عزمی برای دریافت معوقات از جانب بانک‌ها وجود ندارد
کد خبر: 2672077
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
عضو کمیسیون برنامه و‌بودجه مجلس:

عزمی برای دریافت معوقات از جانب بانک‌ها وجود ندارد

گروه اقتصد: زمانیان با بیان اینکه عزمی جدی از جانب بانک‌ها برای بازپس‌گیری معوقات بانکی وجود ندارد، اظهار کرد: از آنجاکه بانک‌ها صرفا به دنبال کسب حداکثر سود هستند ضرورت دارد بانک مرکزی از اهرم‌های نظارتی خود برای حل این مشکل استفاده کند.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌ا‌‌لمللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل گسترش معوقات در نظام بانکی کشور اظهار کرد: موضوع معوقات در نظام بانکی به یکی از مشکلات چند سال اخیر اقتصاد ایران تبدیل شده و تبعات ناگوار فراوانی هم به دنبال دارد و بنده معتقدم برای یافتن دلیل افزایش معوقات بانکی باید سیستم مدیریتی بانک‌ها و خود بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد.

ضرورت دریافت ضمانت‌های لازم برای اعطای تسهیلات

زمانیان ادامه داد: در این مورد به دلیل عدم نظارت و برخورد جدی بانک مرکزی و دیگر بانک‌های زیرمجموعه با افرادی که تضمین‌هایی در موقعیت‌های محتلف داشته‌اند و همچنین نبودن شرایط لازم برای اجرای قانون یا برخورد جدی با آنان شاهد پدید آمدن چنین مشکلاتی در اقتصاد کشور هستیم.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس تأکید کرد: به نظر بنده اگر در این مورد، کسانی‌که واقعا فعالیت تولیدی انجام نمی‌دهند، مشغول فعالیت‌های خدماتی بوده و باعث آسیب‌های فراوان به ساختارهای اقتصادی شده‌اند بانک مرکزی در مورد آنان اقدام به اجرای قانون کرده و بانک‌ها را موظف به دریافت ضمانت‌های لازم برای اعطای تسهیلات کند مسلما میزان این معوقات بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

زمانیان‌دهکردی در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای مقابله با چنین مشکلاتی در نظام بانکی اظهار کرد: بنده معتقدم بار اصلی حل چنین مشکلی بر دوش بانک مرکزی است که باید بانک‌ها را مکلف کند ضمانت‌های افراد را جمع‌آوری کرده و با آنان برخورد صورت گیرد و آنان را به پرداخت معوقات ملزم کنند و در اینصورت بسیاری از مسائل اینچنینی قابل حل است اما متأسفانه این عزم در سیستم بانکی ما وجود ندارد.

ارتباط بانک‌ها با برخی بنگاه‌های خاص اقتصادی

زمانیان در پاسخ به پرسشی درباره مراودات برخی بانک‌ها با شرکت‌های خاص برای اعطای تسهیلات کلان و ویژه اظهار کرد: چنین موضوعی صحت دارد و برخی بانک‌ها از طریق مراوداتی که با برخی از شرکت‌ها اقتصادی دارند عمده تسهیلات را در اختیار آنان قرار داده و اصراری هم برای دریافت آن ندارند؛ چراکه بعدها بابت چنین معوقاتی سودهای کلان دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس تأکید کرد: به نظرم در این مورد، برخی از بنگاه‌های اقتصادی به دلیل ارتباطات خاص با بانک‌ها معوقات خود را عمدا پرداخت نکرده و چنین موضوعی نشان می‌دهد که سیستم بانکی در ارتباط با این قضیه ضعیف عمل کرده و نوعی ایجاد ارتباط خاص به وجود آمده که باید از نظام بانکی حذف شود.

تلاش مجلس برای حل مشکل معوقات بانکی

زمانیان تأکید کرد: در موقعیتی که بخش تولیدی کشور نیازمند تسهیلات است موضوع معوقات بانکی از مسائلی است که می‌تواند آسیب‌های فراوانی به اقتصاد کشور وارد کند و از آنجا که بانک‌ها صرفا به کسب سودهای بیشتر می‌اندیشند ضرورت دارد که بانک مرکزی برای حل این مشکل وارد عمل شود.

در حال پیگیری این موضوع هستیم

نماینده شهرکرد در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره نقش و برنامه مجلس برای حل مشکل معوقات بانکی در کشور اظهار کرد:‌ قطعا مجلس نقش مهمی در این موضوع بر عهده دارد و در بحث اصلاح موادی از قانون مربوط به اصلاح وضعیت اقتصادی و موارد مربوط به تورم، به شکل جدی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

مطالب مرتبط
captcha