روایت الگویی از خدمت قرآنی مردم برای مردم
کد خبر: 4029963
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۹

روایت الگویی از خدمت قرآنی مردم برای مردم

دارالقرآن امام صادق(ع) بن در طی بیش از چهار دهه فعالیت در آموزش و ترویج قرآن کریم در شهرستان بن و فرهنگ‌سازی در راستای راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن در سراسر شهر، خروجی‌های درخشانی داشته و الگوی موفقی از خدمت قرآنی از دل مردم و برای مردم محسوب می‌شود.

محمود سلیمی بنی، فعال قرآنی در چهارمحال و بختیاری

محمود سلیمی‌ بنی، مدیر و مؤسس دو مجموعه قرآنی فعال در شهرهای بن و شهرکرد یعنی دارالقرآن امام صادق(ع) بن و مکتب‌القرآن شهرکرد و یکی از پیشکسوتان تأثیرگذار و با سابقه در عرصه شاگردپروری است که همچنان در این عرصه مشغول فعالیت است. سلیمی توانسته است در یک دهه گذشته با تأسیس مدرسه قرآنی غیرانتفاعی مکتب‌القرآن در شهرکرد هر ساله صدها دانش‌آموز دبستانی و پیش‌دبستانی را با رویکرد دینی و قرآنی تربیت کند. بیش از چهار دهه فعالیت در آموزش و ترویج قرآن کریم در شهرستان بن و فرهنگ‌سازی در راستای راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن در سراسر شهر، خروجی‌های درخشانی نیز داشته است که از جمله می‌توان به نام‌هایی چون سجاد براتی بنی و محمدهادی طادی بنی اشاره کرد. 

در کنار جلسات خانگی قرآن به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد دارالقرآن امام صادق(ع)، تربیت مربی قرآنی یکی دیگر از عرصه‌های درخشش این مجموعه است که نخستین دوره تربیت مربی قرآن در سال ۱۳۶۵ با آموزش ۱۳۰ مربی رشته روخوانی و روانخوانی آغاز شد و هر ساله به‌طور متوسط ۷۰ مربی آقا و خانم در این مجموعه آموزش‌های لازم در رشته‌های گوناگون قرآنی و گواهی‌نامه معتبر دریافت کرده و در روستاهای خود مشغول تدریس قرآن شدند؛ این مرکز الگوی موفقی از خدمت قرآنی از دل مردم و برای مردم محسوب می‌شود.

گفت‌وگوی ایکنا با این چهره فعال قرآنی استان از نگاه خوانندگان گرامی می‌گذرد.

سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به محفل قرآنی شنبه‌شب‌های شهرستان بن، اظهار کرد: در این محفل قرآنی که در ایام کرونایی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، یک دورهمی قرآنی با حضور بسیاری از علاقه‌مندان داخل و خارج شهرستان بن تشکیل می‌شود و قاطبه شرکت‌کنندگان از جمع دانش‌آموزان هستند؛ تلاش می‌شود با رویکرد انگیزشی و ایجاد علاقه به ارائه مباحث گوناگون قرآنی در این جلسات بپردازیم که البته چون افراد حاضر در جلسه از سنین و سطوح گوناگون هستند، مباحث متنوع و کلی به آنان ارائه می‌شود.

مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن با ذکر اینکه جلسات خانگی قرآن شهر که تعداد آن بیش از ۵۰ جلسه است و در دو سال گذشته به‌صورت مجازی پیگیری می‌شدند، در پی بهبود وضعیت شیوع کرونا یکی پس از دیگری به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند، گفت: در همین راستا جلسه خانگی دوشنبه شب‌ها با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود و هم‌اندیشی فعالان قرآنی برای گسترش و تعمیق فعالیت‌های قرآنی شهر بعد از این جلسه انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی هماهنگی با فعالان قرآنی شهر بن و جلسات و جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که یک محفل قرآنی حضوری به‌صورت ماهانه و با محوریت مسجد جامع شهر بن راه‌اندازی کنیم که با این کار به‌دنبال ایجاد شور و شوق قرآنی در میان مردم و ایجاد بستری برای استماع تلاوت قرآن کریم توسط عامه مردم هستیم.

سلیمی ورود پایگاه‌های بسیج و هیئت‌های مذهبی برای برپایی هر چه با شکوه‌تر این محفل دائمی انس با قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: این هیئت‌ها برنامه‌های منظم هفتگی را برپا می‌کنند که طی گفتگو با مسئولان هیئت‌های شهر مقرر شد هر ماه یکی از جلسات هیئت‌های مذهبی به محفل انس با قرآن اختصاص یابد و علاقه‌مندان از سطح شهر و مدارس و غیره برای حضور در این جلسه وزین قرآنی فراخوان می‌شوند.

این فعال باسابقه قرآنی در استان در خصوص اهمیت برگزاری محافل و مجالس انس با قرآن با حضور حداقل یک استاد برجسته، تصریح کرد: ایجاد فضا و حال و هوای قرآنی با هر وسیله و روشی قطعاً پسندیده و نیکوست، ضمن اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، مقرر شد مباحث تجویدی و صوت و لحن در این جلسات قرآن به شرکت‌کنندگان ارائه شود تا هم حظ معنوی استماع قرآن نصیب حاضران شود و هم یکی دو نکته تجویدی فرا بگیرند و چه بسا در همین جلسات، افراد به عرصه فراگیری قرآن سوق یابند.

تشویق استعدادهای درخشان قرآنی در محافل انس با قرآن

سلیمی با تصریح اینکه قاریان و استعدادهای خوش‌صدای فراوانی در سطح شهرستان بن و استان وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت برای برپایی محافل قرآنی بهره‌مند شویم، افزود: دعوت از این استعدادهای جوان و نوجوان علاوه بر تشویق و ایجاد انگیزه سبب ارتقای توانمندی آنان نیز می‌شود، ضمن اینکه در هر جلسه از حضور اساتید استان و کشور نیز به‌صورت حضوری یا مجازی بهره‌مند خواهیم شد.

مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن انعکاس محافل قرآنی در بستر فضای مجازی را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: مقرر شده است که محافل انس با قرآن به‌صورت زنده در بستر فضای مجازی پخش شود تا افرادی که امکان حضور در شهر را ندارند به‌صورت غیر حضوری از جلسات استفاده کنند، ضمن اینکه اساتید ممتاز قرائت در سطح کشوری و بین‌المللی از طریق این فضا به جلسات ما مرتبط می‌شوند و مستمعان را از تلاوت قرآن کریم بهره‌مند می‌کنند که خوشبختانه امکانات سخت‌افزاری این کار را در اختیار داریم.

سلیمی با تأکید بر حضور قاریان برجسته و شناخته شده در محافل انس با قرآن، بیان کرد: قطعاً حضور این چهره‌های شاخص قرآنی آثار و برکات فراوانی در پی دارد و علاوه بر افزودن غنای جلسات و ایجاد شور قرآنی با ارائه تلاوت‌های زیبا، سبب تشویق و علاقه‌مند کردن نوجوانان و جوانان برای ورود به این حوزه می‌شوند لذا به این کار به‌عنوان یک ضرورت در این محافل قرآنی نگاه می‌شود که حتماً باید محقق شود.

وی بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی از این دست که عموم جامعه مخاطب آن هستند باید به‌صورت مردمی و خودجوش برگزار شود و انتظار از این یا آن نهاد برای راه‌اندازی و برگزاری جلسات انس با قرآن وجود ندارد، نگاه ما این است که چرخ جلسات قرآنی و محافل و مجالس انس با قرآن باید توسط اساتید و فعالان به حرکت در آید اما اصل کار و اجرای آن به دست نوجوانان و جوانان علاقه‌مند سپرده شود و تمام این فرآیند امری مردمی و خودجوش محسوب می‌شود. در این راستا، تشکیل مجموعه‌ای تحت عنوان ستاد یا مجمع و غیره متشکل از عوامل اجرایی و اتاق فکر ضروری است و دنباله کار به خودی خود پیش خواهد رفت.

انتهای پیام
captcha