تولید تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفت
کد خبر: 4198382
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
نظام سلامت ایران/ ۹

تولید تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفت

در حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های بسیاری را شاهد هستیم، اما باید دانشمندان و مهندسان جوان ایرانی با تکیه بر علم و دانش روز اقدام به طراحی و ساخت این تجهیزات کنند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد خودکفایی در این عرصه باشیم.

تولید تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفتامروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.   
 
در یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت در حوزه ارتقای تجهیزات پزشکی می‌پردازیم.
 
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۵۰ شرکت تولیدی در زمینه تجهیزات پزشکی در سطح کشور وجود داشت که همگی مواد اولیه را از خارج وارد و در داخل ایران مونتاژ می‌کردند؛ این شرکت‌ها فقط توانایی تأمین سه درصد از نیاز کشور را داشتند و اکنون بیش از دو هزار شرکت تولیدی تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند. ۴ هزار خط تولید در این شرکت‌ها فعال هستند، همچنین ۶ هزار و ۲۰۰ شرکت توزیعی تجهیزات نیز در کشور فعالیت می‌کنند.
 
در حال حاضر حدود یکصد محصول تولیدی کشور دارای گواهی CE است که این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا محصول خود را به کشور‌های اروپایی صادر کنند. در واقع نشان CE یا علامت استاندارد اروپا بر روی کالا نشانگر آن است محصولاتی که در بازار اروپا (EEA) به فروش می‌رسند، نیازمندی‌ها و استاندارد‌های حفاظتی بالای ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی اتحادیه اروپا را تأمین کرده‌اند و کالا یا محصول با استاندارد‌های ایمنی اروپا انطباق دارد.
 
در حال حاضر ۴۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین می‌شود و واحد‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی بیش از ۸ هزار نوع وسیله پزشکی در کلاس‌های مختلف، تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. ۶۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور در اختیار تولید داخل است به طوری که از مجموع  تعداد ۱۰۵ هزار کد IRC (ایران کد) فعال تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور ۲۲ هزار کد کاملا تولید داخل و بقیه خارجی یا تولید مشترک است.
 
در دولت سیزدهم در حوزه تجهیزات پزشکی پرکاربرد که ارزبری بالایی دارند مانند هالوفایبر که به لحاظ دلاری حجم انبوهی از واردات کشور را به خود اختصاص داده در اولویت برنامه‌های تولیدی و حمایتی وزارت صمت قرار گرفته است.
 
یکی از کالاهایی که در کشورمان سالانه بیش از ۳۵ میلیون دلار هزینه می‌شود، آنژیوکت است و این محصول حجم بالایی از واردات را به خود اختصاص داده است؛ به همین منظور تولید آن در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است و تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صمت و ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری امضا شده است تا نیاز‌های اساسی کشور، سازمان غذا و دارو و ... تأمین شود.
 
بنابراین در حوزه تجهیزات پزشکی، با وجود اینکه پیشرفت‌های بسیاری را شاهد هستیم، اما باید دانشمندان و مهندسان جوان ایرانی با تکیه بر علم و دانش روز اقدام در طراحی و ساخت این تجهیزات کنند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد خودکفایی در این عرصه باشیم.
انتهای پیام
captcha