جراحی و پیوند قلب ایران؛ سرآمد کشورهای منطقه
کد خبر: 4197790
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
نظام سلامت ایران/ ۴

جراحی و پیوند قلب ایران؛ سرآمد کشورهای منطقه

امروز ایران جزء کشور‌های برتر جراحی قلب در دنیا و جزء معدود کشور‌هایی است که عمل پیوند قلب در آن انجام می‌شود. همچنین در زمینه پیوند قلب اطفال نیز موفق عمل کرده و در حقیقت قله پزشکی است.

جراحی و پیوند قلب ایران؛ سرآمد کشورهای منطقهامروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.   

در یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت یعنی جراحی قلب و عمل پیوند می‌پردازیم.

طی این سال‌ها شاهد موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های علمی و تکنولوژی، کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب و همچنین پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و ... بوده‌ایم. پیشرفت‌های حوزه قلب و عروق یکی از مهمترین دستاورد‌های پزشکی در ۴۵ سالگی انقلاب به شمار می‌آید. چنان‌که متخصصان قلب و عروق ایران امروز توانسته‌اند رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص دهند.

قبل از انقلاب بسیاری از بیماران قلبی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز بیش از ۲ هزار متخصص قلب در کشور به بیماران خدمات ارائه می‌دهند و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ جراح قلب در کشور وجود دارد.

وضعیت قلب و عروق ایران نسبت به دوران قبل از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست، وقتی تعداد نیروی انسانی متخصص به این میزان افزایش یابد، یعنی اینکه میزان خدمت‌رسانی به جامعه نیز افزایش چشمگیری داشته است. در آن زمان شرایط قلب و عروق به گونه‌ای بود که بیماران برای جراحی ساده چندین ماه در نوبت می‌ماندند، اما امروز فقط در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بیش از ۶ هزار عمل جراحی در سال انجام می‌شود.

کشور‌های همسایه ایران در زمینه قلب و عروق با ایران قابل مقایسه نیستند، بسیاری از پزشکان کشور‌های عربی از سایر کشور‌ها در آنجا حضور دارند و قلب ایران سرآمد منطقه است. قبل از انقلاب در زمینه‌های مختلفی مثل قلب و عروق بیشترین بیماران ما به خارج از کشور اعزام می‌شدند و در آن شرایط که در جنگ حضور داشتیم به هر بیمار ۲۰ هزار دلار تخصیص داده می‌شد تا برای یک درمان ساده به خارج از کشور بروند، اما امروز از تمام کشور‌های آسیایی و برخی از کشور‌های اروپایی به دلیل بالا بودن کیفیت درمان و پایین بودم هزینه‌های درمانی در ایران حضور می‌یابند.

 امروز ایران جزء کشور‌های برتر جراحی قلب در دنیاست و جزء معدود کشور‌هایی است که عمل پیوند قلب در آن انجام می‌شود. همچنین در زمینه پیوند قلب اطفال نیز موفق عمل کرده و در حقیقت قله پزشکی است و در سال‌های گذشته کودکان در صورت نیاز به این عمل محکوم به مرگ بودند که خوشبختانه امروز شاهد انجام موفقیت‌آمیز این عمل جراحی در سطح کشور هستیم.

انتهای پیام
captcha