جمله کاهش تورم می‌تواند نقش ایفا کند؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات مهمی که در نظام بانکی ما وجود دارد، موضوع سودهای بالای بانکی است که بانک مرکزی باید در زمینه سودهای بانکی به شدت تجدید نظر کند که اینهمه در جامعه به تورم دامن زده نشود.

نقش نظام بانکی در کنترل تورم

نماینده رباط‌کریم در خانه ملت تأکید کرد: تا زمانی‌که بانک مرکزی برنامه‌ریزی مشخص و قانونمندی کافی را در زمینه سودهای بانکی نداشته باشد و همچنین در خصوص یکسان‌سازی نرخ‌های سود بانکی تلاش نشود، متأسفانه باید گفت که خود بانک مرکزی یکی از عوامل تورم‌زا در کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: به همین دلیل است که بنده معتقدم نظام بانکی و مخصوصا بانک مرکزی نقشی تعیین‌کننده در کنترل تورم در جامعه دارد و می‌تواند ساماندهی مناسبی در این حوزه داشته باشد؛ به شرطی‌که برنامه‌های بانک مرکزی به شکل صحیحی بوده و نهایتا خود عامل و به وجود آورنده تورم نباشد.

مطالب مرتبط
captcha