بنگاه‌داری بانک‌‌ها منشأ مفاسد اقتصادی است/ عزم مجلس برای ساماندهی نظام بانکی
کد خبر: 1448656
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بنگاه‌داری بانک‌‌ها منشأ مفاسد اقتصادی است/ عزم مجلس برای ساماندهی نظام بانکی

گروه اقتصاد: مددی بنگاه‌داری بانک‌ها را منشأ اصلی مفاسد اقتصادی دانست و اظهار کرد: مجلس موضوع فعالیت تجاری بانک‌ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده تا بانکداری را در ایران ساماندهی کند.

محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری از فعالیت‌تجاری بانک‌ها و ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری اظهار کرد: رسالت نظام بانکداری در همه جای دنیا در راستای حمایت از تولید و صادرات برای رونق‌بخشی به اقتصاد است اما متأسفانه در ایران به علت برخی مشکلات از جمله عدم نظارت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بانکداری ایران اندک‌اندک به یک بنگاه تجاری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نحوه این کار هم به اینصورت است که وقتی بانک‌ها در اثر اعتماد مردم، نقدینگی را جمع می‌کنند به جای اینکه در راستای رونق اقتصاد و چرخ تولید بکار بندند این موضوع را فراموش کرده و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که اکنون کمبود نقدینگی تولیدکننده‌ها به یک مشکل اساسی برای آنان شده است  و بانک‌ها به جای تولیدکنندگان در حال انجام فعالیت تجاری هستند.

مددی تأکید کرد: بنده شخصا بنگاه‌داری و فعالیت تجاری برخی از بانک‌ها را شاهد هستم و همچنین مشاهده می‌شود که برخی بانک‌ها با دولتمردان تبانی می‌کنند و به جای مزایده و استفاده از فرابورس، برخی شرکت‌ها را صاحب می‌شوند و کارهایی که در شأن نظام نیست را انجام می‌دهند. نتیجه این اعمال، این شده است که اکنون بالغ بر 50 درصد تولید متوقف شده، تولیدکنندگان ورشکست شده‌اند و چرخه اقتصاد به رکود انجامیده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره دلایل ورود رهبر معظم انقلاب به بنگاه‌داری بانک‌ها تأکید کرد: چون بنگاه‌داری بانک‌ها به مسئله‌ای تهدید‌زا برای نظام تبدیل شده است لذا مقام معظم رهبری هم وارد شده و به آن اشاره کردند.این موضوع امروزه به یک معضل تبدیل شده است که مقام معظم رهبری را وادار به ورود کردند؛ درحالیکه ایشان هرگز به جزئیات وارد نمی‌شوند اما از آنجا که تمام مفاسد اقتصادی از موضوع نشأت می‌گیرد لذا ایشان ورود پیدا کردند و مجلس هم موضوع فعالیت تجاری بانک‌ها را به طور جدی  در دستور کار خود قرار داده که بانکداری را در ایران ساماندهی کند.

نماینده میانه در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه مجلس برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها اظهار کرد: ما در جلسات متعددی که در کمیسیون اقتصادی با مدیران عامل بانک‌ها و حتی جناب آقای سیف برای ساماندهی نظام بانکی که ضد تولید است داشتیم تنها بهانه آنها، این است که ما با مشکل نقدینگی مواجه هستیم و اگر مشکل نقدینگی حل شود ما می‌توانیم در راستنای تولید و صادرات گام برداریم در صورتیکه این سخن منطقی نیست و حقیقت این است که نظام بانکی ایران کم‌کم رسالت خود را فراموش کرده و به انحراف کشیده  شده است.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: نقطه انحراف هم در اینجاست که متأسفانه بانک‌ها از اعتماد مردم و عدم نظارت مسئولین دولتی سوءاستفاده کرده و نقدینگی مردم را در راستای فعالیت تجاری خود بکار می‌گیرند. لذا بهانه‌ای برای توجیه اقدامات خود ندارند. ما چندین بار آنها را گرد آورده و تذکرات لازم در کمیسیون اقتصادی به آنها داده شده اما نهایتا توجیهی غیر از کمبود نقدینگی نداشتند.

مطالب مرتبط
captcha