افق درخشان حفظ قرآن در طولانی‌ترین روستای کشور / بازتعریف گستره مخاطبان کارهای قرآنی
کد خبر: 3999572
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۲

افق درخشان حفظ قرآن در طولانی‌ترین روستای کشور / بازتعریف گستره مخاطبان کارهای قرآنی

روستای کُران در کنار ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی فراوان، یکی از روستاهای قرآنی است که از دهه هشتاد و به‌دنبال درخشش یکی از اهالی یعنی عیسی خورشیدی در عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ، صحنه فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفظ قرآن کریم بوده و افق درخشانی در این زمینه دارد.

در راستای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قرآنی و با هدف پرداختن به فعالیت‌های درخشان و شاخص و نیز برجسته‌سازی جوشش‌های قرآنی که در گوشه و کنار استان پدید می‌آید، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری اقدام به تهیه گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با نقش‌آفرینان این فعالیت‌ها کرده است، باشد که این دست جوشش‌ها و تلاش‌ها الگوی مناسبی برای دلسوزان و فعالان قرآنی در تمام نقاط استان قرار گیرد‌.


بیشتر بخوانید 


روستای تاریخی کُران با حدود ۴ هزار نفر جمعیت در جوار شهر فارسان قرار دارد و قدمت تپه‌های تاریخی آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. وجود بناهای تاریخی مربوط به عهد اتابکان و صفوی نیز گویای پیشینه و تمدن غنی این روستاست. کُران همچنین به‌عنوان طولانی‌ترین روستای کشور دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است اما در کنار تمام این ظرفیت‌ها کُران را بی‌شک باید یکی از روستاهای قرآنی دانست که از دهه هشتاد و به‌دنبال درخشش یکی از اهالی یعنی عیسی خورشیدی در عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ، صحنه فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفظ قرآن کریم بوده و افق درخشانی در این زمینه دارد.

مریم قاسمی کُرانی، مدیر مؤسسه قرآنی راسخون کُران شهرستان فارسان و مدرس با سابقه قرآن در استان با اشاره به اینکه روستای کُران حدود ۱۵ سال پیش به‌عنوان روستای قرآنی استان معرفی شد، اظهار کرد: در همان سال‌ها بود که توفیقات عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی قرآن و اهل روستای کُران انگیزه فراوانی در میان نوجوانان و جوانان و خانواد‌ه‌ها ایجاد کرد که به حفظ قرآن روی بیاورند.

وی ادامه داد: این انگیزه به حدی قوی بود که عده‌ای از اهالی روستا از جمله خود بنده در طرح حفظ یک ساله مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم به‌صورت تمام‌وقت شرکت و به حفظ کل قرآن کریم نائل شدیم. پس از بازگشت، با توجه به اشتیاق موجود در میان اهالی کلاس‌های حفظ را برای اهالی دایر کردیم که بنده با مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه کار خودم را در زمینه تدریس حفظ قرآن آغاز کردم و در آغاز کار در سال ۸۷، ۵۰ نفر به حفظ سوره بقره نائل شدند.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: در سال‌های بعد توانستیم بیش از ۳۰۰ حافظ جزء ۳۰ داشته باشیم که این روند در طی چند سال ادامه داشته و در مؤسسه قرآنی راسخون، قرآن آموزان تا حفظ ۲۶ جزء پیش رفته‌اند.

تأثیر با قرآن بودن در ساحت‌های اجتماعی زندگی مردم

قاسمی با اشاره به همکاری‌های خود با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که میزان وقوع جرم و اختلافات خاندانی و قومی در روستای کُران در مقایسه با روستاهای همجوار بسیار پایین است و بی‌شک ریشه این امر را باید در گرایش‌ اهالی به قرآن جستجو کرد. وقتی گرایش جامعه به مبانی قرآنی و دینی زباد باشد، مردم صلح‌جو و سازگار خواهند بود و در تعاملات اجتماعی دارای مهارت حل مسئله هستند.

وی پررنگ بودن فعالیت‌های خیریه در روستای کُران را نیز یادآور شد و توضیح داد: تمامی فعالان امور خیریه در نهادهای حمایتی در جلسات به این نکته اذعان دارند که میزان مشارکت اهالی کُران در فعالیت‌های خیریه بسیار بیشتر از سایر نقاط شهرستان است و انس و الفت مردم با قرآن و آگاهی و اعتقاد به آموزه‌های وحیانی مبنی بر آثار و برکات انفاق و بخشش مال قطعا در افزایش مشارکت و کمک‌های مردمی تأثیرگذار است.

قاسمی اصلاح فرهنگ‌های غلط را یکی از رسالت‌های قرآنیان و افراد معتمد و معتبر دانست و گفت: یکی از فرهنگ‌های غلط روستای کران جهیزیه سنگین است که طی رایزنی با معتمدان روستا مقرر شد که برخی اقلام از جهیزیه حذف شود که اگر این فرهنگ اصلاح شود گامی در جهت ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان خواهد بود.

حافظ کل قرآن کریم برگزاری طرح خانه قرآن چرخشی در منازل روستا با مشارکت ۱۰۰ خانوار را یادآور شد و گفت: در این اقدام، بانوان روستا ضمن دید و بازدید و آگاهی از احوال یکدیگر هر هفته در منزل یکی از اهالی به ختم انعام می‌پرداختند و کمک‌های خیری نیز در این جلسات جمع‌آوری می‌شد که این انس با قرآن سبب افزایش روحیه همدلی و همکاری اجتماعی ارتقای آگاهی و امید در میان خانواده‌ها می‌شد که امید است با برطرف شدن بلیه کرونا بتوان این برنامه‌ها را از سر گرفت.

ابتکارات مؤسسه قرآنی راسخون کران برای جذب مخاطبان

مدیر مؤسسه قرآنی راسخون کران با اشاره به ریزش قرآن‌آموزان در پی شیوع کرونا، بیان کرد: متأسفانه محدودیت برگزاری کلاس سبب شد که قرآن‌آموزان در فضای مجازی به فراگیری قرآن ادامه دهند و کلاس‌های صوت و لحن، قرائت، تجوید، حفظ، تدبر، تفسیر در بستر فضای مجازی ادامه دارد که در مجموع ۳۰۰ قرآن ‌آموز مخاطبان این کلاس‌ها هستند.

وی با اشاره به توفیق این مؤسسه در جذب و ماندگار ساختن قرآن‌آموزان، اظهار کرد: یکی از راهکارها برای جذب قرآن‌آموز چندساحتی کردن فعالیت‌های مؤسسه با اخذ مجوز از دستگاه‌های ذیربط بود که بر این اساس، باشگاه رزمی شهید احمد قاسمی در کنار مؤسسه آغاز به کار کرد و کلاس‌های ورزشی در رشته‌های گوناگون و نیز کلاس‌های تقویتی و آموزشی ویژه دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و آموزش‌های هنری به کلاس‌های قرآنی مؤسسه اضافه شد.

وی با ذکر اینکه هدف از تنوع‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی مؤسسه جذب مخاطبان عام از طیف‌های مختلف بود، تصریح کرد: افراد با سلیقه‌های متفاوت از آموزش‌های مؤسسه قرآنی بهره‌مند هستند و نه‌تنها طیف خاص مذهبی و قرآن‌دوست بلکه عامه مردم مخاطبان مؤسسه هستند. در گام بعدی، برای کمک به افراد غیرقرآنی و غیر مذهبی و چه بسا دلزده از دین چاره‌اندیشی شد که برای کمک به این افراد و آشتی دادن آنان با قرآن چه کارهایی می‌توان انجام داد.

این حافظ کل قرآن کریم یکی از اقدامات را فضاسازی قرآنی و اسلامی مؤسسه قرآنی راسخون عنوان کرد و توضیح داد: به این ترتیب، فرد وقتی برای حضور در کلاس ایروبیک یا آشپزی و غیره وارد مؤسسه می‌شود با فضایی آکنده از فرازها و درس‌های قرآنی و روایی بر در و دیوار مؤسسه مواجه می‌شود. نکته دیگر این است که این افراد با قرآنیان در یک کلاس در کنار هم می‌نشینند و معاشرت و حشر و نشر دارند، همین تعامل و همنشینی مداوم و مکرر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

قاسمی افزود: اقدام دیگر، جهت‌دهی قرآنی و مذهبی به کلاس‌های مختلف هنری از جمله خوشنویسی و نقاشی است؛ در همین راستا، استفاده از آیات قرآن و احادیث در الگوها و تمرین‌های خطاطی و خوشنویسی و نیز طراحی چهره شهدای روستا به‌جای پرتره سلبریتی‌های خارجی در دستور کار کلاس‌ها قرار گرفت. در کلاس‌ها، هنرآموز در حال طراحی چهره شهدای روستا از حیث شنیداری نیز در حال آموزش دیدن بود و با حجمی از موسیقی مرتبط با شهدا و نیز صوت شرح حال و وصیت‌نامه شهدا و محتواهای مربوط به شهدا مواجه بود که خواه ناخواه تأثیر می‌گرفت. برپایی نمایشگاه از آثار هنرآموزان و فروش برخی آثار این نوجوانان را کم‌کم با شهدا مانوس می‌کرد.

مدیر مؤسسه راسخون کُران به ابتکار جالب این موسسه در سوق دادن افراد به سمت قرآن اشاره و بیان کرد: همزمان ساختن کلاس‌های ایروبیک و صوت و لحن قرآن با این هدف انجام شد که ورزشکاران پس از انجام حرکات ورزشی سخت که غالبا با یک موسیقی ریتمیک همراه است ده دقیقه به ریکاوری می‌پردازند و در این دقایق بدن خسته اما روان آرام و آماده پذیرش است، درست در این دقایق کلاس صوت و لحن قرآن با جمع‌خوانی و تمرین قرآن‌آموزان آغاز می‌شد و خواه ناخواه صدای قرائت زیبا به گوش ورزشکاران می‌رسید. تأثیر این اقدام را زمانی متوجه می‌شدیم که ورزشکار برای شرکت در کلاس قرآن ابراز علاقه می‌کرد و برای ثبت‌نام اقدام می‌کرد.

قاسمی افزود: این افراد همچنین سوالات فراوانی در خصوص حد و مرز موسیقی اسلامی، نماز، حجاب، روابط دختر و پسر و ... از بنده یا دیگر مربیان داشتند و ما با احترام به ساحت موسیقی به‌دور از تعصب یا نفی مطلق موسیقی پاسخگو بودیم. مخاطب نیاز به پاسخ منطقی دارد و اگر پاسخ از روی تعصب یا یک‌جانبه‌نگری باشد، نخواهد پذیرفت.

گستره مخاطبان فعالیت‌های قرآنی بازتعریف شود

این مدرس باسابقه قرآن در استان با تصریح اینکه گستره مخاطبان کلاس‌های قرآنی صرفا قرآن‌آموزان نیستند و این تجربه در مؤسسه قرآنی راسخون بازخورد و نتایج خوبی داشت، تأکید کرد: خلق نیکو و رفتار حسنه مربی قرآنی با بانوان بدحجاب و نشست و برخاست این افراد با بانوان قرآنی و مذهبی نیز دارای تأثیرات مشهود و محسوسی است که جای تامل دارد. ضمن اینکه از هنرآموزان رشته‌های گوناگون خواسته شد آثاری با موضوعات قرآنی و دینی خلق کنند که در نمایشگاه مؤسسه به معرض دید عموم گذاشته شد و درآمد حاصل از آن و جذب کمک‌های قرآنی به دانش‌آموزان نیازمند اختصاص یافت.

قاسمی شرکت دادن همه افراد با هر تفکر و از هر طیفی در برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی مؤسسه قرآنی را از دیگر راهکارهای جذب مخاطب عنوان کرد و افزود: در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر همه دختران مؤسسه اعم از قرآنی و غیر قرآنی به جشن دعوت شدند و جایزه دریافت کردند و دریافت این احترام و تکریم با نام دین و قرآن قطعا تاثیرگذار است و اگر فرد را به مسیر اصلی بازنگرداند لااقل از انحراف بیشتر جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه این فرصت برایشان ایجاد شد که با نام قرآن در یک جشن شرکت کنند و لذت ببرند، سخنران مراسم جایگاه زن را در دین اسلام برای حاضران تبیین می‌کرد.

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه راه برای شکستن حصار کارهای قرآنی، بازتعریف گستره مخاطبان فعالیت‌های قرآنی و گسترش دادن طیف مخاطبان از اقلیت به اکثریت جامعه باز است، تصریح کرد: این کار اگرچه مصائب و دشواری‌های زیادی دارد و ظرایف زیادی باید رعایت شود اما هیچ هدفی بدون تحمل سختی‌ها محقق نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha