دفاع جبهه داخلی علیه جنگ شناختی دشمن ناکافی است
کد خبر: 4034377
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳

دفاع جبهه داخلی علیه جنگ شناختی دشمن ناکافی است

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری دفاع و تلاش حال حاضر جبهه داخلی و تبیین حقایق علیه جنگ شناختی، تحریف و تحریم دشمن را ناکافی و تنها به‌قدر تلاش در موقعیت‌های عادی دانست و اظهار کرد: امروز ما در شرایط جنگی قرار داریم اما تلاشی که برای مقابله با دشمن وجود دارد کفایت آرایش جنگی دشمن را نمی‌کند و پاسخگو نیست.

احمدرضا بسیج رئیس بسیج اساتید استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید استان روز گذشته ۱۷ بهمن‌ماه در وبینار تخصصی «جهاد تبیین، مقابله با تحریم و تحریف» که هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر و به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد بروجن در بستر مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه جهاد تبیین یکی از وظایف تمامی پیامبران و امامان بوده است، اظهار کرد: این موضوع باید کار و دغدغه مشترک همه باشد، ناتو که یک قرارداد نظامی میان چندین کشور جهان است تا سال ۲۰۲۰ قائل به پنج حوزه نظامی اعم از زمین، هوا، دریا، فضا و سایبر بود که امکان بروز جنگ در این حوزه‌ها وجود دارد؛ پس از آن، حوزه شناخت و ادراک نیز بدان افزوده شد و مستکبران و استعمارگرانی چون آمریکا معتقدند که می‌توان بدون آنکه هزاران کیلومتر جابجا شده و متحمل هزینه‌های جنگ نظامی شوند، می‌توانند با آماج قرار دادن ذهن انسان‌ها، به اهداف رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر استعمار سنتی و نو، نوع سومی از استعمار با عنوان استعمار فرانو وجود دارد که ذهنیت‌ها را به‌صورت نرم و آرام و بدون آنکه کسی متوجه شود در سمت و سویی مورد نظر تغییر می‌دهد تا جایی که استعمارگر مجموعه شاکله اجتماع استعماری را با رخنه در ریزترین امور سبک زندگی انسان‌ها، با خود همسو کند. این همان جنگ ادراکی یا شناختی است که امروز توسط پیمان ناتو به رسمیت شناخته می‌شود.

بسیج با تصریح اینکه جنگ شناختی از سوی جبهه استکبار جهانی طراحی می‌شود، تصریح کرد: استکبار واژه‌ای قرآنی است که به ابلیس اطلاق شده است و بر طبق داستان سجده ابلیس بر انسان، خداوند در آیه ۳۴ سوره مبارکه بقره وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ، ابلیس را پس از آنکه از امر خدا سرپیچی کرد، مستکبر خواند. لذا ابلیس در تاریخی که قرآن کریم برای ما ترسیم می‌کند، نخستین مستکبر است چرا که خود را از انسان برتر دید. مستکبران عالم از جمله آمریکا نیز این ذهنیت مستکبرانه را دارند که از تمام اقوام دنیا برتر و بالاترند لذا حق دارند هر کاری را انجام دهند که مصداق این ذهنیت شیطانی در جنایات متعدد آمریکا در گوشه و کنار جهان از مناطق بومی‌نشین کانادا گرفته تا شرق آسیا و خاورمیانه و غیره در طول تاریخ مشهود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: همین تفکر مستکبرانه امروز به ساحت شناختی و اذهان انتقال یافته چرا که جنگ امروز جنگ با اسلحه نیست و بر طبق سنت الهی هر چه به زمان ظهور نزدیک‌تر شویم، عرصه پیکار سخت‌تر و دشوارتر خواهد شد، ضمن اینکه در این جنگ شناختی جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی دشمن است. جوانان در این جنگ روانی و ذهنی آماج حملات نرم و تبلیغاتی قرار می‌گیرند تا ذهنیت‌ها دچار استحاله و دگرگونی شوند.

بسیج با تصریح اینکه امروز کمتر ذهنی را می‌توان یافت که تحت تأثیر و حتی سیطره فرهنگ بیگانه از کشور خود نباشد،گفت: این واقعیت نه تنها در مورد ایران بلکه بسیاری کشورهای جهان صدق می‌کند، این سیطره به‌گونه‌ای هنرمندانه و مخفیانه در سبک زندگی، خوراک و پوشاک و رفتار و عملکرد بروز و ظهور می‌یابد و افکار عمومی را مخدوش می‌کند.

وی تأکید کرد: استعمار به دنبال تعیین چگونه اندیشیدن در افراد نیست بلکه تحمیل و القا می‌کند که به چه چیزی بیندیشند یعنی اذهان باید به همان چیزی که مدنظر و دیکته استعمار و استکبار است بیندیشند و جز آن را در اندیشه و تفکر خود راه ندهند. در جنگ شناختی علاوه بر آحاد مردم و جوانان، دولتمردان و کارگزاران جامعه نیز آماج حملات قرار می‌گیرند و از آنجا که در چنین حالتی اولویت‌ها در افکار مورد حمله واقع شده جابجا می‌شوند، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان و دستگاه محاسباتی جامعه نیز از جنگ شناختی دچار اختلال و آسیب شده و به کل مملکت ضربه وارد می‌شود.

بسیج با ذکر مثالی از اختلال دستگاه محاسباتی تصمیم‌سازان، تصریح کرد: زمانی که برجام تصویب شد، یکی از روزنامه‌های حامی دولت با یک تیتر که ناشی از همین جنگ شناختی و جابجا شدن اولویت‌ها و به‌دنبال آن اشتباهات دستگاه محاسباتی بود، تیتر زد و نوشت: «پیروزی بدون جنگ‌». این اشتباه محاسباتی این ذهنیت را در افکار عمومی القا کرد که برجام توانسته از وقوع یک جنگ نظامی بزرگ جلوگیری کند حال آنکه بنا بر تأکیدات رهبری و فرمانده کل قوا، ایران توان پاسخ نظامی به هر حمله و جسارتی را دارد همچنان که چندین بار در بمباران پایگاه عین‌الاسد آمریکا یا انهدام پهباد و هواپیما این موضوع تایید شد. لذا روزنامه‌نگار داخلی تحت تأثیر جنگ شناختی دشمن، بی آنکه خود بداند در میدان دشمن قدم می‌زند.

وی تأکید کرد: در تمام انقلاب‌های دنیا افراد و گروه‌ها در داخل و خارج کشور با انقلاب‌ها همسو و همراه می‌شدند و این انقلاب‌ها مخالف نداشتند، انقلاب اسلامی ایران اما تنها انقلابی است که قبل از پیروزی هیچ کشوری آن‌را حمایت و کمک نکرد و بعد از پیروزی نیز کشورهای جبهه استعمار و استکبار و مدعیان قدرت و ثروت بر علیه‌اش صف‌آرایی کردند. تأسف‌بارتر آنکه در داخل نیز مخالفان و معاندانی دارد که تحت تأثیر تبلیغات و جنگ نرم دشمن قرار گرفتند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با ذکر اینکه تخریب محاسباتی مسئولان و آحاد ملت از اهداف اصلی دشمن در جنگ شناختی است‌، ادامه داد: درست مانند این است که یک بدافزار باعث اختلال در کار و محاسبات رایانه شده و کارکرد اصیل آن‌را دچار اختلال جدی کند. مردمی که از جنگ شناختی دچار آسیب می‌شوند اولویت‌های زندگی آنان نیز دچار تغییر می‌شود و بازگرداندن اذهان به حالت اولیه بسیار دشوار است. در این جنگ، اراده‌ها دخالت دارند و اراده هر طرف که محکم‌تر و قوی‌تر باشد، پیروز خواهد شد.

جهاد تبیین؛ آنتی‌ویروس بدافزار شناختی دشمن

بسیج جهاد تبیین را آنتی‌ویروس بدافزار شناختی دشمن خواند و توضیح داد: البته فرهنگ اسلامی به ما آموخته است که تا زمانی که ضرورت ندارد آغازگر جنگ و نزاع نباشیم و اقدام به حمله نکنیم و صلح و دوستی را پیشه راه کنیم اما اگر حمله و جنگی علیه ما شکل گرفت با تمام توان از خود دفاع می‌کنیم، همچنان که در هشت سال دفاع مقدس این امر را شاهد بودیم. در حوزه جنگ نرم نیز ایران اسلامی قطعاً به دنبال حمله به افکار و اذهان جوانان و نوجوانان دیگر کشورها نیست و یا علیه عقاید و اصول کشوری ناجوانمردانه شایعه‌سازی و روایت‌پردازی وارونه انجام نمی‌دهد اما در برابر حملات جنگ نرم دائمی دشمن باید از خود جانانه دفاع کند.

رئیس بسیج اساتید استان با ذکر اینکه جهاد تبیین یکی از وظایف و تکالیفی است که مقام معظم رهبری بر عهده آحاد مردم قرار داده‌اند، تصریح کرد: باید دید هر یک از اقشار جامعه چه نقش و وظایفی در این راستا و در مبارزه با جنگ شناختی دارند. دشمن با ابزار رسانه و انبوهی از شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های خبری و بنگاه‌های انتشاراتی و صدها ظرفیت دیگر اعم از چهره‌های مشهور و محبوب، شبکه‌های ماهواره‌ای، مراکز فرهنگی در داخل و خارج از کشور مشغول سم‌پراکنی و جنگ نرم است و در این مسیر هزینه‌های کلانی را متقبل می‌شود.

بسیج با تصریح اینکه هویت مسلمان این است که به تصریح آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام دارای دشمن قدرتمند باشد، ادامه داد: سنت الهی این است که از مجرمان یعنی از خدا بریدگان برای مؤمنان دشمنانی قرار دهد همچنان که در طول تاریخ، انبیای الهی پیوسته مخالفان و دشمنانی داشتند که علیه آنان در جنگ و نزاع بودند لذا آنچه اهمیت دارد تجهیز در برابر دشمن و توان مقابله و خنثی‌سازی دسیسه دشمن است.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان در خصوص تعبیر جهاد تبیین و با اشاره به آیه وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/۴۴)، گفت: بر طبق آیه شریفه، تبیین واژه‌ای قرآنی است و جهاد به مبارزه با دشمن اطلاق می‌شود که با تحمل سختی و مشقت همراه باشد و با نیت سهم بردن در عبودیت و بندگی خداوند باشد. مؤمنان به تعبیر آیه ۱۴ سوره مبارکه صف، أَنْصَارَ اللَّه هستند و در راه بندگی خدا تحمیل هر گونه رنج و سختی قابل پیش‌بینی است.

بسیج با تصریح اینکه دشمن در هیچیک از ساحت‌ها حتی جنگ اقتصادی توفیق مدنظرش را کسب نکرد، بیان کرد: طبیعی است که با راه‌اندازی جنگ شناختی به‌دنبال نیل به اهداف باشد و یکی از راهکارهای مقابله با دشمن، جهاد تبیین است. در مقابله با شبهات، شایعات، روایات وارونه، سیاه‌نمایی‌ها و تحریفات دشمن می‌طلبد که مانند یک سرباز جان بر کف بر اساس توانمندی و حوزه کاری و موقعیت خود وارد عرصه نبرد شویم. در پروژه تحریف، دشمن اصل را منکر نمی‌شود اما در بخش‌هایی از واقعیت‌ها تغییراتی را که می‌خواهد اعمال می‌کند تا کلیت موضوع به سمتی حرکت کند که اهداف مدنظر دشمن تامین شود.

وی دفاع و تلاش حال حاضر جبهه داخلی و تبیین حقایق علیه جنگ شناختی و تحریف و تحریم دشمن را ناکافی و تنها به‌قدر تلاش در موقعیت‌های عادی دانست و گفت: امروز ما در شرایط جنگی قرار داریم اما تلاشی که برای مقابله با دشمن وجود دارد کفایت آرایش جنگی دشمن را نمی‌کند و پاسخگو نیست. چه بسیار افرادی هم که تحت تأثیر القائات دشمن، موضع بی‌خیالانه در این خصوص دارند و یا حتی پا پس می‌کشند و کناره می‌گیرند.

بسیج در خصوص اهمیت جهاد تبیین، افزود: اگر جهاد در کنار تبیین قرار گیرد به معنای یک تلاش مستمر و پرانگیزه برای بیان حقایق و آرمان‌های بزرگ انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد بود، ضرورت پرداختن به جهاد تبیین تا جایی مهم است که مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان دستگاه قضائی در سال ۱۳۸۲ فرمودند: «بدون تبیین حقیقت، افکار عمومی در ظلمت و فضای غبارآلود باقی خواهد ماند و دشمن سوءاستفاده خواهد کرد». ایشان همچنین در جایی دیگر تأکید داشتند که «امروز به خاطر اینکه ما فریضه تبیین را درست انجام نداده‌ایم، یک عده‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار می‌کنند، علیه اسلام دارند کار می‌کنند.»

رئیس بسیج اساتید استان گفت: امروز پروژه تطهیر پهلوی بیش از پیش قوت گرفته و به‌صورت هدفمند به افکار عمومی القا می‌شود و تا زمانی که در جهاد تبیین قوی و محکم عمل نکنیم دچار آسیب خواهیم شد. امروز تمامی ساحت‌ها و موضوعات انقلاب اسلامی از نقش امام و رهبری گرفته تا موضوعاتی نظیر استکبار، ارتباط با آمریکا، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و غیره خوراک جنگ نرم دشمن است و برای طراحی انواع حملات در قالب تحریف و تحریم و تغییر واقعیات و وارونه کردن حقایق و کمرنگ ساختن دستاوردها برنامه‌ریزی می‌کند. جنگ شناختی ناظر به حمله علیه‌ اسلام و عقاید است و از آنجا که اسلام در تمامی ساحت‌ها حرفی برای گفتن دارد، دست دشمن برای سم‌پراکنی و ایجاد شبهه و اختلاف‌افکنی کاملاً باز است.

بسیج بیان کرد: مطالعه، شناخت‌افزایی، بصیرت‌افزایی، دشمن‌شناسی و اخلاق دینی از ملزومات و ابزارهای جهاد تبیین هستند؛ اگر شناخت کافی از دشمن صورت گیرد، قطعاً روش‌ها و ابزار مبارزه با آن را نیز خواهیم شناخت. چه خوب است که در مجامع علمی و دانشگاهی و حتی در کل جامعه گروه‌های تبیینی و معرفت‌افزایی با هدف تحقق جهاد تبیین شکل گیرد و در رأس هر گروه یک استاد آگاه قرار داشته باشد که با برگزاری برنامه‌های سخنرانی و مناظره و مباحثه به تبیین حقایق قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مباحث دشمن‌شناسی و غیره بپردازد تا بتوان شناخت و بصیرت را در جامعه نهادینه کرد و ارتقا داد.

انتهای پیام
captcha