روایت ایکنا از آرزوهای بزرگ قرآنی در روستایی کوچک
کد خبر: 3997889
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۱

روایت ایکنا از آرزوهای بزرگ قرآنی در روستایی کوچک

فاطمه فتاحی میلاسی، بانوی قرآنی، مداح و طلبه سطح سه روستای باغ انار میلاس شهرستان لردگان از ۱۵ سال پیش تاکنون جلسات آموزش قرآن برای بانوان را در حسینیه و منازل اهالی روستا تعطیل نکرده و آرزو دارد این آموزش‌های قرآنی در تمامی روستاها نهادینه شود.

روستای باغ انار میلاس شهرستان لردگان با حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت به مدد فعالیت‌های مداوم و خستگی‌ناپذیر فاطمه فتاحی میلاسی، بانوی قرآنی و طلبه سطح ۳ مدرسه علمیه الزهرا(س) لردگان، از حدود ۱۵ سال پیش تا کنون، صحنه برپایی دورهمی‌ها و کلاس‌های قرآنی بانوان و دختران روستاست و به برکت این تلاش‌ها، امروز تمامی منازل روستا در خدمت آموزش‌ها و جلسات خانگی قرآنی هستند و پرداختن به قرآن کریم به امری فراگیر در میان تمام بانوان روستا تبدیل شده است. هیچ مانعی حتی کرونا باعث نشد که این فعال قرآنی و مدیر خانه قرآن حضرت رقیه(س) از کار و خدمت برای قرآن کریم دست بردارد و برنامه‌های آموزشی وی در طی این ۱۵ سال بدون وقفه ادامه داشته است، در حال حاضر، این مربی و خادم قرآن آموزش و تربیت بیش از ۷۰ بانو و دختر قرآن‌آموز روستا را در سه روز از هفته در دست گرفته که این آموزش‌ها به‌صورت حضوری و مجازی در جریان است.

فتاحی که مداحی و سخنرانی مذهبی را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده، علاوه بر آموزش قرآن کریم، در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و تعظیم شعائر دینی نیز دستی بر آتش دارد و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برنامه‌های فراوانی را در روستا برگزار کرده است که مجموعه فعالیت‌های خانه قرآن حضرت رقیه(س) در جبهه مقابله با کرونا از فعالیت‌های مجازی قرآن تا مواسات و همدلی مؤمنانه مورد تقدیر قرار گرفته است. فتاحی که مدت زیادی نیست حفظ قرآن را آغاز کرده شش جزء از قرآن را حفظ است و در زمینه قرائت تحقیق نیز فعالیت‌هایی دارد. گفت‌وگوی ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با این بانوی قرآنی تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.

فتاحی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه امروز تلاوت قرآن کریم در تمامی منازل روستای باغ انار میلاس مرسوم شده است، اظهار کرد: از حدود ۱۵ سال پیش آموزش قرآن و برخی مباحث دینی مانند احکام، اخلاق، سبک زندگی اسلامی و ... را در روستا آغاز کردم که در ابتدا در دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش به این مهم اشتغال داشتم اما از حدود ۷ سال پیش، این کار را در خانه قرآن حضرت رقیه(س) پی گرفته‌ام و دامنه فعالیتم از مدارس به کل روستا افزایش یافته است.

وی با ذکر اینکه کلاس‌های قرآن در تمام فصول سال دایر است، افزود: این کلاس‌ها در مباحثی نظیر روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ، تفسیر، احکام، اخلاق و غیره برای خواهران علاقه‌مند روستا برگزار می‌شود؛ بانوان خانه‌دار روستا که از نعمت سواد بی‌بهره هستند روخوانی و روانخوانی قرآن را می‌آموزند و به بانوانی که در نهضت سوادآموزی باسواد شده‌اند، تجوید نیز آموزش داده می‌شود؛ خوشبختانه می‌توانم بگویم که تمامی بانوان خانه‌دار روستا قادر به روخوانی قرآن و قرائت برخی ادعیه و زیارت‌ها هستند.

فتاحی با اشاره به اینکه تمامی رده‌های سنی از پیش‌دبستانی تا بزرگسال از آموزش‌های قرآنی بهره‌مند هستند، گفت: در ایام کرونا با توجه به رنگ‌بندی اعلام شده دو روز از کلاس‌ها در فضای مجازی یا حقیقی برگزار می‌شود اما در روزهای پنج‌شنبه کلاس را با تعداد محدود در فضای باز برگزار می‌کنیم. این کلاس‌ها با استقبال و اشتیاق قرآن‌آموزان برگزار می‌شود و باوجود تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند تا جایی که برای جلوگیری از ازدحام، قرآن‌آموزان گروه‌بندی شده‌اند.

این مربی قرآن بیان کرد: باعث خوشحالی بنده است که در طی این سال‌ها هیچ ریزشی در کلاس‌هایم نداشتم و بلکه استقبال اهالی روستا اعم از بانوان و دختران و نیز پسران خردسال از این آموزش‌ها صعودی و افزایشی بوده است.

دلایل ماندگاری قرآن‌آموزان در کلاس‌های قرآنی

فتاحی با تصریح اینکه هیچ حمایتی از فعالیت‌های قرآنی وی در روستا انجام نشده است و تمامی آموزش‌ها به‌صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود، توضیح داد: تامین جایزه و برگزاری اردوهای هفتگی قرآنی در روزهای پنج‌شنبه برای قرآن‌آموزان با هزینه شخصی انجام می‌شود و گاه که این امر برایم مقدور نبود، قرآن‌آموزان را بدون اهدای جایزه تشویق می‌کنم و توضیح می‌دهم که ارزش کار و تلاش آنان در مسیر قرآن اجر معنوی فراوانی دارد.

وی دلیل استقبال اهالی روستا از کلاس‌هایش را پایبند بودن به اخلاق اسلامی و خلق نیکو دانست و بیان کرد: خوشبختانه به برکت کار قرآنی، اهالی و مسئولان روستا به بنده اعتماد دارند و به دلیل عضویت در هیئت امنای مسجد روستا در برخی امور روستا از بنده مشورت گرفته می‌شود. در سایه فعالیت‌های قرآنی و نیز تاسی به پیامبر(ص) که با زبان نرم و خُلق نیکو رسالت تبلیغ را انجام می‌دادند، اعتمادها جلب شده است و تمامی اهالی روستا برای حضور در برنامه‌ها و کلاس‌ها اشتیاق دارند. همچنین تلاش کرده‌ام که از این اعتماد عمومی در راستای حل اختلافات مردم و خانواده‌ها و پادرمیانی برای ایجاد صلح و آشتی استفاده کنم.

مدیر خانه قرآن حضرت رقیه(س) روستای باغ انار میلاس بیان کرد: تمامی فعالیت‌های این خانه قرآن در حسینیه روستا انجام می‌شود و وسایل و لوازم دفتر این خانه قرآن با هزینه شخصی و کمک خیران تامین شده است؛ از زمان شیوع کرونا، کلاس‌ها غالبا در فضای باز برگزار می‌شود. همچنین زمانی که شیوع کرونا کمتر بود، با رعایت پروتکل‌ها جلسات خانگی قرآن و ختم انعام و روضه‌های خانگی برگزار می‌شد. انجام چندین مرحله کمک‌های مؤمنانه در روستا از دیگر فعالیت‌های خانه قرآن حضرت رقیه(س) در ایام کرونا بوده است.

فقر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در روستاها

فتاحی با ذکر اینکه سواد قرآنی و آگاهی بسیاری از روستائیان به قرآن و به‌ویژه احکام ضعیف است، ادامه داد: می‌طلبد که بانوان باسواد روستایی در امر آموزش و ارتقای آگاهی بانوان روستای خود کوشا باشند و جهادگرانه وارد میدان شوند؛ اگرچه فعالیت در این مسیر هیچ درآمد و منفعت مالی را نصیب انسان نمی‌کند اما کار و خدمت برای قرآن قطعا بی اجر نخواهد ماند و با نگاهی به اعتبارات فرهنگی و قرآنی و میزان حمایت نهادهای متولی می‌توان نتیجه گرفت که این فقر گسترده در حوزه قرآن و فرهنگ دینی در روستاها تنها با ایثار و تلاش جهادگرانه دلسوزان و دغدغه‌مندان قرآنی و فرهنگی بهبود می‌یابد.

مصادیق عملی سبک زندگی قرآنی در بانوان روستا

این بانوی فعال قرآنی با ذکر اینکه اکثر دختران روستا پس از اخذ دیپلم ازدواج می‌کنند، افزود: تأثیرات آموزش مبانی قرآنی به دختران روستا که از سنین پایین از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند امروز مشهود است و بسیاری از خانواده‌ها و دختران جوان به لطف دریافت آموزش‌های قرآنی و سبک زندگی اسلامی در طی این سال‌ها، ازدواج آسان را مدنظر قرار داده‌اند و زوج‌های جوان روستا زندگی خود را در کمال سادگی و با حداقل هزینه آغاز می‌کنند.

فتاحی در خصوص چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی خود، گفت: در کنار ادامه تحصیلات حوزوی تا سطح عالی و تدریس در حوزه، روند آموزش و ترویج قرآن کریم در روستا را ادامه خواهم داد و خداوند را شاکرم که در دو حوزه قرآن و عترت(ع) توفیق خدمت‌رسانی دارم و امیدوارم در آینده نزدیک با توسعه خانه قرآن حضرت رقیه(س) به مؤسسه یا مرکز قرآن و عترت(ع) با حمایت بیشتر، گستره آموزش‌ و ترویج قرآن کریم وسیع‌تر و فراگیرتر شود.

انتهای پیام
captcha