تحقیق و تفحص از بانک‌ها برای حل مشکل معوقات بانکی است
کد خبر: 1458077
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
عضو کمیسیون برنامه وبودجه:

تحقیق و تفحص از بانک‌ها برای حل مشکل معوقات بانکی است

گروه اقتصاد: یوسفیان‌ملا، دلیل مصوبه مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از بانک‌ها را حل مشکل معوقات بانکی دانست و اظهار کرد: این مصوبه ربطی به دیگر مشکلات نظام بانکی ندارد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با دلایل مصوبه دیروز مجلس در زمینه تحقیق و تفحص از نظام بانکی اظهار کرد: امروزه ما به صورت مدام  از مسئولین مختلف، در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در مجلس، دولت و ... این سخنان را می‌شنویم که همه متفق‌القولند که ما داری هشتاد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی هستیم و ماه‌هاست که مدام این این قضیه تکرار می‌شود، بنابراین باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید.

مصوبه جدید بانک‌های خوش‌حساب را تقویت می‌کند

وی ادامه داد: حال سؤالی که وجود دارد این است که کی باید این قضیه به پایان برسد و این پول‌ها در دست چه کسانی است؟ بانک‌ها در بازپس‌گیری این مبالغ هنگفت چه اقدامی انجام داده‌اند و چرا افرادی بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان دریافت کرده‌اند اما هنوز چیزی را پس نداده‌اند؟ این‌ها مباحثی است که  باعث شده است که مجلس تکلیف خود ببیند و رسیدگی به موضوع مهمی همانند معوقات بانکی را در دستور کار قرار دهد که با مصوبه مجلس این امر در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون برنامه‌ وبودجه مجلس در پاسخ به پرسشی درباره هدف مجلس از انجام این مصوبه تأکید کرد: این مصوبه در جهت تقویت و کمک به بانک‌هایی است که در این زمینه خوب عمل کرده‌اند و اگر کسانی هم بد عمل کرده‌اند باید منتظر عواقب تصمیمات خود باشند. البته در مورد عدد و رقم باید دانست که این قانون، همه وام‌های ریز را در برنمی‌گیرد بلکه شامل وام‌های بزرگ است و بانیان این قضیه می‌خواهند ببینند چه راهکاری  برای این مشکل وجود دارد و چه کسانی باید پاسخگو باشند؟

وجود معوقات؛ عامل اصلی تحقیق از نظام بانکی

یوسفیان‌ملا در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل اصلی این تحقیق وتفحص موضوع معوقات بانکی است؟ اظهار کرد: بله تنها مسئله‌ای که باعث شده است مجلس به تحقیق و تفحص از نظام بانکی اقدام کند همین مشکل معوقات بانکی است و این مصوبه ربطی به دیگر مشکلات نظام بانکی ندارد، حال  اگر در حین تحقیق، به مشکلات دیگری در نظام بانکی برخورد کردند می‌توانند این موضوع را به تحقیقات خود اضافه کنند اما اکنون مسئله اصلی همین معوقات است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی متولی امر تحقیق و تفحص از نظام بانکی است؟ اظهار کرد: اعضای کمیسین برنامه و بودجه مجلس متولی این امر هستند و در قانون هم آمده ست که این اقدامات چگونه باید صورت گیرد؟ البته اعضای آن هنوز مشخص نشده‌اند؛ هرچند که معمولا افرادی که این طرح را امضا کرده‌اند اعضای این کمیته تحقیق و تفحص هستند اما اگر اعضایشان کم باشد افراد دیگری به آنان اضافه خواهند شد.

به نتیجه رسیدن تحقیق از نظام بانکی قابل پیش‌بینی نیست

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در پاسخ به پرسشی درباره میزان امیدواری خود از توانایی این مصوبه در حل مشکل معوقات بانکی اظهار کرد: به هر حال وظیفه یک نماینده تحقیق و تفحص است، حال اینکه مشکل معوقات بانکی حل می‌شود یا خیر، بحث دیگری است اما مجلس به وظیفه خود که تحقیق و تفحص است عمل می‌کند و باید ببینیم که چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد؟

یوسفیان‌ملا در پایان تأکید کرد: اما اینکه خارج از انجام وظیفه نماینده مجلس، نهادهای دیگری باشند که ممکن باشد مانع به ثمر رسیدن این تلاش‌ها باشند هنوز روشن نیست، چراکه این تحقیق هنوز شروع نشده است و مسئله قابل پیش‌بینی نیست.

مطالب مرتبط
captcha