روایتی از جهاد «عمو روحانی» در روستاهای لردگان
کد خبر: 4069457
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴

روایتی از جهاد «عمو روحانی» در روستاهای لردگان

حجت‌الاسلام والمسلمین امین خالدی، روحانی جهادی لردگانی که کودکان او را با نام «عمو روحانی» می‌شناسند، از سال ۹۲ تا کنون در بسیاری از روستاهای شهرستان لردگان به امر تبلیغ دینی و نیز ارائه خدمات جهادی و جذب حمایت‌های دولتی در جهت کمک به رفع مشکلات مردم در روستاها و دهستان‌ها مشغول است.

امین خالدی، روحانی جهادگر لردگان

حجت‌الاسلام والمسلمین امین خالدی، روحانی جهادی لردگانی است که از سال ۹۲ و هم‌زمان با طی مدارج تحصیلی حوزوی و دانشگاهی به دلیل علاقه به امر تبلیغ به زادگاهش بازگشت و از آن سال تاکنون، در بسیاری از روستاهای شهرستان به امر تبلیغ دینی و نیز ارائه خدمات جهادی و جذب حمایت‌های دولتی در جهت کمک به رفع مشکلات مردم در روستاها و دهستان‌ها مشغول است. این روحانی فعال که کودکان و نوجوانان لردگانی او را با «عمو روحانی» خطاب می‌کنند، همچنین کارهای تخصصی تأثیرگذاری در راستای آموزش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد که می‌تواند الگویی برای فعالان حوزه تعلیم و تربیت باشد. برای آشنایی بیشتر با این روحانی جهادگر، گفت‌وگویی با او انجام شده است که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ایکنا_ خودتان را بیشتر معرفی کنید.

بنده تحصیلات حوزوی را از سال ۸۶ در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حرم مطهر ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(ع) آغاز کردم و در سال ۹۱ با سطح یک حوزه و دو مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و فقه و مبانی حقوق از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم. در همان سال برای ادامه تحصیلات وارد حوزه علمیه دارالحکمه اصفهان شدم و در سال ۹۲ ضمن ادامه تحصیل به‌صورت مجازی، به دلیل علاقه و التزامی که در درونم نسبت به امر تبلیغ احساس می‌کردم، به لردگان بازگشتم؛ در حال حاضر ضمن پیش بردن فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی‌، به مدت دو سال است در درس خارج مشغول ادامه تحصیلات حوزوی هستم.

بنده در دوران دبیرستان شاگرد اول رشته تجربی بودم و همگان باور داشتند که در رشته پزشکی در دانشگاه به تحصیل خواهم پرداخت اما به توصیه یکی از اساتید بزرگ اصفهان و جمله تأثیرگذارش که گفت: «شما به جای پزشک جسم، بهتر است پزشک روح مردم بشوید»، طلبگی را در پیش گرفتم. این تصمیم بنده در ابتدا با مخالف پدر و مادر همراه بود اما بعدها که توفیقاتم را در این مسیر مشاهده کردند، دیگر برادرم را نیز برای ورود به طلبگی تشویق کردند.

ایکنا_ در زمینه تبلیغ چه کارهایی انجام داده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

اصل مأموريت یک روحانی تبلیغ دین است و رسالت دارد دین را در جامعه نهادینه و مردم را نسبت به اخلاق و اعتقادات اسلامی آگاه و ملتزم کند. بنده در سال ۹۲ تبلیغ را از روستای باغ انار میلاس شهرستان لردگان آغاز کردم خوشبختانه این روستا طی دو سال پی‌درپی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به‌عنوان روستای نمونه فرهنگی استان معرفی شد. برپایی کلاس‌های قرآن با همکاری خانه قرآن حضرت رقیه(س) و مساعدت خوب مدیر این خانه قرآن یکی از اقدامات در این روستا بود که حافظان قرآن خردسال و نوجوان فراوانی در این محل تربیت شدند و با همراهی خانم فتاحی، مدیر خانه قرآن در دو بخش بانوان و آقایان به آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان این روستا می‌پرداختیم. بسیاری از این افراد در مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و دیگر رشته‌های قرآنی در مدارس شرکت کرده و رتبه‌های برگزیده را در سطح شهرستان و استان کسب می‌کردند. این فعالیت‌های قرآنی با فعالیت و پویایی مجموعه خانه قرآن روستا همچنان با قوت تداوم دارد. نه تنها در آموزش قرآن بلکه در ترویج و تعمیق سبک زندگی قرآنی در میان بانوان روستا توفیقات خوبی کسب شده است.

ایکنا_ آیا در بخش عمرانی روستاهایی که حضور می‌یابید، مشارکت داشته‌اید؟

بله، در روستای باغ انار میلاس از دیرباز مشکل آب وجود داشت و مردم آب آشامیدنی را از طریق تانکر تامین می‌کردند و در ایام زمستان از آب کردن برف تامین آب می‌کردند، خوشبختانه با پیگیری مجدانه به‌همراه دهیار و ریش‌سفیدان و معتمدان و با مطالبه‌گری از مسئولان‌، در سال ۹۴ یک حلقه چاه در روستا حفر شد و در حال حاضر مردم به‌صورت دائمی از آب تصفیه شده برخوردارند.

در سال ۹۳، مسجد روستا با جمع‌آوری ۲۰۰ میلیون تومان از خیران، تکمیل و قابل بهره‌برداری شد و به یک پایگاه مهم برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی تبدیل شد. همچنین در آن دوران، یک خانه عالم با تامین ۷۰ میلیون تومان از محل کمک‌های خیری احداث شد تا روحانیون طرح هجرت یا دیگر روحانیون که برای تبلیغ به روستا می‌روند مشکل اقامت نداشته باشند.

ارائه مشاوره خانواده و مباحث تربیت فرزندان به‌صورت هفتگی یکی دیگر از برنامه‌هاست که در زیرمجموعه فعالیت‌های تبلیغی در روستاها همواره در دستور کار قرار می‌دهم.

ایکنا_ فعالیت‌های جهادی در روستاهای بخش فلارد چگونه آغاز شد؟

بنده در سال ۹۴ به دعوت امام‌جمعه فلارد به این منطقه رفتم و در روستاهای بخش مالخلیفه مشغول فعالیت شدم که خوشبختانه به دلیل همراهی و هم‌افزایی و مساعدت امام‌جمعه انقلابی و مردمی فلارد، این اقدامات و فعالیت‌ها سرعت بیشتری گرفت و ۶۹ روستا تحت پوشش این فعالیت‌ها و خدمات قرار گرفتند. متأسفانه در سال‌های اخیر معضل طلاق در سبک زندگی عشیرتی روستاهای منطقه مشهود بوده است لذا ارائه مشاوره به جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین را در برنامه قرار دادیم و اکنون دوره‌های آموزشی آشنایی با اصول و احکام زندگی مشترک به بانوان و آقایان ارائه می‌شود.

استمرار این آموزش‌ها در طی حدود هفت سال اثربخش بود و آثار این اقدامات را در کاهش آمار طلاق و افزایش دوام زندگی‌ها شاهد بودیم. نمونه‌های بسیاری از زوجین را داشتیم که سال‌ها با هم اختلاف داشتند و با گذراندن این دوره‌ها زندگی تحول و تغییر دیدگاه را تجربه کردند و امروز زندگی مشترک آرام و با کیفیتی دارند.

با مساعدت امام‌جمعه فلارد و رایزنی با بنیاد برکت جذب اعتبارات انجام و خانه‌های عالم در چهار روستاهای شهریار، اکبرآباد، شاه‌نجف و ابواسحاق احداث شد که دو خانه عالم در حال حاضر از وجود روحانی بهره‌مند هستند.

ایکنا_ فعالیت‌های فاخری در تبلیغ دینی برای کودک و نوجوان داشته‌اید، در این‌باره توضیح دهید.

کار کودک مقوله‌ای خاص و مستلزم شناخت ظرائف و جزئیات است و معارفی که به کودک می‌آموزیم باید متناسب با زبان خودشان باشد لذا برای ورود به این حیطه، آموزش‌هایی را در محضر مرحوم حجت‌الاسلام رستگار و دیگر اساتید پشت سر گذاشتم و با دست پُر وارد کار شدم. خوشبختانه توفیقاتی کسب شد و حضور بنده در مناطق مختلف لردگان باعث شد که کودکان و نوجوانان این منطقه بنده را با نام عمو روحانی خطاب کنند و بشناسند. در برنامه‌هایی که در مدارس حضور می‌یابم یک بسته معارفی را در قالب‌های مختلف اعم از شعر، قصه، سرود، سخنرانی، بازی و مسابقه به کودکان می‌آموزم که به مدد الهی، آثار و برکات این کارها را در دانش‌آموزان اهل دیانت و آگاه منطقه می‌توان مشاهده کرد. امروز با همکاری دو سه روحانی دیگر تمامی جشن‌ تکلیف‌های مدارس شهرستان لردگان را پوشش می‌دهیم و شکل خاص اجرای برنامه که به‌صورت پویا و با نشاط بر روی صحنه و در میان کودکان اتفاق می‌افتد، برای آنها جذابیت دارد و خاطرات ماندگاری را در ذهن کودکان نقش می‌دهد.

ایکنا_ کار تبلیغی برای کودکان چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد؟

در ابتدا مبلغ باید بر روانشناسی و رفتار با کودکان کاملاً آگاه باشد چرا که تربیت تبلیغی و آموزش دینی کودک باید در قالب‌ها و شکل‌های خاص به کودک و نوجوان ارائه شود. کودک با نصیحت مستقیم تربیت نمی‌شود بلکه مفاهیم و معارف باید در قالب‌هایی جذاب مانند بازی و مسابقه به کودکان آموزش داده شود. بر این اساس، ساختن شعر و سرودهای شاد در دستور کار قرار گرفت که باید به شکل شاد و با نشاط برای کودکان خوانده شود. برای نمونه، برای آموزش رکوع و قنوت و ذکر آن‌ها از ترفند بازی و مسابقه استفاده می‌کنم که فضای مهیج و مفرح و در عین حال آموزنده برای کودکان ایجاد شود.

نمونه دیگر آنکه، برای آموزش نماز به دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی این شعر خوانده می‌شود که: اتل متل پروانه، صدا میاد به خانه، میگن به به چه نازه، الان وقت نمازه، به این صدا چی میگن، اذان اقامه میگن. یا میخوانیم: شیطونه ناراحته، دنبال یک فرصته، میگه که آی مسلمون، نمازو بعدا بخون، هر کسی که زرنگه با شیطونه می‌جنگه. خوانش و تکرار این ترانه‌ها و همراهی کودکان با روحانی که گاه در لابلای اشعار مطالبی را با زبان کودکانه به آنان می‌گوید باعث نهادینه شدن نماز در ذهن کودکان می‌شود.

ایکنا_ از فعالیت‌های خود در حیطه ورزشی بگویید.

برای جذب نوجوانان و جوانان به سمت ورزش، بنده فعالیت‌های ورزشی متنوعی را در روستاها دارم، در کنار آنان حضور می‌یابم و به همراه آنان به ورزش و شرکت در رقابت‌ها می‌پردازم. نوجوانان و جوانان وقتی مشاهده می‌کنند که روحانی محله آنان به فوتبال و والیبال و کوهنوردی در کنار آنان می‌پردازد تشویق می‌شوند. محبت و دوستی این افراد با یک روحانی آنان را ترغیب می‌کند که اهل نماز جماعت، هیئت و مسجد شوند و در مقوله فعالیت‌های دینی ورود یابند. که این فرایند، یک تبلیغ و جذب غیر‌مستقیم محسوب می‌شود.

ایکنا- برای حل مشکلات کشاورزان و دامداران روستاهایی که حضور دارید، اقدامی داشته‌اید؟

از آنجا که قاطبه اهلی روستاها در بخش کشاورزی و دامپروری مشغول کار هستند، تلاش کرده‌ام که با حضور در کنار این تلاشگران در مزارع و باغات مشکلات آنان را احصا و مورد به مورد از مسئولان پیگیری کنم، خوشبختانه مسئولان ادارات مختلف نیز که برای روحانیت احترام قائلند مساعدت‌هایی را داشته و مشکلات دامداران، کشاورزان و باغداران را حتی‌المقدور رفع می‌کنند یا تقلیل می‌دهند.

همچنین تبلیغ امر زکات چه در مسجد و چه بر سر زمین‌های کشاورزی و باغات سبب نهادینه شدن این مقوله دینی شده است و مردم بر وظایف خود در این خصوص کاملاً واقف هستند.

ایکنا_ چه ضرورتی را احساس کردید که با وجود اشتغال به تحصیل و در کنار سختی‌های این کار، به امر مهم تبلیغ روی آوردید؟

بر طبق دستور خداوند در قرآن، افرادی از هر منطقه باید به‌دنبال فراگیری مبانی و تفقه در دین بروند و وقتی توانمند شدند به قوم خود باز گردند و امر تبلیغ و انذار مردم منطقه خود را در پیش گیرند. بنده شرایط بسیار خوبی را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر رضوی برای تحصیلات حوزوی و اشتغال داشتم و کمتر طلبه‌ای با شرایط بنده حاضر می‌شد مشهد مقدس را ترک کند و به دل مشکلات و سختی‌ها در روستاهای محروم بزند. با اینحال از آنجا که خودم را نسبت به آگاهی‌سازی دینی مردم و تبلیغ دین مکلف می‌دانستم، به زادگاهم بازگشتم و مشغول تبلیغ شدم.

ایکنا_ خدمات و اقدامات اجتماعی شما در میان مردم چه بازخوردهای مثبتی در جامعه داشته است؟

مردم باید روحانیت را در زندگی روزمره در کنار خود ببینند و مشاهده کنند که روحانی محله نیز مانند آنان از مشکلات رنج می‌برد، مردم روستای باغ انار میلاس وقتی بنده را می‌دیدند که مانند خودشان از نبود آب در مضیقه بودم یا ظرف‌ها برای چند روز نشسته باقی مانده یا در زمستان برای تامین آب از برف استفاده می‌کردم و جزو مردم بودم، طبعاً اعتماد و محبتشان بیشتر می‌شد. وقتی روحانی در مشکلات و معضلات همدل و همقدم با مردم باشد و برای رفع مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نکند، یقیناً در میان مردم محبوب و معتمد می‌شود.

ایکنا_ کلام پایانی...

روحانی و مبلغ باید با روحیه جهادی و به‌دور از نگاه کارمندگونه که ساعات خاصی را به‌کار می‌پردازد، شب و روز نشناسد. روحانیون در هر لحظه باید آماده به‌کار و در کنار مردم حاضر باشند و در شادی‌ و غم‌ آنان را همراهی کنند. مردم نیز این تلاش‌ها را می‌ببیند و محبت خاصی نسبت به روحانیون و طلاب جهادی و تبلیغی دارند.

انتهای پیام
captcha