آموزش پزشکی به هزاران دانشجوی خارجی
کد خبر: 4198903
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
نظام سلامت ایران/ ۱۰

آموزش پزشکی به هزاران دانشجوی خارجی

در حوزه‌های مختلف پزشکی عملکرد‌های خوبی را شاهد هستیم و آموزش پزشکی در ایران به حدی رسیده که بیش از ۸ هزار دانشجوی علوم پزشکی از بیش از ۵۰ کشور دنیا در ایران تحصیل می‌کنند.

آموزش پزشکی به هزاران دانشجوی خارجیامروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.    
 
در یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت در حوزه آموزش پزشکی می‌پردازیم.
 
امروزه قوی‌ترین بخش سلامت منطقه را در اختیار داریم، در حالی که در ابتدای انقلاب، برای انجام هر کاری مجبور بودیم که از پزشکان بی‌کیفیت کشور‌های مجاور استفاده کنیم و با آن که جمعیت ما یک سوم امروز بود، مردم مجبور بودند برای دریافت خدمات درمانی به کشور‌های خارج بروند، ولی امروزه با توجه به حضور اساتید متخصص و پزشکان متعهد در کشور، نظام سلامت روزآمد و پیشرفته‌ای داریم.
 
پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های پزشکی و سلامت به دست آمده است، نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته توجه به جان مردم و ارتقای شاخص‌های سلامت بوده است، اما دشمنان جمهوری اسلامی ایران سعی دارند این دستاورد‌های آشکار و محسوس را انکار کنند. نکته حائز اهمیت این است که پیشرفت‌ها در این حوزه‌ها در شرایطی به دست آمده است که شاهد ۸ سال جنگ تحمیلی و همچنین تحریم‌های ظالمانه غرب به خصوص آمریکا بودیم. اوج این تحریم و قساوت پزشکی نیز در زمان شیوع کرونا بود، اما با تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه علمی در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه پزشکی، جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد نظام سلامت و پزشکی کشور با اختلال جدی مواجه شود. بدون تردید، این پیشرفت‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی نیز ادامه خواهد داشت.
 
سیستم آموزش رشته‌های علوم‌ پزشکی در نظام سلامت ادغام شده است، به طوری که پیش از انقلاب اسلامی، رشته‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تحت نظارت وزارت علوم مدیریت می‌شدند، اما دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در دهه ۶۰ تحت نظارت وزارت بهداشت قرار گرفتند و به این ترتیب آموزش پزشکی در نظام سلامت ادغام شد و این مسئله را باید جزو دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران به حساب آورد، چرا که توانسته‌ایم نیرو‌های مورد نیاز در نظام سلامت را تربیت کنیم.
 
در حال حاضر ۱۵۰ رشته بالینی تخصصی و فوق تخصصی در کشور وجود دارد. در واقع رشته پزشکی در دنیا نیست که در کشور ما وجود نداشته باشد و در مجموع در حوزه‌های مختلف پزشکی عملکرد‌های خوبی را شاهد هستیم. همچنین آموزش پزشکی در ایران به حدی رسیده که بیش از ۸ هزار دانشجوی علوم پزشکی از بیش از ۵۰ کشور دنیا در کشور تحصیل می‌کنند.
 
امروزه با توسعه دانش و مهارت کادر پزشکی، تقویت زیرساخت‌های تشخیص و درمان، توسعه و بهبود شاخص‌های آموزشی و رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، حضور اساتید برتر داخلی و زبانزد در دنیا نه تنها دیگر شاهد حضور پزشکان خارجی در ایران نیستیم بلکه دانشجویان بسیاری از سایر کشور‌ها به ویژه هند، پاکستان، عراق و افغانستان در ایران در حال تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی هستند.
 
عیار بالای علمی اساتید در حوزه آموزش و پژوهش در علوم پزشکی و ارائه این ثروت علمی پذیرفته شده در جوامع جهانی و با روش‌های بروز به دانشجویان بین‌الملل، منجر به افزایش تقاضای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران شده است که نه تنها منجر به درخشش کشورعزیزمان در جامعه جهانی در حوزه آموزش پزشکی شده، بلکه مهاجرت معکوس و ارز‌آوری را به ارمغان خواهد آورد و این فرصت منجر به تقویت صنعت گردشگری سلامت هم خواهد شد.
انتهای پیام
captcha