جهاد تبیین با آماده‌سازی مردم و جبهه انقلاب/ تحلیل درستی از نیاز و تهدید نداریم
کد خبر: 4040011
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹
در «نشست تخصصی طراحی الگوی تبیین» مطرح شد

جهاد تبیین با آماده‌سازی مردم و جبهه انقلاب/ تحلیل درستی از نیاز و تهدید نداریم

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه نگاه خیره ما در فرآیند جهاد تبیین باید معطوف بر دو نقطه سخت یعنی جبهه انقلاب و عامه مردم باشد، گفت: اگر در جبهه انقلاب حتی ۱۰۰۰ نفر را خیلی خوب توجیه و مهیا کنیم انقلابی در سطح جبهه و به‌ دنبال آن در جامعه شاهد خواهیم بود.

محمدرضا فلاح شیروانی، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی، دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور ۱۱ اسفندماه در «نشست تخصصی طراحی الگوی تبیین، طراحی میدان» که با حضور ویدئوکنفرانسی اساتید حوزه و دانشگاه کشور و اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه دین و فرهنگ استان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه جهاد تبیین جزو امور پرظرافت است، اظهار کرد: نهادهای حرفه‌ای باید کارهای فنی و معنایی دقیقی در این راستا شکل دهند و تلاش‌هایی برای ذهنیت‌سازی در نظر بگیرند و از ساحت‌های اثرگذاری چون سینما، صداوسیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و غیره برای ایجاد ذهنیت استفاده کنند تا تلاش‌های ستادی برای هماهنگی و توزیع ظرفیت‌ها، ارزیابی عملکردها و طراحی تدابیر و عملیات شکل گیرد.

وی با تصریح اینکه جهاد تبیین امری حرفه‌ای است و دو نقطه سخت یعنی جبهه انقلاب و عامه مردم را داراست، ادامه داد: عرصه کار فرهنگی متأسفانه میزان نخبگی بالا نیست و اگر هم نخبه‌ای پیدا می‌شود به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به‌قدر پلک زدنی به حوزه سیاسی سوق می‌یابد. مجموعه رفتار ما با فرهنگ سبب خالی شدن این عرصه از نخبگان شده و حضور انقلابی و پراثر جریان نخبگانی را در عرصه فرهنگ شاهد نیستیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نگاه خیره ما در فرآیند جهاد تبیین باید معطوف بر دو نقطه سخت یعنی جبهه انقلاب و عامه مردم باشد، گفت: حرکت مردم ایران در امتداد تلاش‌های انبیا و اوصیا و شاگردان مکتب اهل‌بیت(ع) در شکل دادن انقلاب اسلامی ثمر داد و همچنان بار انقلاب بر دوش مردم است و عده‌ای در این امر پیشتازند، اگر پیشتازان حرکت انقلاب عقب بیفتند منشأ لطمه خواهند بود و عزم و اراده و انتخاب مردم را دچار آسیب می‌‌کنند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه راهبردی با ذکر اینکه انفعال جبهه انقلاب بعید است بتواند پیکره عامه مردم را با میزان هرزروی اندک کاملاً بر یک هدف و قبله واحد متوجه کند، ادامه داد: بااینحال این خطا را مرتکب شده‌ایم و اگرچه عموم مردم جایگاه خود را دارند اما طائفه‌ای که به تعبیر آیه ۱۱۴ سوره مبارکه آل‌عمران به‌صورت یکپارچه و منسجم پیشتاز حرکت اجتماعی مردم هستند، به‌قدر زیادی از آنان کار کشیده شده اما مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفته و بزرگ نشده‌اند. این طائفه که بر اساس دیدگاه رهبری حدود ۱۰ درصد کل جمعیت را شامل می‌شود کسانی هستند که انتخاب خود را کرده‌اند و منتظر سخنند، پس نیازی نیست برای جلب توجه آنان دست تکان دهیم و متذکر شویم بلکه به خودی خود متوجه هستند.

مردم و جبهه انقلاب؛ بسترهای سخت‌افزاری جهاد تبیین

فلاح شیروانی با تصریح اینکه اگر در جبهه انقلاب حتی ۱۰۰۰ نفر را خیلی خوب توجیه و مهیا کنیم انقلابی در سطح جبهه و به‌ دنبال آن در جامعه شاهد خواهیم بود، بیان کرد: در خصوص دیگر نقطه سخت در جهاد تبیین یعنی عموم مردم نیز باید گفت که قاطبه مردم ایران اسلام را انتخاب می‌کنند. جریان روشنفکری نمی‌خواهد این تحلیل عمیق و واقعی را ببیند و درک کند که به‌قول امام راحل(ره) مردم ایران اسلام را انتخاب کرده و خود را به سمت آن می‌کشند که امامین انقلاب معتقدند مسئولان و به‌ویژه نخبگان مانع این حرکت مردم می‌شوند.

وی تأکید کرد: بسیاری از آحاد جامعه علاقه‌مندند که حیات پرشور انقلابی و معنوی را سیاه نبینند بلکه به این فکر کنند که مسائل مهمی پیش رو داریم و بسیار پرشور هستند؛ اگر فضای برگزیدگان جبهه انقلاب با توجه و رسیدگی مثبت شود، برگزیدگان گروه دوم نیز راه خواهند افتاد، در گام نخست توجه و رسیدگی باید برای آنان محتوا تهیه شود و محتوا نیز خیلی سختگیرانه نیست اما باید کاملاً زنده و پویا و ناظر به نگرانی‌های مردم باشد، در گام بعدی باید تلاش و فعالیت آنان را به نمایش بگذاریم درست مانند دوران دفاع مقدس که پشت جبهه‌ها به تصویر کشیده می‌شد و تلاش‌های گروه‌های متعدد پیشتاز و متدین مردمی در مساجد و منازل به پشتیبانی از جبهه می‌پرداختند و خدماتی اعم از خیاطی و آشپزی و پخت نان و بسته‌بندی مواد غذایی و غیره نشان داده می‌شد.

فلاح شیروانی افزود: این نمایش و به تصویر کشیدن‌ها تا حدود بالایی طعم جنگ را تغییر می‌داد و روایت و نگاه متفاوت را به همگان اعطا می‌کرد. امروز نیز تلاش‌های گروه‌های پیشتاز جبهه انقلاب در جهاد تبیین که همین الان نیز مشغول کارند باید دیده و به نمایش عموم گذاشته شود؛ چه بسا نیروهائی که جانانه از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی دفاع می‌کنند بی‌آنکه حمایت یا دیده شوند.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: مطالبه مقام معظم رهبری ناظر به دو جهاد یعنی جهاد تبیین و جهاد روایتگری است که بیان مفاد درست و دقیق و شورانگیز انقلاب را جهاد تبیین می‌نامیم و بیان واقعیت‌های انقلاب همان روایتگری می‌باشد. تلاش‌ها و فعالیت انبیا و اهل‌بیت(ع) که در طی تاریخ در میان جوامع اسلامی امتداد یافته و برای شناخت آن حوزه‌های علمیه ایجاد شده و مردم نیز اسلام و تشیع را انتخاب کرده و با اهل‌بیت(ع) زیسته‌اند و زندگی خود را بر مبانی آن بزرگواران بنا نهاده‌اند امروز به انقلاب اسلامی رسیده و لازم است که بدانیم انقلاب در طی چهار دهه چه اقداماتی در امتداد این حرکت تاریخی انجام داده است.

نیاز و تهدید؛ دو آبشخور جهاد تبیین

وی با تصریح اینکه در مسئله جهاد تبیین دو آبشخور نیاز و تهدید قابل ذکر است، گفت: امروز حتی در نبود تهدیدات و تبلیغات دشمن همه مردم نیاز دارند که حقیقت انقلاب، آنچه بر انقلاب گذشته و جایگاه کنونی آن را بدانند و آگاه باشند، در عین حال دشمن نیز برای تضعیف انقلاب زد و بند کرده و تلاش می‌کند لذا این تهدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در هر دو حوزه نیاز و تهدید تحلیل درستی نداریم.

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه معمولاً نگاه درست و کار درخور اندیشه ممتاز و تحول‌آفرین انقلاب اسلامی صورت نگرفته است، بیان کرد: وضعیت موجود بیمار است و حتماً باید رسیدگی شود، اگر قرآن جلوتر از تمام اندیشه‌ها نباشد انقلاب اسلامی بدون کانون و سرگردان و بی‌معنا می‌شود و وحدت و قبله و محراب نخواهد داشت، این در حالیست که گاه حتی جریان نخبگانی معتقدند جوامع غیر اسلامی در ساحت‌های گوناگون کرانه‌های جوامع اسلامی را پشت سر گذاشته و بسیار جلوتر هستند. اندیشه اسلام و قرآن باید در ما شور و حرارت ایجاد کند، مسامع و قدرت تفکر ما را تقویت کند و توسعه دهد، لذا کوتاهی در این زمینه بسیار بوده است.

فلاح شیروانی ادامه داد: همچنین ما تصویر درستی از تهدید نداریم و بنده معتقدم به جز دو سه نفر، کسی در کشور تصور درستی از تهدید ندارد. نشاندن کاپیتان تیم فوتبال بر روی نیمکت یک خسران و فاجعه برای اوست، انقلاب نیز که باید پیشرو و پیشتاز باشد مورد هجمه انواع تهدیدات است و کسی نسبت به این تهدیدات احساس خطر نمی‌کند. نکته دیگر اینکه تصویر درستی نیز از پیشرفت ایران نیز وجود ندارد و در تصویرسازی درباره پیشرفت ایران آنچنان کوتاهی صورت گرفته که قابل باور نیست و با این وضعیت ناهوشیار نمی‌توان انقلاب را پیش برد.

نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ما باید تلقی و نگاهمان به اندیشه انقلاب تغییر کند و تهدیدات و پیشرفت‌ها را با یک برنامه‌ریزی خوب ببینیم، گفت: اگر این اتفاق نیفتد دچار آسیب خواهیم شد. اگر حتی بتوان ۱۰۰۰ نفر از نیروهای پرشور و مؤثر جبهه انقلاب را نسبت به این آسیب‌ها و مشکلات آگاه کنیم و این تغذیه صورت بگیرد، قطعاً انقلاب خوبی در جبهه انقلاب رخ خواهد داد.

فلاح شیروانی ادامه داد: در کنار تقویت جبهه انقلاب‌، جهاد عمومی نیز باید مدنظر قرار گیرد که برای این کار نیز تمام افرادی که احساس وظیفه می‌کنند باید به سراغ نقطه‌ها و بسترهای مهیا در متن جامعه بروند و هر فردی از منزل خود شروع کند و تبیین‌کننده و روایتگر باشد. هر شخص از آحاد جامعه باید به سهم خود با هرآنچه ما را نسبت به تاریخ انقلاب اسلامی و دستاوردها و خدمات نظام بدبین می‌کند و ذهنیت تاریک و مبهم و مملو از شبهه‌ را القا می‌کند، به مبارزه برخیزد.

انتهای پیام
captcha