آیت‌الله مبلغی؛ نماینده ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی
کد خبر: 4122964
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴

آیت‌الله مبلغی؛ نماینده ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه جهت حضور در بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی عازم جده عربستان می‌شود.

آیت‌الله مبلغی، عضو خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا، بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی از فردا دوشنبه؛ 1 اسفند در جده عربستان آغاز می‌شود و آیت‌الله احمد مبلغی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع حضور می‌یابد تا در رابطه با موضوعات مطروحه و قرار گرفته در دستور کار این دوره از مجمع به بحث و تبادل‌ نظر با فقهای جهان اسلام بپردازد.

آیت الله احمد مبلغی (زاده ۱۳۳۸ در بروجرد)، استاد درس خارج و یکی از چهره‌های بین‌المللی حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری است. وی از بدو تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با حکم علی لاریجانی، ریاست آن را بر عهده داشت تا اینکه در ۲۶ آذر ۱۳۹۹ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مهدی رجایی‌نیا را به جای او در این سمت گماشت.

وی همچنین مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی التجدید در لبنان است.

مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، مركزی علمی، فقهی و فرهنگی وابسته به سازمان همکاری‌های اسلامی(سازمان كنفرانس اسلامی سابق) است كه در سال 1403 مطابق با 1983 در مكه تأسیس شد.

در این دوره از مجمع بیش از 200 عالم، فقیه و کارشناس اقتصادی، پزشکی، جامعه‌شناسی و آموزش‌ و پرورش از 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی برای تحقیق و بحث درباره 160 پرونده مختلف شرکت دارند.

مجمع جهانی فقه اسلامی در جده عربستان

این مجموعه از زمان تأسیس خود در چهار دهه پیش شروع به کار کرده و به طور کل سازمان‌دهی دوره‌های سالانه با حضور اعضا و کارشناسان از عالمان و فقیهان برجسته اسلامی از کشورهای مختلف جهان اسلام را در دستور کار دارد.

مجمع بین‌المللی فقه اسلامی تاکنون موفق به برگزاری 24 دوره علمی با حضور علما و فقهای برجسته و تصمیم‌گیری در مورد 238 پرونده مختلف بر مبنای قرآن کریم، سنت نبوی و میراث غنی اسلامی در راستای حل مسائل جهان معاصر شده است.

اعضای مجمع

اعضای مجمع متشکل از فقها، علما و اندیشمندان در زمینه‌های مختلف فقهی، فرهنگی، علمی و اقتصادی از نقاط مختلف جهان اسلام است که به بررسی اجتهادی مسائل زندگی معاصر با هدف ارائه راه‌حل‌هایی که برخاسته از میراث و منابع اسلامی است، می‌پردازد.

تمام كشورهای اسلامی عضو در سازمان همکاری‌های اسلامی دارای نماينده در اين مجمع هستند اين اعضا از بين علما، متفكران و مجتهدان اسلامی برگزيده می‌شوند. همراه اعضای رسمی تعدادی كارشناس نیز در جلسات مجمع حضور پيدا می‌کنند.

اهداف مجمع

 اين مجمع اهداف متعددی را پی می‌گیرد که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دستیابی به همگرایی فکری و تکامل معرفتی بین فقهای مذاهب معتبر اسلامی و متخصصان حوزه‌های دانش و علوم انسانی به منظور بیان دیدگاه شرعی نسبت به مسائل زندگی معاصر، ارائه نظر شرعی و ترجمه آن در موضوعات مربوط به واقعیت‌های اجتماعی با هدف تسهيل استفاده از آن در تدوین قوانین و مقررات و نظام‌های حقوقی، تشویق به اجتهاد جمعی در مسائل و مشکلات زندگی معاصر، نفی تعصب، غلو و تکفیر، گسترش روحیه اعتدال، میانه‌روی و مدارا در میان پیروان مذاهب، تشويق به همگرایی، انسجام و تقريب بين فقهای مذاهب مختلف اسلامی و التزام به آداب فقهی اختلاف و نو ساختن فقه اسلامی.

نحوه كار مجمع

 پس از انتخاب موضوع هر نشست، سرفصل‌های آن برای اعضای مجمع ارسال می‌شود. اعضای مجمع حاصل بررسی‌ها و تحقيقات خود را در قالب مقاله به دبيرخانه مجمع ارسال می‌کنند. دبيرخانه مقالات تهيه شده را جهت مطالعه و كسب آمادگی بين كليه اعضا توزيع می‌کند. اعضا سپس در نشستی كه به مدت يك هفته طول می‌کشد به ارائه، بررسی و مناقشه مقالات پرداخته و در نهايت به صدور فتاوای فقهی بر اساس اجماع آرا می‌پردازند.

 پیش‌ از این، مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری، نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع بود.

انتهای پیام
captcha