جهاد تبیین با جهاد علمی در دانشگاه همراه شود
کد خبر: 4046799
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
رئیس دانشگاه شهرکرد مطرح کرد:

جهاد تبیین با جهاد علمی در دانشگاه همراه شود

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: امروز جهاد تبیین باید با جهاد علمی همراه شود، تولید دانش‌بنیان در بیانات مقام معظم رهبری بیشتر متوجه نهاد دانشگاه است، درواقع بُعد دانشی تولید در وهله نخست بر عهده دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

یاسر پیرعلی،  رئیس دانشگاه شهرکرد

یاسر پیرعلی، رئیس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه واژه جهاد ناظر به جهد و کوشش و مبارزه است و در مقابله با یک مانع و دشمن کاربرد دارد، اظهار کرد: جهاد تبیین نیز که در این برهه زمانی از سوی رهبر معظم انقلاب با قید ضرورت و فوریت مطرح کرده‌اند گویای اهمیت این رویکرد در مقابله با دشمنان است؛ درواقع امروز دشمن از نبرد مسلحانه و نظامی علیه ایران مقتدر ناامید شده و توانایی راه‌اندازی چنین جنگی ندارد. آنان می‌دانند که تجربه دفاع مقدس باعث شد کشورهایی چون سوریه، لبنان‌، یمن و غیره از ایران الگو بگیرند، مقاومت کنند و روی پای خود بایستند.

وی با ذکر اینکه رویکرد خصمانه دشمنان امروز معطوف بر هجمه به درون کشور، ایجاد چنددستگی و القای ناتوانی حاکمیت در مدیریت کشور است، ادامه داد: آنان ابزار فراوانی برای دنبال کردن این هدف دارند و به ماهواره، ارتش سایبری و انواع امکانات مسلح هستند و با دروغ‌پراکنی و روایت‌های غیرواقعی و وارونه بدون وقفه به بمباران فکری تمام‌عیار مردم به‌ویژه جوانان می‌پردازند.

پیرعلی بیان کرد: دشمن همواره به وارونه جلوه دادن حقایق انقلاب و نظام به موازات آن، روایت‌های غیرواقعی از زمان قاجار و پهلوی می‌پردازد؛ بعد از جنگ جهانی اول و با آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۸، با آنکه ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود، تحت اشغال کامل متفقین قرار گرفت لذا قرن چهاردهم شمسی با این شرایط آغاز شد، اما امروز در طلیعه قرن پانزدهم ایران تحت اشغال هیچ کشوری نیست، استقلال سیاسی دارد و کشورهای همسایه همفکر و همرزم را نیز در مقابل دشمنان حمایت و تجهیز می‌کند تا امنیت خود را تضمین کند.

وی با تأکید بر اینکه هر فردی از آحاد جامعه می‌تواند در جهاد تبیین و روایتگری نقش‌آفرین باشد، گفت: اگر ما روایتگری نکنیم، دشمنان این کار را بالعکس و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با لجن‌پراکنی انجام خواهند داد، اگر این اتفاق تداوم داشته باشد، مردم بتدریج به سمت آنان گرایش می‌یابند و به این ترتیب دشمن موفق خواهد شد نظام را از طریق مدیریت افکار عمومی تحت فشار قرار دهد.

جایگاه و ظرفیت دانشگاه در فریضه جهاد تبیین

رئیس دانشگاه شهرکرد در خصوص اهمیت و جایگاه دانشگاه در جهاد تبیین، تصریح کرد: دانشگاه می‌تواند دستاوردها و پیشرفت‌های کشور در رشته‌های گوناگون علمی را برای عموم مردم تبیین و منعکس کند؛ اگر این روایتگری به مدد رسانه و فضای مجازی در سطح وسیع صورت بگیرد قطعاً دشمنان و مغرضان نمی‌توانند منکر این پیشرفت‌ها و نیز حقایق دوران پهلوی باشند؛ این روایتگری در وهله نخست باید از سوی اساتید برای دانشجویان اتفاق بیفتد.

پیرعلی با تصریح اینکه یکی از عرصه‌ها که جا دارد حقایق آن برای دانشجویان و جوانان تبیین شود دفاع مقدس است، گفت: این مؤلفه قدرت نیز اگر درست تبیین نشود، دشمنان آن‌را وارونه روایت کرده و زیر سؤال خواهند برد، همچنان که گاه شاهد شبهه‌‌پراکنی در این خصوص هستیم و این موضوع مطرح می‌شود که جنگ با عراق می‌توانست زودتر متوقف شود و ادامه دادن آن صلاح نبود. اردوهای راهیان نور بستر خوبی برای تبیین حقایق دفاع مقدس است که اخیراً دو گروه از دانشجویان دختر و پسر به این سفر و بازدید از مناطق عملیاتی و مناطق جنگی اعزام شدند تا از معنویت این فضا توشه‌ای برچینند.

این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به اقدامات دانشگاه شهرکرد در راستای جهاد تبیین و تشکیل کانون دانشجویی و ستاد دانشگاهیان جهاد تبیین در این دانشگاه، بیان کرد: بر این اساس، صفحاتی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و حقایق قبل و بعد از پیروزی انقلاب تبیین و نیز شبهات و سؤالات موجود پاسخ داده می‌شود که تعداد این صفحات در شبکه‌های اجتماعی بتدریج افزایش می‌یابد.

پیرعلی وجود مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم را مانع جدی تأثیرگذار بودن تلاش‌ها در عرصه جهاد تبیین دانست و توضیح داد: اگر بدون رویکرد شعاری زیربنای اقتصاد کشور اصلاح شود و مشکلات موجود تقلیل یابد، قطعاً جهاد تبیین در سایر ساحت‌‌ها نظیر امنیتی، نظامی، موشکی و غیره تأثیرگذار خواهد بود. شواهد و تجارب گویای آن است که هر جا به‌دور از شعارزدگی کار جهادی صورت گرفته است شاهد پیشرفت در سطح جهانی بوده‌ایم اما هرجا به کار اداری و سازمانی بسنده کرده‌ایم کار روی زمین مانده است. اگر با یک نگاه جهادی اقتصاد را به عنوان مانع و دشمن تلقی کرده و بر آن فائق می‌آمدیم، قطعاً مشکلات امروز را شاهد نبودیم.

بُعد دانشی تولید بر عهده دانشگاه‌هاست

وی تأکید کرد: امروز جهاد تبیین باید با جهاد علمی همراه شود، تولید دانش‌بنیان در بیانات مقام معظم رهبری بیشتر متوجه نهاد دانشگاه است، درواقع بُعد دانشی تولید در وهله نخست بر عهده دانشگاه‌ها و مراکز علمی است که برای اطاعت از فرمان رهبری در شعار سال در تدارک هستیم و به‌عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی استان نیز این موضوع را مورد تأکید قرار خواهیم داد.

رئیس دانشگاه شهرکرد با تصریح اینکه جهاد تبیین و تحقق شعار سال مستلزم روحیه و کار جهادی است، گفت: بار اصلی این وظیفه بر عهده جوانان به‌ویژه است چرا که همین قشر بیش از همه آماج تهاجم فرهنگی و اجتماعی دشمن قرار دارند و اتفاقا‌ً ممکن است ذائقه آنان تحت تأثیر این القائات تغییر کند. اگر فکر جوانان تغییر کند و ندانند که انقلاب و نظام اسلامی چه مسیری را طی کرده و در ساحت‌های گوناگون از کدام نقطه به کجا رسیده است، آینده کشور ممکن است تهدید شود.

پیرعلی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از منابع مهم برای مبحث جهاد تبیین است، افزود: همچنین مطالعه کتاب صعود چهل‌ساله به دانشجویان و دانشگاهیان توصیه می‌شود؛ باید گفت که در طی این سال‌ها که از عمر انقلاب می‌گذرد سینه‌خیز حرکت کرده و به این جایگاه رسیده‌ایم چرا که اساساً شیعه دشمنان زیادی دارد و در فرازی از دعای افتتاح بر این نکته تأکید می‌شود که وَتَظاهُرَ الْأَعْداءِ عَلَيْنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا. لذا نیاز است که با مطالعه و تحقیق بدانیم که دشمنان زیادی داریم و با وجود این موانع از کجا به کجا رسیده‌ایم.

رئیس دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: جبهه خودی مانند دشمنان مجهز به ماهواره و رسانه‌های فراگیر و قوی نیست و بلکه فضای مجازی نیز در اختیار دشمن قرار دارد و مدیریت می‌شود‌، اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی در کشور ضعیف است و حمایت نمی‌شوند، تصمیمات شورای عالی فضای مجازی جاندار و محکم نیست و مجلس نیز ورود خوبی ندارد، تمام این عوامل باعث شد که مقام معظم رهبری جهاد تبیین را به مردم بسپارند. وقتی امر جهاد توسط ولی‌امر مسلمین صادر می‌شود پیداست که ایشان از مردم انتظار دارند که به‌صورت آتش به اختیار فعالیت‌های تبیین و روشنگری را آغاز کنند لذا به مرور زمان نباید این فریضه آنی و ضروری و فوری را فراموش کنیم.

زیرساخت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه فراهم است

وی در خصوص نقش و ظرفیت دانشگاه برای تبیین اهمیت دانش‌بنیان در سطح جامعه، بیان کرد: مباحث تخصصی دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری پیگیری و دنبال می‌شود و این مراکز باید ظرفیت این مهم را ایجاد کنند؛ دانشگاه از حیث نیروی انسانی یعنی اساتید و دانشجویان پارک‌ها را یاری می‌کند. درواقع شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان توسط اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد می‌شوند. همچنان که شماری دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد نیز با پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان مشغول کار و همکاری هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی یا تولیدی و نمونه‌سازی را اداره می‌کنند.

پیرعلی با اشاره به اشتغال به تحصیل هفت هزار دانشجو در دانشگاه شهرکرد و فعالیت ۳۵۰ عضو هیئت علمی، گفت: سالانه حدود یک‌هزار دانشجوی این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ‌التحصیل و با همین تعداد دانشجوی جدیدالورود جایگزین می‌شوند، همچنین ساختمان‌ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، زمین‌‌های کشاورزی و منابع طبیعی، مراکز علمی دامپزشکی و دامپروری و غیره از جمله دیگر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه شهرکرد برای تحقق دانش‌بنیان هستند.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان در دانشگاه شهرکرد آغاز شده است، تصریح کرد: گاه برای حل مشکلات دانشگاه به اساتید پارک علم و فناوری و مراکز رشد مراجعه می‌کنیم و این امر گویای اهمیت بُعد دانشی امور به‌ویژه در مباحث ناظر به تولید و بهره‌وری است. تلاش می‌شود که از فضاهای فیزیکی و امکانات دانشگاه برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود اگر این شرکت‌ها شکل بگیرند، قطعاً در راستای تحقق امر رهبری گام برداشته‌ایم و حتی‌الامکان باید برای رشد صد در صدی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کنیم.

پیرعلی گفت: آیین‌نامه‌های ارتقا و مؤلفه‌های تشویقی به سمت و سویی پیش‌ می‌رود که مسئله‌محور باشند؛ درواقع در طی این چندماه تلاش کرده‌ام کارکرد دانشگاه شهرکرد با مسئولیت اجتماعی و جامعه‌محور تعریف شود و به‌دور از شعارزدگی شئونات دانشی و فناوری دانشگاه و ظرفیت آن برای تبدیل علم به فناوری برای همگان تبیین و ملموس شود. این الگو در تمام رشته‌ها و حتی رشته‌های علوم انسانی و ادبیات نیز باید اجرایی شود یعنی اساتید علوم انسانی باید بتوانند در ساحت نظریه‌پردازی حرفی برای گفتن داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha