روایت نیم‌ قرن خدمت قرآنی در خطه‌ای حسینی‌تبار
کد خبر: 4038519
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۱۰

روایت نیم‌ قرن خدمت قرآنی در خطه‌ای حسینی‌تبار

عفت عظیمی، بانوی قرآنی شهر طاقانک از سال ۷۵ تاکنون عمر خود را وقف آموزش قرآن به اهالی این منطقه به‌ویژه خردسالان و کودکان کرده و به مدد تلاش‌های وی شمار زیادی از بانوان محروم از سواد امروز می‌توانند قرآن را تلاوت کنند.

آموزش قرآن

طاقانک شهری کوچک واقع در بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در فاصله 12 کیلومتری از این شهر به سمت غرب واقع است که جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر دارد. زبان مردم این شهر ترکی قشقایی است و نام طاقانک با میراثی معنوی و مذهبی به‌ نام آیین خیمه‌سوزان در روز عاشورای حسینی پیوند خورده است. طاقانک علاوه بر دیدنی‌ها و مناظر طبیعی و تاریخی، از دیرباز صحنه برپایی آیین خیمه‌سوزان روز عاشورا بوده که از معروف‌ترین دیدنی‌ها و غنی‌ترین آیین‌هایی است كه همه ساله خیل مسافران و عاشقان را از جای‌جای کشور به سوی خود روانه می‌كند. 

بر همین اساس شمار هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی و امور خیریه و قرآن و عترت(ع) که به‌صورت کاملاً خودجوش و مردم‌نهاد مشغول فعالیت هستند، قابل توجه است. مرکز فرهنگی، هنری و قرآنی بیت‌‌القرآن کوثر طاقانک را باید مولود عزم جمعی مردم و نقطه ثقل فعالیت‌های فرهنگی این شهر مذهبی و حسینی‌تبار دانست که از صفر تا صد آن با همت مردم و روحانی و معتمدان محل بنا شده و اداره می‌شود و سال‌هاست در بسیاری از ساحت‌ها از خدمات اجتماعی و کمک‌های خیریه گرفته تا برپایی محافل مناسبتی و ارائه آموزش‌های متنوع به همه اقشار جامعه منشأ خدمت و برکت است. ساختمان چند طبقه بیت‌القرآن کوثر طاقانک در کنار تمام تشکل‌ها و کانون‌های دیگر، محل استقرار دفتر جامعةالقرآن خردسالان و نیز دفتر و محل فعالیت خانه قرآن جدیدالتأسیس نورالمبین است که هر دو با مدیریت عفت عظیمی، مدرس قرآن باسابقه این شهر به امر آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه می‌پردازند. عظیمی از سال ۷۵ تاکنون عمر خود را وقف آموزش قرآن به اهالی طاقانک به‌ویژه خردسالان و کودکان کرده و به مدد تلاش‌های وی شمار زیادی از بانوان محروم از سواد امروز می‌توانند قرآن را تلاوت کنند. برای آشنایی بیشتر با فضای قرآنی شهر طاقانک و فعالیت‌های این بانوی قرآنی گفت‌وگوی ایکنای چهارمحال‌وبختیاری را با وی با هم می‌خوانیم.

ایکنا- لطفاً در خصوص فعالیت‌های قرآنی خودتان بگویید.

بنده پس از اخذ مدرک‌های مربی‌گری قرآن از سال ۷۵ تاکنون در امر تدریس مباحث مختلف قرآن کریم مشغول به کار هستم. در ابتدا کلاس‌ها را به‌صورت مقطعی و در ایام تابستان برای دانش‌آموزان برگزار می‌کردم که به این منظور، مدارس را اجاره و کلاس‌های قرآن را در رشته‌هایی چون روخوانی و روانخوانی، تجوید، تفسیر، نهج‌البلاغه و... برگزار می‌کردم. پس از مدتی، برای جذب بیشتر افراد، علاوه بر بسط کلاس‌ها به رده‌ سنی بزرگسالان و بانوان علاقه‌مند، برخی کلاس‌های آموزشی نظیر کلاس‌های هنری و ورزشی و غیره را نیز در دستور کار قرار دادم تا قرآن‌آموزان در کنار فراگیری قرآن این فعالیت‌ها را نیز بر حسب علاقه‌مندی خود انجام دهند. از سال ۸۷ مسئولیت جامعةالقرآن را در بخش خردسالان بر عهده گرفتم و امسال نیز فعالیت خانه قرآن نورالمبین طاقانک را با مجوز اداره‎کل تبلیغات اسلامی استان آغاز کردم که این دو مرکز قرآنی در ساختمان بیت‌القرآن طاقانک و در همجواری مسجد صاحب‌الزمان(عج) قرار دارند.

ایکنا- در خصوص فعالیت‌های آموزشی جامعةالقرآن طاقانک توضیح بدهید.

این مرکز از سال ۸۷ در بخش خردسالان و کودکان ۴ تا ۱۲ سال و در ساختمان بیت‌القرآن راه‌اندازی شد و فعالیت‌های گسترده‌ای در امر آموزش قرآن کریم به خردسالان داشته است که از زمان شیوع کرونا و به‌دلیل اینکه آموزش مجازی قرآن به خردسالان معمولاً نتیجه و کارایی لازم را ندارد، فعالیت این مرکز متوقف شده است. خردسالان و کودکان قرآن‌آموز جامعةالقرآن در رشته‌های حفظ موضوعی قرآن، تجوید و ترتیل تحت آموزش قرار داشتند.

ایکنا- در بخش آموزش قرآن به بزرگسالان چه فعالیت‌هایی دارید؟

در کنار کار با کودکان، از ارائه آموزش به بانوان علاقه‌مند نیز غافل نبوده‌ام و چه بسیار مادران محروم از سواد که قبل از سال ۸۰ تحت آموزش قرار دارند و چندین گروه از مادران در طی این مدت آموزش‌ها را دریافت کرده و امروز قادر به روخوانی قرآن هستند. از سال ۸۲ که روحانی مسجد حضرت صاحب‌الزمان(ع) در طاقانک مستقر شد، برگزاری کلاس‌های نهج‌البلاغه، مفاهیم قرآن، احکام، سبک زندگی اسلامی و... به‌صورت دائمی و بدون تعطیلی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌های مناسبتی از فعالیت‌های قرآنی و آثار هنری و صنایع دستی قرآن‌آموزان یکی از کارهای محوری برای ایجاد انگیزه و تشویق قرآن‌آموزان است که جدیدترین مورد این رویداد مربوط به برپایی نمایشگاه بیت‌القرآن کوثر در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی است که آثار هنری و دستاوردهای قرآنی قرآن‌آموزان به بازدید عمومی گذاشته شد.

برپایی اردوهای قرآنی یکی دیگر از برنامه‌های ثابت بیت‌القرآن کوثر برای قرآن‌آموزان است که تا پیش از کرونا، اردوهای زیارتی مشهد و قم برگزار می‌شد و در حال حاضر به اردوهای کم‌جمعیت درون‌استانی محدود شده است. ثمره قرآنی این فعالیت‌ها، تربیت چند حافظ کل قرآن که یکی از این افراد در سن نوجوانی به حفظ کل نائل شد، همچنین دهها حافظ ۱۰ جزء و ۱۵ جزء از دیگر برکات این فعالیت‌های قرآنی بوده است.

ایکنا- لطفا درباره راه‌اندازی بیت‌القرآن و فعالیت‌های این مرکز توضیح بدهید.

ساختمان چند طبقه بیت‌القرآن با همت مردم و روحانی محل احداث شد، در واقع چون آموزش‌های قرآن به‌صورت غیرمتمرکز و در مدارس انجام می‌شد، یک شورای مردمی متشکل از بزرگان و معتمدان و روحانی محل تشکیل و مقرر شد که با کمک‌های مردمی یک ساختمان برای استقرار فعالان فرهنگی و قرآنی و مذهبی در جوار مسجد صاحب‌الزمان(عج) احداث شود، لذا دفترچه‌هایی با قبض‌های هزار تومانی و بالاتر طراحی و کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد و مردم نیز همراهی بسیار خوبی داشتند. در سال ۸۴ ساختمان بیت‌القرآن افتتاح شد و بنده در این ساختمان مستقر شدم، در حال حاضر این ساختمان در شیفت صبح به فعالیت پیش‌دبستانی بیت‌القرآن کوثر اختصاص دارد و در شیفت بعدازظهر نیز کلاس‌های قرآنی و آموزش‌های متنوع در حوزه‌های گوناگون اعم از سبک زندگی، نهج‌البلاغه، مشاوره، فنی و حرفه‌ای، هنری و... برگزار می‌شود.

ایکنا- با توجه به بیش از دو دهه سابقه فعالیت در آموزش قرآن به رده‌های گوناگون سنی، از دیدگاه شما کدام گروه سنی قرآن‌آموزان از موضوع شیوع کرونا و مجازی شدن فعالیت‌ها بیشترین آسیب را از حیث آموزشی متحمل شد؟

بنده در طی دو سال اخیر بسیار تلاش کردم که از طریق مجازی و تلفنی قرآن‌آموزان را پشتیبانی کنم تا رها نشوند اما متأسفانه آموزش مجازی به‌ویژه در رشته‌های روخوانی و روانخوانی و حفظ موضوعی کودکان و نوجوانان کارایی لازم را ندارد، به‌ویژه در حفظ موضوعی خردسالان ۴ تا ۶ سال هیچ کاری از پیش نبردیم. در طی این مدت متأسفانه ریزش قرآن‌آموزان قابل توجه بود و در حال حاضر جامعة‌القرآن خردسالان تعطیل است. در حوزه بزرگسالان وضعیت بهتری داشتیم و کلاس‌های روخوانی و روانخوانی همچنان در بستر فضای مجازی پابرجاست و ریزشی نداشتیم؛ لذا به‌نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان همچنان که بیشترین تأثیر سوء را از فضای مجازی رها شده و نابهنجار متحمل می‌شوند، در آموزش مجازی نیز بیشترین آسیب را متحمل شدند. اگرچه طاقانک به مذهبی بودن شهرت دارد و خانواده‌ها تأکید و اصرار دارند که فرزندانشان در محیط‌های مذهبی و قرآنی رشد و پرورش یابند، اما فرزندان وقتی به سن نوجوانی می‌رسند در معرض آسیب‌ها و تهدیدات فراوانی قرار دارند که اگر مراقبت نشوند خانواده و جامعه متضرر خواهد شد.

ایکنا- از نظر شما کار با نوجوانان و ماندگار کردن آنان در کلاس‌های قرآنی چه سختی‌هایی دارد؟

نوجوان در سنی قرار دارد که اگر با قرآن مأنوس شود به تصریح حدیث امام صادق(ع)، قرآن با گوشت و خونش آمیخته و قرآن همواره محافظ او در دنیا و آخرت خواهد شد، لذا تمام دغدغه بنده در کار با نوجوانان این است که بستر انس با قرآن را برای آنان فراهم و در کلاس قرآن ماندگار کنم، در تحقق‌بخشی به این مهم همواره تفکر و مطالعه می‌کنم. به‌ نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در همراه کردن نوجوانان در فعالیت‌های قرآنی به‌روزرسانی فعالیت‌ها و آموزش‌هاست یعنی باید بتوان زبان و بیان مناسب برای ارتباط با نوجوان را یافت. اگر آموزش‌ها به‌روز و برای قرآن‌آموز جذاب نباشند شاید مشوق‌هایی چون جایزه، اردو و تشویق در محافل و مجالس عمومی در طولانی‌مدت کارساز نباشند. در این راستا از نهادهای متولی انتظار می‌رود که زمینه توانمندسازی مربیان قرآن و مدیران مراکز قرآنی استان را با برپایی دوره‌های آموزشی مؤثر و با دعوت از افراد اهل فن و باسواد فراهم کنند تا با شیوه‌های آموزشی نوین و طریقه جذب قرآن‌آموزان آشنا شوند.

بنده در جلسات با متولیان نیز اعلام کرده‌ام که ما انتظار حمایت مالی از نهادهای متولی نداریم اما این مطالبه وجود دارد که راهکارهای آموزش مؤثر و کارآمد به قرآن‌آموزان برای مربیان تبیین شوند، همچنین پیشنهاد دادم از مدیران موفق مراکز قرآنی استان دعوت شود و دوره‌های آموزشی و آگاهی‌افزایی برای مدیران و مربیان خانه‌های قرآن شهری و روستایی تشکیل شود تا بتوانند از تجربیات آنان در مراکز خود بهره گیرند. همچنین گروه‌های مجازی با حضور این مدیران موفق جهت انتقال تجربیات تشکیل شود.

ایکنا- فضای قرآنی طاقانک را توصیف کنید.

در حوزه هیئت‌های مذهبی فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای را شاهد هستیم و در حوزه فعالیت‌های قرآنی، بیت‌القرآن کوثر را باید کانون اصلی این فعالیت‌ها دانست که تمام فعالیت‌های حوزه قرآنی از این مرکز نشئت می‌گیرد. تا پیش از کرونا، شمار قرآن‌آموزان بالغ بر ۳۰۰ نفر بود که به‌صورت مستمر و جدی به فراگیری قرآن مشغول بودند، برپایی محافل و مجالس انس با قرآن کریم با دعوت از قاریان شهیر مصری و قاریان بین‌المللی کشور یکی از برنامه‌های ثابت بیت‌القرآن بود. در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی متأسفانه این فعالیت‌ها رنگ باخته‌اند و از تعداد قرآن‌آموزان کاسته شده است.

ایکنا- کلام پایانی...

بنده وقتی فعالیت خودم را در حوزه قرآن و عترت(ع) آغاز کردم تنها هدفم خدمت به قرآن کریم بود و امروز نیز از خداوند متعال می‌خواهم که ما را با قرآن بمیراند و در قیامت با قرآن محشور فرماید و تلاش‌های ما در راه خدمت به قرآن کریم جز با اخلاص و بندگی نباشد.

انتهای پیام
captcha