چرایی موضوعیت نداشتن پروژه تطهیر رژیم پهلوی
کد خبر: 4034698
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴

چرایی موضوعیت نداشتن پروژه تطهیر رژیم پهلوی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با مقایسه چند شاخص از شرایط کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب، اظهار کرد: دوران پهلوی در هیچ عرصه‌ای قابلیت دفاع ندارد اما جمهوری اسلامی با وجود همه موانع از جمله تحریم‌های بین‌المللی، مخالفت‌ها و ترورها شرایط مطلوبی را تجربه کرده است.

مجتبی نوروزی هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

مجتبی نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به دلایل «شکل گرفتن انقلاب توسط ملت ایران»، اظهار کرد: رژیم فاسد و دیکتاتور پهلوی وابسته به غرب بود و طبیعتاً در چنین شرایطی بهترین راهکار ملت برای رهایی از استبداد، استعمار، فساد سیاسی و فساد فرهنگی، ایجاد انقلاب است؛ وقتی مردم یک کشور از همه شرایط ناراضی باشند و این نارضایتی به حد ناامیدی از اوضاع رسیده باشد و همه راه‌ها برای تغییر منجر به شکست شود، آخرین جمع‌بندی ملت رقم زدن انقلاب است.

وی با تصریح اینکه در زمان طاغوت ملت ایران در همه ساحت‌های زندگی دچار مشکلات عدیده بوده و به ستوه آمده بودند و لذا دست به انقلاب زدند، افزود: این در حالی است که امروز عده‌ای در داخل و خارج تلاش می‌کنند چهره پهلوی را پاک و مطهر جلوه دهند که علت این موضوع متعدد بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل آن است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین به‌عنوان یک ضرورت در کشور احساس و تعریف نشده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تصریح کرد: برخی عمداً و یا سهواً دست به تطهیر رژیم پهلوی و کارگزاران آن می‌زنند که این امر نیز نتیجه کم‌کاری عده‌ای در داخل کشور است چرا که افراد انقلابی نتوانسته‌اند گذشته تاریخی، مبانی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به‌خوبی برای مردم بیان کنند و باید تمام این روشنگری‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و در قالب نشست‌ها و و برنامه‌های معرفتی صورت بگیرد. عامل مهم دیگر تروریسم رسانه‌ای دشمن است که به‌شدت از رسانه و امکانات تبلیغاتی و جنگ نرم کمک می‌گیرد، به‌ علاوه فضای نابسامان اقتصادی و مشکلاتی نظیر تورم، بیکاری و فسادهای اقتصادی نیز موجب شده که دشمن از جو به‌وجود آمده سوء استفاده کند.

نوروزی با بیان اینکه رژیم‌های دیکتاتوری همواره ضد توسعه و ضد پیشرفت کشورشان بوده‌اند، ادامه داد: رژیم دیکتاتور پهلوی نیز یک رژیم کودتایی، وابسته و سلطنتی بود که نظام سیاسی کشور پس از وقوع انقلاب اسلامی به حکومت مردمی و مستقل تغییر یافت. در رژیم سلطنتی پهلوی فساد سیاسی و اخلاقی بیداد می‌کرد و پس از انقلاب، شعائر دینی نهادینه شد، بنای رژیم طاغوت بر کودتا و زور و جبر پایه‌گذاری شد حال آنکه جمهوری اسلامی با رأی مردم شکل گرفت.

این کارشناس سیاسی در استان با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی مبنی بر وابسته بودن دولت پهلوی، تصریح کرد: جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود عنوان می‌کند که شاه ایران طبق موازین آمریکا هدایت می‌شد. همچنین ریگان یکی دیگر از رؤسای جمهور این کشور بیان می‌کند که شاه ایران طبق دستور آمریکا عمل می‌کرد، در حقیقت سفارت آمریکا و انگلیس در ایران همه‌ کاره بودند، آخرین سفیر آمریکا در ایران از رژیم پهلوی با عنوان مستبد یاد می‌کند، همچنین آخرین سفیر انگلیس در ایران از حکومت پهلوی با عنوان حکومت ترور و وحشت نام می‌برد در حالی‌که این افراد در دل حکومت پهلوی کار می‌کردند.

نوروزی با بیان اینکه حکومت اسلامی تحت امر موازین و ارزش‌های دین است، یادآور شد: در جمهوری اسلامی شاخص وابستگی تبدیل به استقلال می‌شود، سیاست آمریکا و انگلیس بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332، در سلطه نفتی با تکیه بر کنسرسیوم نفت، در سلطه نظامی با تکیه بر پیمان سنتو، در سلطه اقتصادی با تکیه بر اصلاحات ارضی و در سلطه سیاسی بر محور کاپیتولاسیون به رژیم پهلوی تحمیل می‌شود که همه این موارد نشان‌دهنده وابستگی تام کشور است.

مقایسه چند شاخص از شرایط کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب

وی گفت: شایسته است که شرایط قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هم قیاس شوند، پیش از انقلاب، اوضاع سیاسی مطلوبی در کشور وجود نداشت، تنها یک حزب مردمی به رهبری اسدالله علم و نیز حزب ایران نوین با رهبریت حسنعلی منصور بر روی کار بودند که هر دو این‌ احزاب در سال 53 منحل و حزب دیگری با نام رستاخیز به روی کار آمد که کار آن نیز از روی اجبار بود، در حالی که بعد از انقلاب آزادی احزاب و جمعیت‌ها در کشور موج می‌زند و بیش از 400 حزب در کشور ثبت شده و در حال فعالیت هستند.

نوروزی یکی دیگر از شاخص‌ها را کیفیت و کمیت برگزاری انتخابات دانست و توضیح داد: نظام پهلوی تنها یک انتخابات داشت که آن هم تشریفاتی بود، اما در طول بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی تاکنون حدود 40 انتخابات در کشور برگزار شده است، از سویی دیگر ماهیت انتخابات در دوران پهلوی فرمایشی بوده و به گفته خود عوامل پهلوی، هر شخصی که مدنظر شاه بود به‌عنوان منتخب معرفی می‌شد.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان با بیان اینکه رژیم پهلوی در حوزه استقلال مطبوعات کارنامه‌ای سیاه دارد، تصریح کرد: اواخر حکومت قاجار، 540 نشریه در کشور چاپ می‌شد که در انتهای دوران پهلوی این تعداد، با سیر نزولی به 86 نشریه کاهش یافت. در دوران پهلوی سالیانه دو هزار عنوان کتاب چاپ می‌شد این در حالی است که در سال ۲۰۱۱ نشر حدود 70 هزار عنوان کتاب در در کشور به ثبت رسید و رتبه ۱۰ جهانی تولید کتاب در این سال نصیب ایران شد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با تصریح اینکه در زمان سلطنت پهلوی فضای عمومی جامعه خفقان و بسته بود، یادآور شد: کارتر در کتاب خود بیان می‌کند که در زمان محمدرضا حداقل 25 هزار زندانی سیاسی در کشور وجود داشتند، در زمان انقلاب اسلامی اما جمعیت زندانیان سیاسی کشور در سال ۹۰، 25 نفر بودند، بنابراین دوران پهلوی در هیچ عرصه‌ای قابلیت دفاع ندارد اما جمهوری اسلامی با وجود همه موانع از جمله تحریم‌های بین‌المللی، مخالفت‌ها و ترورها شرایط مطلوبی را تجربه کرده است.

نوروزی با تأکید بر اهمیت شناساندن صحیح دوران پهلوی برای مردم، تصریح کرد: پهلوی‌ها در همه عرصه‌ها اسف‌بار عمل کرده‌اند و باید تمامی نکات این دوران را از طریق کتب و مقالات برای جوانان تبیین کرد، دوران پهلوی عقب‌ماندگی‌های بسیاری را برای کشور به بار آورد. باید برای اذهان عمومی به‌ویژه نوجوانان و جوانان روشنگری و بیان شود که جمهوری اسلامی تحت چه شرایطی به این جایگاه و موفقیت‌ها رسیده و چه بسا در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تولید علم، کشور از نقطه صفر شروع کرده است.

انتهای پیام
captcha